معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفتوگو با پانا مطرح کرد:
کارسوقها؛ شتابدهنده شکوفایی استعدادها در مدارس سمپاد
تهران (پانا) - معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با تشریح ابعاد گوناگون برنامههای مدارس سمپاد، از نقش موثر آنها در پرورش مهارتهای بینرشتهای، تقویت هویت علمی دانشآموزان و هدایت هدفمند استعدادها به سمت علوم و فناوریهای نوین خبر داد.

فرهاد فتحی نژاد در گفتوگو با پانا درباره جایگاه کارسوقها در برنامههای آموزشی سمپاد گفت: «کارسوقها مکمل برنامههای رسمی در مدارس سمپاد هستند که میتوانند نقش مهمی در جهت تغییر مفهوم فوقبرنامهها از کلاسهای صرفا آموزشی و کتابمحور به برنامههای پژوهشی، تحقیقاتی، خلاقیت و نوآوری در موضوعات مختلف و شکوفایی استعدادهای نهفته افراد و در نهایت انتخاب صحیحتر مسیر زندگی تحصیلی و شغلی افراد ایفا کنند. کارسوقها در میان نسلهای متعدد دانشآموزی مدارس سمپاد، مفهوم شناختهشده و محبوب بهشمار میآیند که در سه سطح مدرسهای، قطبی و کشوری به اجرا درمیآیند.»
وی با اشاره به مفهوم کارسوق گفت: «کارسوق به معنی یک دوره آموزشی کوتاهمدت درباره موضوعی خاص است که در راستای تحقق هدف عملیاتی ۱۶ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر «تنوعبخشی در ارائه خدمات آموزشی و فرصتهای تربیتی متناسب با مصالح جامعه، نیازها و علایق دانشآموزان در راستای شکوفایی استعدادهای آنها» و بهمنظور شناسایی، پرورش و هدایت دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان به سوی «رشتههای اولویتدار علم و فناوری در کشور» طراحی شده است.»
فتحینژاد افزود: «کارسوق، کارگاه آموزشی دانشآموزی است. در این کارگاه آموزشی، یک یا چند نفر از متخصصان در یک موضوع خاص علمی و فناوری، با شرکتکنندگان علاقمند – که اطلاعات یا مهارت اولیهای در آن موضوع دارند – به بحث و تبادلنظر و فعالیت میپردازند تا شرکتکنندگان بتوانند راجع به آن موضوع مطالعه و اطلاعات و مهارت بیشتر کسپ کنند. این کارگاهها فضایی عملی، انگیزشی و کاربردی برای دانشآموزان فراهم میکنند تا دانستههای علمی را به تجربههای واقعی و قابل لمس پیوند دهند. همچنین بستری برای رشد هویت علمی و تقویت خودباوری علمی دانشآموزان هستند.»
اهدافی سمپاد از برگزاری کارسوقها
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه درباره اهداف سمپاد از برگزاری این کارسوقها گفت: «ارتقای مهارتهای پژوهشی دانشآموزان و دبیران مدارس استعدادهای درخشان، ارتقای سطح دانشهای مرتبط با علوم و فناوریهای نوین در مدارس، تعریف و اجرای پروژههای علوم و فناوریهای نوین متناسب با ظرفیتها است. برنامهها و اولویّتهای منطقهای، استانی و ملّی اعلامشده از طرف سازمانهای ذیربط و تربیت معرفتی و دینی دانشآموزان با روشهای غیرمستقیم و فعالیتهای گروهی از دیگر اهداف سمپاد در برگزاری کارسوقها است. همچنین ایجاد تجربههای یادگیری عمیق فراتر از کتابهای درسی، آشنایی با حوزههای جدید علمی و میانرشتهای، هدایت استعدادها به مسیرهای علمی و تخصصی متناسب با ظرفیت فردی، ارتقای تعامل علمی میان دانشآموزان نخبه سراسر کشور و پرورش روحیه کارآفرینی و نوآوری از مهمترین اهداف برگزاری کارسوقها هستند.»
وی درباره معیارها برای انتخاب موضوعات و رشتههای کارسوقها گفت: «معمولا موضوعات کارسوقها با توجه به معیارهای ضرورتهای علمی و فناورانه کشور، علایق و نیازهای دانشآموزان استعدادهای درخشان انتخاب میشود. همچنین قابلیت پیادهسازی تجربی و پروژهمحور، کاربردی بودن موضوعات کارسوقها، دسترسی به ظرفیتهای علمی استانها و همکاری با دانشگاهها یا مراکز تخصصی و پیشبینی افق آینده علوم و مشاغل نوظهور انتخاب و اجرایی میشوند.»
برنامهریزی برای توسعه و تنوعبخشی به کارسوقها
فتحینژاد در ادامه از برنامه سازمان ملی استعدادهای درخشان برای تنوعبخشی به کارسوقها خبر داد و افزود: «سازمان سمپاد بهصورت مستمر و سالانه در حال رصد تحولات علمی و نیازهای آموزشی دانشآموزان است. بر این اساس در دورههای آینده در سطوح استانی و ملی، حضوری و مجازی، کارسوقهای بیشتری در حوزههای هنر و علوم انسانی نوین، علوم شناختی، هوش مصنوعی، علوم داده، حکمرانی داده محور، تفکر انتقادی، سواد اقتصادی- مالی، سواد محیط زیستی و اخلاق دیجیتال برگزار خواهد شد.»
معاون برنامهریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره توجه به مهارتهای بینرشتهای و حل مسئله در فعالیتهای کارسوقها گفت: «بخش قابل توجهی از طراحی کارسوقها بر پایه رویکرد حل مسئله، یادگیری پروژهمحور و مهارتهای بینرشتهای است. در بسیاری از کارسوقها، دانشآموزان با استفاده از علوم مختلف (مثلا ریاضی، فیزیک، زبان، فناوری و...) به حل یک مسئله واقعی یا طراحی یک محصول علمی میپردازند. این رویکرد به توسعه تفکر ترکیبی و آمادهسازی دانشآموز برای دنیای پیچیده آینده کمک میکند.»
نمونههایی از کارسوقهای فعال سمپاد؛ کدام کارسوقها در حال اجرا هستند؟
وی در ادامه با اشاره به اجرای کارسوقهای مختلف برای دانشآموزان سمپادی اشاره کرد و گفت: «در سالهای اخیر کارسوقهای متعددی ویژه دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان برگزار شده یا در حال اجرا هستند، از جمله کارسوقهایی که بهصورت هماهنگ بین مدارس و از طریق برنامهریزیهای سازمان در حال انجام است میتوان به کارسوق لیز رو فوتونیک، کارسوق ژنتیک و طراحی دارو، کارسوق حکمرانی دادهمحور، کارسوق کوپاد، کارسوق زبانهای خارجی، کارسوق نجوم، کارسوق ریاضی مهرگان اشاره کرد.»
فتحینژاده در پایان افزود: «این فهرست بهطور مداوم بهروزرسانی میشود و ممکن است در قالب تابستانه، منطقهای یا کشوری اجرا شوند. بهعلاوه کارسوقهای متنوع دیگری تحت عنوان کارسوقهای فراگیر ویژه دانشآموزان سمپادی و غیر سمپادی نیز در مدارس سمپاد برنامهریزی و برگزار میشوند.»
ارسال دیدگاه