معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:
باید با برنامهریزی دقیق از مرز ۵۰ درصد در پوشش آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش عبور کنیم
تهران (پانا) - نشست برخط هماندیشی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش قطب ۵ کشوری، با حضور سیدمصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معاونان آموزش متوسطه استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و سمنان برگزار شد.

سیدمصطفی آذرکیش در این نشست با تاکید بر اهمیت نقش کارشناسان استانی در فرآیند سیاستگذاری و تصمیمسازی آموزشی، خواستار تحول در نظام هدایت تحصیلی و توسعه کیفیت و عدالت آموزشی در سراسر کشور شد.
وی با اشاره به نقش کلیدی هدایت تحصیلی در ساخت آینده شغلی و تحصیلی دانشآموزان، تصریح کرد: فرآیند هدایت تحصیلی باید مبتنی بر چهار عامل علاقه، استعداد، امکان اجرا و نیاز جامعه باشد. لازم است این فرآیند در دوره متوسطه اول بهعنوان مرحله استعدادیابی و هویتیابی بهدرستی اجرا شود تا دانشآموزان بتوانند انتخابی آگاهانه و هدفمند داشته باشند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به افزایش اقبال به هنرستانها و آموزشهای مهارتی، افزود: بر اساس تأکید وزیر آموزش و پرورش، باید با برنامهریزی دقیق، از مرز ۵۰ درصد در پوشش آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش عبور کنیم. این هدف، مستلزم استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود، از جمله تعامل سازنده با دستگاههای اجرایی، بخش خصوصی و بهویژه سازمان فنیوحرفهای کشور است که آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی اعلام کردهاند.
وی همچنین با اشاره به لزوم ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی، اظهار داشت: غنیسازی محیطهای یادگیری، گسترش پژوهشسراهای دانشآموزی و تقویت ارتباطات درون و برونسازمانی، از جمله محورهای اصلی تحقق نهضت عدالت آموزشی در وزارت آموزش و پرورش است. این مهم باید به صورت متوازن در همه مناطق کشور، بهویژه در مناطق کمبرخوردار، پیگیری شود.
معاون آموزش متوسطه ضمن تأکید بر نقش مشارکتی استانها در تصمیمسازیهای کلان، خاطرنشان کرد: نظرات و تجربیات کارشناسان و معاونان آموزش استانها، به عنوان کارشناسان اصلی مرتبط با مناطق آموزش و پرورش و محیط مدرسه، برای ما بسیار ارزشمند است. تصمیمگیریهای وزارتخانه، ناظر بر تعامل مستمر و بهرهگیری از ظرفیت فکری و تجربی استانها خواهد بود.
آذرکیش در پایان، توسعه متوازن در دوره متوسطه و افزایش سهم آموزشهای فنی حرفهای و کاردانش، بهویژه افزایش سهم رشته ریاضی، استفاده از ظرفیت هنرستانهای جهادی و تعاملات چندسویه بین بخشی را از برنامههای پیشرو برای ارتقای کیفیت آموزش و تحقق سند تحول بنیادین برشمرد و از تلاشهای تمامی مدیران و کارشناسان استانی در این مسیر قدردانی کرد.
ارسال دیدگاه