لزوم استفاده ازماسه بادی در اراضی سنگین با سیلت بالا ،شور و کم آب

نی ریز(پانا )_کارشناس واحد باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز گفت: استفاده ازماسه بادی در اراضی سنگین با سیلت بالا ،شور و کم آب و حاوی درز و شکاف، بسیار مفید است.

کد مطلب: ۱۱۴۶۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان نی ریز، نجمه فدایی تصریح کرد: گرچه ماسه بادی در خاک های رسی می تواند نقش اصلاح فیزیکی خاک را ایفاکند اما عمده ترین کارایی آن اصلاح مدیریت آبیاری ،پیش گیری از تبخیر آب و جلوگیری از صعود نمک به سطح خاک است و بنابراین توصیه می شود ماسه بادی را با ارتفاء ۵ تا ۸ سانتی متر به صورت یک لایه سطحی در سطح خاک ریخته و از مخلوط شدن آن با خاک زیرین اجتناب شود (به صورت مالچ در سطح خاک ریخته می شود)

به گفته وی؛ ماسه بادی مصرفی نباید شور باشد (بیشترین شوری مورد قبول برای ماسه بادی ۶۰۰۰ میکروموس است) و نوع سیاه آن بهتر از ماسه بادی زرد رنگ است .

او اظهارکرد: ماسه بادی را باید از نیمه پاییز تا نیمه زمستان به سطح خاک اضافه نمود و سپس یک نوبت آبیاری سنگین انجام داد تا شوری احتمالی را شسته و از پروفیل خاک خارج نماید.

فدایی تاکیدکرد: هرگز در اواخر اسفند و اوایل فروردین (هنگام سبز شدن درخت) ماسه بادی، گچ یا هر گونه عملیات خاک ورزی در خاک انجام نشود چون می تواند به شدت موجب خشکی درختان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار