مشاور وزیر آموزش و پرورش در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش:

تغییر رویکرد در یاددهی و یادگیری مطالبه جدی رئیس‌جمهور است/ مدرسه باید محیطی برانگیزاننده باشد تا دانش‌آموزان در آن احساس شادی و لذت کنند

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش گفت: شعار و عنوان این همایش همان توصیه یک‌ساله رئیس‌جمهور در خصوص نهضت ساخت مدارس و اعتماد به کیفیت آموزش است و آنچه رئیس‌جمهور مطالبه می‌کنند، تغییر رویکرد جدی در یادگیری، مدرسه، ساخت مدرسه و اداره مدرسه است.

کد مطلب: ۱۵۹۸۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
 تغییر رویکرد در یاددهی و یادگیری مطالبه جدی رئیس‌جمهور است/ مدرسه باید محیطی برانگیزاننده باشد تا دانش‌آموزان در آن احساس شادی و لذت کنند

علی زرافشان، مشاور وزیر آموزش و پرورش، در سخنرانی خود در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور با تأکید بر شعار و عنوان محوری این همایش که همان توصیه یک‌ساله رئیس‌جمهور مبنی بر نهضت ساخت مدارس و اعتماد به کیفیت آموزش است، گفت: «این اجلاس در حقیقت پاسخی به انتظارات رئیس‌جمهور است. آنچه ایشان مطالبه می‌کنند، همان‌طور که در فرمایشات صبح امروز نیز مشاهده شد، یک تغییر رویکرد جدی در یادگیری، در مدرسه، در ساخت مدرسه و در اداره مدرسه است.»

وی افزود: «نقطه عظیمت و آغاز کار از همین‌جاست؛ اما این نقطه، پایان فعالیت‌های ما نخواهد بود. رئیس‌جمهور در جلساتی که خدمت ایشان بودیم، مدلی را مطرح کردند که در آن اجزای مختلفی وجود دارد و در نهایت همه این اجزا به تغییر رویکرد یادگیری ختم می‌شود؛ یعنی یادگیری و به‌کارگیری رویکردهای نوین یاددهی و یادگیری.»

زرافشان افزود : «این رویکرد نوین لوازمی دارد که نخستین شرط آن همان‌طور که در گزارش‌ها ارائه شد، داشتن فضای آموزشی مناسب است. مدرسه باید برای دانش‌آموزان جذابیت داشته باشد. متأسفانه در برخی مطالعات دیده می‌شود که رابطه دانش‌آموز با فضای مدرسه مثبت نیست و مدرسه برای او جاذبه و شوق ایجاد نمی‌کند. در حالی که مدرسه باید محیطی برانگیزاننده باشد تا دانش‌آموزان در آن احساس شادی و لذت کنند.»

وی ادامه داد: «نکته دوم که در ویدئو کلیپ اجلاس هم به آن اشاره شد، موضوع تجهیزات و فناوری‌های آموزشی است. تجهیزات و فناوری‌های نوین به طور طبیعی در ارتقای کیفیت یادگیری و تغییر رویکرد یاددهی و یادگیری نقش اساسی دارند. در این زمینه سامانه‌ای طراحی شده که مدارس جدیدالتأسیس در اولویت نخست تجهیز قرار خواهند گرفت و پس از آن مدارس موجود نیز با ثبت نیازهای خود در این سامانه در اولویت‌های بعدی قرار خواهند گرفت.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه افزود: «یکی دیگر از اجزای مدل پیشنهادی رئیس‌جمهور، موضوع مبلمان و چینش کلاس‌هاست. چینش کلاس باید به شکلی باشد که فعالیت‌های مشارکتی، تعامل گروهی و روش "با هم بیاموزیم، از هم بیاموزیم و به هم بیاموزیم" امکان‌پذیر شود. بنابراین مبلمان کلاسی یکی از اجزای اصلی همان مدلی است که دکتر پزشکیان دنبال می‌کنند تا زمینه اجرای تغییر رویکرد یادگیری در کلاس درس فراهم شود.»

زرافشان گفت : «اگر این امکانات مهیا شود، در ادامه اجتماعات یادگیری در دوره ابتدایی و متوسطه و همچنین توانمندسازی معلمان برای بهره‌گیری از این ابزار و امکانات شکل خواهد گرفت. در این صورت، رویکردهای نوین یادگیری در عمل وارد کلاس درس می‌شود و کیفیت تعلیم و تربیت ارتقا می‌یابد.»

وی تأکید کرد: «این همان کیفیت تعلیم و تربیتی است که در گزارش‌های ارائه‌شده نیز مورد اشاره قرار گرفت. همه در واقع بر الگویی از مدرسه تراز تأکید داشتند که بتواند ارتقای کیفیت و تحقق تغییر رویکرد یاددهی و یادگیری را تضمین کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار