دبیر شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد:

من برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟ باید به یک پویش عمومی تبدیل شود

تهران (پانا) - دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور بیان کرد اگر این سؤال جا بیفتد و هر کس از خود بپرسد «برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟»، این می‌تواند به یک پویش ملی تبدیل شود؛ پویشی صادقانه و بی‌ریا، سراسر خیرخواهی. با چنین رویکردی، ان‌شاءالله سال تحصیلی متفاوتی شکل خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۵۹۸۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
من برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟ باید به یک پویش عمومی تبدیل شود

محمود امانی طهرانی؛ دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در سی‌وهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: همه ما دوست داریم امسال یک اول مهر متفاوت داشته باشیم. نقش شما خبرنگاران در این قضیه واقعاً جدی است، نه فقط از سر تعارف. چرا اول مهر متفاوت؟ چون برای اولین بار رئیس‌جمهور تمرکز خود را روی این گذاشته که «بچه‌ها در کلاس چگونه یاد می‌گیرند. در کلاس چه اتفاقاتی می‌افتد؟ معلم‌ها چگونه شروع می‌کنند؟ چینش صندلی‌ها چگونه است؟ چه زمانی به گفتگو و فعالیت اختصاص داده می‌شود؟»

وی در ادامه به تاکید رئیس‌جمهور بر ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و افزود: کانون اصلی، کلاس درس است. معاونین آموزشی، ادارات کل و معلمان بسیاری در کشور تلاش می‌کنند این پیام را به همه معلمان برسانند که در هر شرایطی می‌توان کاری کرد تا بچه‌ها با کیفیت بهتر، لذت بیشتر و موفقیت بالاتر یاد بگیرند.

امانی طهرانی در ادامه از تغییرات کلاس درس در آغاز سال تحصیلی امسال خبر داد و گفت: امسال مایلیم دانش‌آموزان وقتی وارد کلاس می‌شوند؛ چینش صندلی‌ها تغییر کرده باشد. در جریان تدریس، کار گروهی انجام شود. فرصتی برای ارائه توسط دانش‌آموزان فراهم شود. فناوری در کلاس دیده شود (مثلاً یک فیلم آموزشی روی پرده یا تلویزیون نمایش داده شود). معلمان به سمت استفاده از الگوهای تدریس حرفه‌ای بروند.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه افزود: حتی اگر این الگوها به‌طور کامل اجرا نشود، کافی است شروع درس‌ها متنوع و انگیزه‌بخش باشد؛ گاهی با قصه، گاهی با لطیفه، آزمایش، یا پرسش. این تغییر فضای کلاس باید دغدغه همه ما باشد؛ از رئیس‌جمهور گرفته تا خانواده‌ها و معلمان.

وی در ادامه درباره کیفیت‌بخشی در فضای مدارس و تجهیزات سخن گفت و افزود:  رئیس‌جمهور دومین محور کار خود را بر کیفیت‌بخشی فضا و تجهیزات گذاشته است. فضا و تجهیزات هر مدرسه یک صورت‌مسئله خاص دارد؛ جایی مدرسه سنگی است و باید استاندارد شود. جایی مدرسه فرسوده است و باید مقاوم‌سازی شود. جایی لازم است زیباسازی و رنگ‌آمیزی انجام شود.

امانی طهرانی گفت: بچه‌ها در اول مهر مثل مهمان هستند. همان‌طور که ما برای مهمان تدارک می‌بینیم، باید فضای مدرسه را هم آماده کنیم؛ با رنگ‌آمیزی، گل و گیاه، گلدان، یا با کمک والدین و جامعه محلی. پیام رئیس‌جمهور روشن است؛ مدرسه متعلق به مردم محله است و خودشان باید برای فرزندانشان دل بسوزانند. پس فضای مهر امسال هم باید متفاوت از سال قبل باشد.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: امروز مسئله آموزش و پرورش از غربت و بی‌توجهی بیرون آمده و به دغدغه عمومی تبدیل شده است. درست است که امکانات و منابع مالی ما محدود است، اما همه به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر می‌خواهیم مشکلات اساسی کشور حل شود، باید فرزندانمان را خوب پرورش دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: هر شخصی باید از خود سوال کند که برای فرزندان کشورش چه کاری کرده است؟ این مسئله دیگر فقط مسئولیت خانواده‌ها نیست، بلکه وظیفه همه جامعه است. هر ایرانی باید از خود بپرسد: «من برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟» پاسخ می‌تواند طیفی از کارها باشد؛ یکی می‌تواند آجری برای مدرسه تهیه کند، دیگری می‌تواند از مدیر یا معلم تشکر کند. حتی همین حداقل هم ارزشمند است.

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت:  دو سال پیش به یکی از مدارس ماندگار تهران رفتم. مدرسه‌ای که یک مدیر توانمند آن را از خاک به افلاک رسانده بود. روز اول مهر، مدرسه مملو از اولیا و دانش‌آموزان سال‌های قبل بود که فقط آمده بودند از او تشکر کنند. این صحنه بسیار زیباست.

امانی طهرانی در پایان گفت: اگر این سؤال جا بیفتد و هر کس  از خود بپرسد «برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟»، این می‌تواند به یک پویش ملی تبدیل شود؛ پویشی صادقانه و بی‌ریا، سراسر خیرخواهی. با چنین رویکردی، ان‌شاءالله سال تحصیلی متفاوتی شکل خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار