​دبیر علوم آموزشگاه شهید فتحی‌پور ناحیه یک بهارستان:

علوم تجربی، زیربنای پیشرفت فردی و اجتماعی است

بهارستان یک (پانا)- دبیر علوم آموزشگاه شهید فتحی‌پور ناحیه یک بهارستان، علوم تجربی را زیربنای پیشرفت فردی و اجتماعی دانست.

کد مطلب: ۱۵۸۵۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
علوم تجربی، زیربنای پیشرفت فردی و اجتماعی است

 

معصومه شعبانی، دبیر علوم آموزشگاه شهید فتحی‌پور ناحیه یک بهارستان، در گفت‌وگو با پانا با تأکید بر اهمیت آموزش علوم تجربی در مدارس، آن را عاملی کلیدی در تربیت تفکر علمی، مهارت حل مسئله و آمادگی برای چالش‌های آینده دانست.

شعبانی گفت: «تدریس علوم تجربی در مدارس بسیار فراتر از انتقال اطلاعات است؛ این درس به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا با دنیای اطراف خود آشنا شوند و مهارت‌های تفکر انتقادی، تحلیل و حل مسئله را در خود تقویت کنند. علوم تجربی به آن‌ها کمک می‌کند مفاهیم علمی را در زندگی روزمره درک کرده و آمادگی بیشتری برای آینده داشته باشند.»

وی درباره نقش علوم تجربی در زندگی فردی و اجتماعی افراد اظهار کرد: «علوم تجربی نقش اساسی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند؛ این دانش موجب ارتقای کیفیت زندگی، توسعه علمی و شکل‌گیری جهان‌بینی علمی در افراد می‌شود. آموزش این علوم، ابزار لازم برای شناخت و بهبود جهان اطراف ما را فراهم می‌کند و در مسیر دستیابی به یک زندگی بهتر و پایدارتر نقش دارد.»

شعبانی در ادامه افزود: «علوم تجربی اساس شناخت انسان‌ها از طبیعت و پدیده‌های اطراف آن‌ها است. این دانش با تکیه بر مشاهده و آزمایش، ما را به درک منطقی‌تری از جهان می‌رساند و باعث می‌شود بتوانیم مسائل روزمره را با روش‌های علمی حل کنیم. در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، آموزش علوم تجربی از ارکان اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شود.»

وی همچنین با اشاره به نقش معلمان در ایجاد نگرش‌های مثبت نسبت به علم گفت: «معلم تنها انتقال‌دهنده دانش نیست، بلکه نقش مهمی در ایجاد محیطی انگیزشی و حمایت‌گر برای یادگیری دارد. رفتار، گفتار و تعامل عاطفی معلم می‌تواند الگوی مؤثری برای دانش‌آموزان باشد و به شکل‌گیری نگرش‌های مثبت و انگیزه در آن‌ها کمک کند.»

دبیر علوم آموزشگاه شهید فتحی‌پور درباره نگرش‌های تخصصی در آموزش علوم تجربی نیز توضیح داد: «نگرش‌های تخصصی، دیدگاه‌هایی هستند که بر پایه اصول علمی و روش‌های تحقیق شکل می‌گیرند. این نگرش‌ها به درک عمیق‌تر پدیده‌ها کمک می‌کنند و زیربنای اخلاق علمی و رفتار پژوهشگرانه را می‌سازند؛ امری که باید از دوران مدرسه نهادینه شود.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ نازنین فاطمه دامیار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار