نمایندگان محدوده نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس را تعیین کردند

عل مطهری: من نظارت استصوابی را قبول ندارم، نظارت استصوابی یعنی آنچه صواب و درست بوده و براساس اسناد و مدارک است، اما آنچه امروزه انجام می‌گیرد، نظارت سلیقه‌ای و گزاف است

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس مصوب کردند نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس در چارچوب قانون انتخابات باشد.

کد مطلب: ۱۰۶۰۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
نمایندگان محدوده نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات مجلس را تعیین کردند

نمایندگان مردم در نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و شورای شهر با ماده 2 این طرح موافقت و آن را تصویب کردند. بنابراین ماده 3 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده 3- نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی به عهده شورای نگهبان است، این نظارت استصوابی است و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات از جمله تائید و رد صلاحیت نامزدها طبق مواد این قانون می‌شود.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی در این نشست در مخالفت با پیشنهاد سیدعلی ادیانی مبنی بر حذف عبارت "طبق این قانون" از ماده 2 طرح اصلاح برخی قوانین راجع به انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی کشور گفت: اگر ماده 2 قابل حذف بود، ما آن را در گزارش کمیسیون حذف می‌کردیم. براساس تفسیر شورای نگهبان از اصل 99 قانون اساسی، نظارت شورای نگهبان بر انتخابات مختلف استصوابی بوده و شامل تمام مراحل اجرایی از جمله تایید و ردصلاحیت‌ها می‌شود، بنابراین ما نمی‌توانستیم این ماده را حذف کنیم. خواست بنده و بسیاری از نمایندگان حذف کلمه استصوابی در این ماده بود، اما این تفسیر به امضای مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی در سال 78 رسیده است.

وی با بیان اینکه من نظارت استصوابی را قبول ندارم، اظهار کرد: نظارت استصوابی یعنی آنچه صواب و درست بوده و براساس اسناد و مدارک است، اما آنچه امروزه انجام می‌گیرد، نظارت سلیقه‌ای و گزاف است و به کشور آسیب زده، به همین دلیل در انتهای این ماده قید "طبق این ماده" اضافه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار