دبیر علوم تجربی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک شهرستان بهارستان:

ابزارهای دیجیتال و آزمایش‌های مجازی امکان یادگیری جذاب‌تر، تعاملی‌تر و ایمن‌تری را فراهم می‌کنند

بهارستان یک(پانا)- دبیر علوم تجربی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک شهرستان بهارستان، ابزارهای دیجیتال و آزمایش‌های مجازی را فراهم‌کننده امکان در جهت یادگیری جذاب‌تر، تعاملی‌تر و ایمن‌تری دانست.

کد مطلب: ۱۵۹۷۲۰۰
لینک کوتاه کپی شد
ابزارهای دیجیتال و آزمایش‌های مجازی امکان یادگیری جذاب‌تر، تعاملی‌تر و ایمن‌تری را فراهم می‌کنند

آیدا سلطانی دبیر علوم تجربی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک شهرستان بهارستان، در گفت‌و‌گو با پانا درخصوص چگونگی ارائه مفاهیم پیچیده به صورت قابل فهم تصریح کرد: «دبیر علوم تجربی جهت درک مفاهیم پیچیده ابتدا می‌بایست مفاهیم را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل فهم تقسیم کند و از مثال‌های ملموس و روزمره برای ارتباط دادن مطالب با زندگی دانش‌آموزان استفاده کند؛ همچنین، بهره‌گیری از تصاویر، مدل‌ها، فیلم‌های آموزشی و اجرای آزمایش‌های ساده کمک می‌کند تا مفاهیم انتزاعی به تجربه‌ای عینی تبدیل شود.» 

سلطانی ضمن اشاره به نقش ابزارهای دیجیتال و آزمایش‌های مجازی در فرآیند یادگیری خاطرنشان کرد: «ابزارهای دیجیتال و آزمایش‌های مجازی امکان یادگیری جذاب‌تر، تعاملی‌تر و ایمن‌تری را فراهم می‌کنند که به کمک این ابزارها، دانش‌آموزان می‌توانند پدیده‌هایی را مشاهده کنند که در کلاس‌‌های آموزشی و یا آزمایشگاه مدرسه امکان اجرای آن‌ها وجود ندارد، این فناوری‌ها سبب صرفه‌جویی در زمان و افزایش دقت در درک مفاهیم می‌شوند.» 

وی در راستای مشکلات و چالش‌های گوناگون تدریس درس علوم اذعان کرد: «کمبود امکانات آزمایشگاهی، محدودیت زمان تدریس و تفاوت سطح یادگیری دانش‌آموزان از چالش‌های اصلی تدریس درس علوم به شمار می‌رود، دبیر با استفاده از شیوه‌های تدریس متنوع، فعالیت‌های گروهی و منابع جایگزین مانند ویدئوها و یا آزمایش‌های ساده خانگی، این محدودیت‌ها را تا حد زیادی جبران می‌کند.» 

دبیر علوم تجربی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک شهرستان بهارستان در رابطه با تدریس درس علوم بیان کرد: «تدریس درس علوم دارای فرصت‌های بسیاری در راستای طرح سؤال، فرضیه‌سازی، آزمایش و نتیجه‌گیری است، دبیر با طراحی فعالیت‌هایی که نیازمند تحلیل داده، مقایسه نتایج و ارزیابی فرضیات هستند دانش‌آموزان را تشویق می‌کند که به جای حفظ کردن مطالب، آن‌ها را تحلیل و نقد کنند.» 

سلطانی ضمن اشاره به نقش آموزش علوم در ترویج آگاهی‌های زیست‌محیطی و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان افزود: «درس علوم دانش‌آموزان را با مفاهیمی مانند حفاظت از محیط زیست، صرفه‌جویی در مصرف منابع و مدیریت پسماند آشنا می‌سازد؛ دبیر با اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی همچون بازیافت، کاشت نهال و یا صرفه‌جویی در آب حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در میان آن‌ها تقویت می‌کند.» 

 دبیر علوم تجربی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان سخنان خود با اشاره به فواید فعالیت‌های عملی عنوان کرد: «فعالیت‌های عملی مانند بازدیدهای علمی، برگزاری نمایشگاه علوم و یا شرکت در جشنواره‌های پژوهشی موجب می‌شود که دانش‌آموزان آموخته‌های خود را در محیطی حقیقی تجربه کنند، این فعالیت‌ها ارتباط بین تئوری و عمل را تقویت کرده و یادگیری را عمیق‌تر و ماندگارتر می‌کند.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ آیناز حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار