معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران:

سال‌های طلایی ابتدایی، سنگ بنای آینده‌ای درخشان با آموزش بر محوریت کودک است

پاکدشت (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران، سال‌های ابتدایی تحصیل را زیربنای شکل‌گیری آینده دانش‌آموزان دانست و خواستار تحول در نظام آموزشی شد.

کد مطلب: ۱۵۶۹۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
سال‌های طلایی ابتدایی، سنگ بنای آینده‌ای درخشان با آموزش بر محوریت کودک است

محمدعلی زنجانی، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در جلسه تقدیر از «معماران خشت اول» در کانون فرهنگی - تربیتی شهدای پاکدشت، بر لزوم توجه به استعدادها و نیازهای فردی کودکان و آموزش خلاقانه و پویا تأکید کرد.

زنجانی با استناد به نتایج تحقیقات گسترده در حوزه‌ آموزش، سال‌های ابتدایی تحصیل را به عنوان دوره‌ای حیاتی و سرنوشت‌ساز در زندگی دانش‌آموزان معرفی کرد و اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد که ریشه‌ موفقیت‌های آتی افراد برجسته، در دو یا سه سال اول دوره‌ی ابتدایی نهفته است ، این دوران، زمانی است که پایه‌های اصلی یادگیری، رشد شناختی، توسعه‌ی مهارت‌های اجتماعی و شکل‌گیری شخصیت کودکان بنا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کتاب "فراتر از مرزهای آموزشی" در تبیین این موضوع، افزود: این کتاب با ارائه‌ی رویکردی نوین در آموزش، بر ضرورت توجه به ذات و طبیعت کودک در فرآیند یادگیری تأکید دارد. در این رویکرد، به جای تمرکز صرف بر انتقال دانش و مهارت‌های از پیش تعیین شده، به کشف و پرورش استعدادهای ذاتی و منحصر به فرد هر کودک توجه ویژه‌ای می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل شهرستان‌های استان تهران، با انتقاد از رویکردهای سنتی آموزشی که اغلب بر مبنای یکسان‌سازی و آموزش‌های تکراری استوار است، گفت : متأسفانه، در بسیاری از نظام‌های آموزشی، کودکان به عنوان موجوداتی یکسان در نظر گرفته می‌شوند و آموزش‌ها بر اساس یک چارچوب ثابت و از پیش تعیین شده ارائه می‌شود. این در حالی است که هر کودک، دارای استعدادها، علایق و نیازهای منحصر به فردی است که باید در فرآیند آموزش مورد توجه قرار گیرد.

زنجانی با تأکید بر لزوم بازنگری در برنامه‌های درسی و روش‌های تدریس، افزودد: باید به سمت آموزش‌هایی حرکت کنیم که با در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی و نیازهای هر کودک، به پرورش خلاقیت، تفکر انتقادی، مهارت‌های حل مسئله و سایر توانایی‌های ضروری برای موفقیت در قرن ۲۱ کمک کند.

وی با اشاره به نقش کلیدی معلمان در این فرآیند، بر اهمیت آموزش و توانمندسازی معلمان تأکید کرد و گفت: معلمان باید با روش‌های نوین تدریس، روانشناسی کودک و شیوه‌های برقراری ارتباط موثر با دانش‌آموزان آشنا شوند تا بتوانند محیطی امن، حمایتی و انگیزشی را برای یادگیری فراهم کنند.

زنجانی در پایان، با تأکید بر اهمیت همکاری بین خانواده، مدرسه و جامعه در تربیت دانش‌آموزان، خواستار ایجاد یک شبکه‌ی حمایتی گسترده برای کودکان شد و افزود : تربیت نسل آینده، نیازمند مشارکت همه‌ی ارکان جامعه است. با همکاری و هم‌افزایی، می‌توانیم آینده‌ای روشن‌تر و موفق‌تر برای دانش‌آموزان و جامعه‌ی خود رقم بزنیم.

خبرنگار : دانش‌آموز ، حنانه خوافی عکاس : ملیسا کرامت

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار