جمعه خبر: بیکاری #داماد_روحانی در روزهای پر کلیپ #نماینده_سراوان

وزیر جهاد دوباره زیر تیغ استیضاح رفت

تهران (پانا) – داماد رئیس‌جمهوری انتقادات مجازی کاربران فارسی زبان را تاب نیاورد و از مقام خود استعفا کرد تا نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی با کلیپ‌های خود به نخستین سوژه کاربران تبدیل شود به طوریکه اخراج سفیر ایران از آلبانی، استعفای‌نمایندگان اصفهان و تاخیرهای ایجاد شده در ارائه لایحه بودجه 98 به مجلس نیز نتواند این جو را بشکند.

کد مطلب: ۸۷۹۸۴۳
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر: بیکاری #داماد_روحانی در روزهای پر کلیپ #نماینده_سراوان

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از نه رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

هفته گذشته از 23 تا 29 آذرماه شاهد رخ‌دادهای بسیاری در عرصه سیاسی کشور بود ولی بی‌شک هیچ‌کدام به اندازه انتصاب و استعفا داماد رئیس‌جمهوری در وزارت صنعت، معدن و تجارت و کلیپ برخورد توهین‌آمیز نماینده سراوان با مامور گمرک واکنش به همراه نداشته‌اند ولی بازهم نمی‌توان از کنار درگذشت همسر نخست وزیر دولت موقت یا سفر رئیس‌جمهوری به ترکیه به سادگی گذشت.

شرکای استراتژیک

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب به منظور شرکت در پنجمین نشست شورای عالی هماهنگی ایران و ترکیه وارد آنکارا شد و یک روز بعد در کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه مورد استقبال رسمی رجب طیب اردوغان ، رئیس‌جمهوری ترکیه قرار گرفت.

دو رئیس‌جمهوری که این روزها به رغم برخی اختلاف نظرها درباره سوریه به شرکای استراتژیک یکدیگر تبدیل شده‌اند، در ابتدا پشت درهای بسته به گفت‌و‌گو با یکدیگر پرداخته و سپس در نشست شورای عالی هماهنگی ایران و ترکیه شرکت کردند.

ماحصل این نشست که بیش از یک ساعت به طول انجامید، بیانیه‌ای چندصد کلمه‌ای بود که در آن به مواردی چون تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر امنیت و اقتصاد منطقه، روابط تجاری تهران و آنکارا و هماهنگی برای پایان جنگ یمن و ایجاد ثبات در سوریه تاکید شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «دو کشور بر حمایت خود از ادامه برجام که منضم به تصمیم 2231 شورای امنیت سازمان ملل می باشد و همچنین بر لزوم اجرای کامل برجام در راستای تعهدات تمامی طرفها تاکید کردند.

دو کشور همچنین با ابراز تاسف عمیق در مورد خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های یکجانبه و غیرمنصفانه‌ای که توسط ایالات متحده آمریکا بر بخش‌های گسترده‌ای در ایران اعمال شده، به طور مشترک از اینکه اعمال این تحریم‌ها موجب آسیب‌رسانی به مردم بی‌گناه شده و بر تجارت منطقه‌ای، رفاه و ثبات منطقه تاثیر می‌گذارد، ابراز نگرانی کردند.»

اردوغان و روحانی به رسم تمام نشست‌های دیپلماتیک بعد از پایان این نشست، در کنفرانس خبری مشترک حضور یافته و به سوالات پاسخ دادند.

روحانی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، ضمن 100 درصد تروریستی خواندن این اقدام، تاکید کرد: «دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های ظالمانه دولت‌ها و شرکت‌های دیگر را برای اجرای قطعنامه 2231 و تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران می‌ترساند و این اقدام آمریکا برخلاف مقررات بین‌المللی است.»

اردوغان نیز در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی با اعلام تداوم همکاری‌های اقتصادی بین تهران و آنکارا و گسترش روابط تجاری دو کشور، اظهار کرد: «پایبندی ایران به برجام بارها از سوی آژانس بین‌المللی اتمی تأیید شده و خروج آمریکا از این معاهده درست نیست.»

روحانی غروب پنج‌شنبه به تهران بازگشت.

بودجه ضدتحریم

در خبرها اعلام شده بود که لایحه بودجه سال 98 کل کشور روز یکشنبه هفته‌ای که امروز به پایان می‌رسد از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان به علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی و به نمایندگی از 290 نماینده مجلس تقدیم خواهد شد.

ایرادات موجود در لایحه بودجه 98 و اعتراضات اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین تاکید رهبر انقلاب بر ارائه بودجه‌ای متناسب با شرایط تحریمی کشور و لزوم توجه ویژه به مسئله اشتغال و معیشت عموم مردم، سبب شد تا بودجه 98 به زیر تیغ اصلاح برود.

شنیده‌ها از لایحه بودجه حاکی از آن است که قیمت بنزین و سایر سوخت‌های فسیلی مورد استفاده جامعه به علاوه قیمت آب، برق و گاز در آن تغییری نداشته و افزایش حقوق‌ها نیز به صورت پلکانی و تا سقف 20 درصد پیش‌بینی شده است.

از سوی دیگر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش بودجه دفاعی کشور به ویژه در استان‌های مرزی شده‌اند که گویا دولتی‌ها نیز با این مهم موافقت کرده‌اند.

یارانه‌های نقدی نیز در سال آینده با همان مبلغ 45 هزار و 500 تومان پرداخت خواهد شد ولی هنوز مشخص نیست دهک‌های بالای درآمدی همچون سال جاری و سال‌های گذشته یارانه دریافت خواهند کرد یا اینکه پاستور و بهارستان از جسارت لازم برای حذف آنان و ایجاد عدالت در جامعه برخوردار شده‌اند.

افراد و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، بهزیستی و سایر نهادهای این چنین نیز گویا شاهد افزایش مستمری خود خواهند بود ولی مبلغ دقیق آن هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

نکته جالب اینکه هنوز مشخص نیست لایحه بودجه سال 98 چه تاریخی به مجلس تقدیم خواهد شد ولی شنیده‌ها از هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که یکشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده، روحانی برای تقدیم بودجه در بهارستان حاضر خواهد شد.

استعفا بازی!

اواخر هفته دوم آذرماه بود که خبری تحت عنوان «استعفا نمایندگان استان اصفهان در اعتراض به مشکل آب» رسانه‌ای شد. 19 نماینده این استان در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از حل نشدن «مشکل آب استان اصفهان» و «زاینده‌رود» انتقاد و اعلام کردند از مقام خود به عنوان نمایندگان استان اصفهان استعفا می‌دهند.

علی بختیار، نماینده اصلاح‌طلب استان اصفهان تنها نماینده‌ای است که با سایر نمایندگان عمدتا اصولگرای این استان همراهی نمی‌کند و معتقد است که پیگیری مسائل مربوط به آب استان اصفهان از طرق قانونی راه چاره است.

با این حال نمایندگان استان اصفهان روز یکشنبه از حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی خودداری کرده و به جای بهارستان در دفتر نماینده ولی فقیه در استان خود تجمع کردند.

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی نیز خالی از نمایندگان استان اصفهان بود.

نمایندگان استان اصفهان روز سه‌شنبه نیز از حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خودداری کردند ولی در لابی‌های بهارستان حاضر شده و به گفت‌و‌گو با خبرنگاران پرداختند و برخی از آنان نیز در کمیسیون‌های مربوطه حضور یافتند.

روز چهارشنبه نمایندگان اصفهان بازهم از حضور در صحن علنی خودداری کردند ولی در محیط بهارستان حاضر بودند. مسعود پزشکیان که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت تاکید کرد که نمایندگان استان اصفهان مشکلشان حل شده و به زودی وارد مجلس خواهند شد.

بعد از این اظهارات جمعی از نمایندگان مجلس برای بازگرداندن نمایندگان اصفهان به لابی‌های بهارستان رفتند و همزمان نمایندگان استان‌های خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد و شهرکرد در جایگاه هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دست به تحصن زدند.

جو جلسه علنی مجلس متشنج شد . نمایندگان استان اصفهان هم از ورود به صحن علنی خودداری کردند و پزشکیان در اظهاراتی تاکید کرد که دولت نباید به خاطر استعفا دادن تعدادی از نمایندگان به استان اصفهان امتیاز خاصی دهد و باید بر اساس عدالت برخورد کند چراکه در غیر این صورت سایر نمایندگان نیز دست به استعفا خواهند زد که باعث به هم ریختن اوضاع دولت و مجلس می‌شود.

نمایندگان تحصن کننده استعفا را اقدامی «انتخاباتی» دانسته و تاکید داشتند که باید بر اساس عدالت با استان‌ها برخورد شود. این نمایندگان پیش‌تر در نامه‌ای خطاب به سران سه‌قوه و شورای عالی امنیت ملی متذکر شده بودند که مشکل آب، مشکلی ملی است و نمی‌توان با راهکارهایی استانی برای آن چاره‌جویی کرد.

علیه بهارستان

یک کلیپ همه‌چیز را به هم زد. نمایندگانی که دولت را نقد می‌کردند خود به سیبل انتقادات افکار عمومی تبدیل شدند. عبدالباسط درازهی، نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در کلیپی یک دقیقه‌ای حداقل از 4 واژه به شدت مناقشه برانگیز علیه مامور گمرک استفاده کرده و در نهایت توسط یکی از شهروندان و مراجعه کنندگان مردمی به بیرون رانده می‌شود.

به سرعت این کلیپ در شبکه‌های اجتماعی دست به دست و با انتقادات بسیاری مواجه شد. نماینده سراوان در واکنش به این انتقادات با انتشار کلیپی سعی کرد درصدد تلطیف فضا برآید. او در کلیپ خود گفت که مامور گمرک به او، لباس بلوچی و اهل تسنن توهین کرده است.

فردای آن روز مشخص شد که نام آن مامور گمرک «محمد بهنیا» بوده و او خود اهل تسنن است. درازهی گفت که 45 دقیقه در مقابل گیت بازرسی گمرک معطل بوده ولی دوربین‌های مداربسته مشخص کرد که مدت زمان حضور او 12 دقیقه بوده است.

هرچقدر که جو در شبکه‌های اجتماعی برعلیه نمایندگان مجلس می‌شد، وکلای ملت در بهارستان اختلافات و تفاوت‌های جناحی را کنار گذاشته و یک صدا به حمایت از نماینده سراوان پرداخته و خواستار برخورد با مامور گمرک، مسئول حراست گمرک، عزل رئیس گمرک و استیضاح وزیر اقتصاد شدند.

علی کرد، نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی با 44 امضا طرح استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی را به جریان انداخت.

در همین اوضاع یکی از شبکه های ماهواره ای با انتشار کلیپی از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی موج جدیدی از واکنش‌ها را ایجاد کرد. در این کلیپ علی لاریجانی هم خواستار برخورد با مامور گمرک می‌شود.

واکنش‌ها به اوج خود رسیده بود که کلیپ دیگری از ابوالفضل حسن‌نژاد، نماینده مردم جلفا در مجلس شورای اسلامی دوباره حاشیه‌ساز شد. او نیز در این کلیپ به فردی که به نظر می‌رسد جویای کار است با واژگانی خارج از دایره ادب و اخلاق می‌گوید که این مسئله به او ارتباطی ندارد.

همه انتظار برخورد مناسب از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان را داشتند ولی آیین‌نامه این هیات سبب شده تا به زعم علیرضا رحیمی، نظارت فعالی بر رفتار نمایندگان مجلس وجود نداشته باشد و عملکرد هیات نظارت منفعلانه باشد.

درست به همان میزان که افکارعمومی خواستار برخورد با نماینده سراوان بودند، نمایندگان مجلس خواستار برخورد با مامور گمرک به دلیل هتک حرمت نماینده مجلس شورای اسلامی شدند در نهایت سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته گفت که اعضا این هیات نماینده سراوان را مقصر ندانسته بنابراین پرونده درازهی در مختومه شده است.

شبکه‌های اجتماعی ولی از تکاپو نشسته و همچنان خواستار برخورد با نماینده سراوان هستند، کاربران فارسی زبان از سوی دیگر خواهان عدم برخورد با مامور گمرک شده و او را «وظیفه شناس» خطاب می‌کنند، با این حال ولی خبرها حاکی از معرفی او به مراجع بالاتر برای برخورد است.

پیش از این محمد قسیم عثمانی، نماینده اصلاح‌طلب مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی تاکید کرده بود که مجلس در راس امور است، نه یک نماینده که این قبیل اقدامات از سوی نمایندگان مجلس برای حمایت از نماینده سراوان سر می‌زدند.

بازی اسرائیلی

صبح روز گذشته خبری عجیب از سوی رسانه‌های اروپایی منتشر شد. دو دیپلمات ایرانی به ویژه سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلبانی اخراج شده‌اند.

رادیو لیبرتی در همین زمینه نوشت که جمهوری آلبانی دو دیپلمات ایرانی را به دلایل مربوط به امنیت ملی اخراج کرده است که به گفته یکی از مقامات آمریکایی یکی از این افراد سفیر تهران در بالکان بوده است.

ادلیرا ‌پرندی، سخنگوی وزارت‌امورخارجه آلبانی، به خبرنگاران گفت که این دیپلمات‌ها به آنچه «دست داشتن در فعالیت‌هایی که امنیت کشور را به خطر می‌اندازند»و «تخطی از موقعیت دیپلماتیک خود»، عنوان شده است، مظنون بودند.»

یک سخنگوی وزارت امورخارجه این کشور به آسوشیتدپرس گفت که به دنبال این اخراج‌ها مذاکراتی با کشورهای دیگر از جمله اسرائیل انجام گرفته است.

مقامات آلبانیایی در مورد هویت دیپلمات‌ها و تخلفات منتسب به آن‌ها به تفصیل توضیح ندادند.

همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، در پیامی توئیتری تاکید کرد که ادی‌راما، نخست‌وزیر آلبانی، «به تازگی سفیر ایران را با این پیام به رهبران ایرانی که حمایتشان از تروریسم قابل تحمل نخواهد بود، سفیر ایرانی را اخراج کرد.»

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه با نکوهش اقدام غیر قابل قبول دولت آلبانی در اخراج دو دیپلمات ایرانی اظهار کرد: «این اقدام و سناریو تحت فشار دولت آمریکا و سرویس امنیتی رژیم صهیونیستی و با همکاری برخی گروه‌های تروریستی ضد ایرانی و با بیان ادعاهای واهی و نادرست تدوین و در جهت تخریب و تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران و اروپا اجرا شده است.»

او همچنین گفت: «این رفتار دولت آلبانی که هیچ توجیه و پایه و اساس منطقی ندارد تماما بر بنیان اطلاعات ساختگی و غلط برخی سرویس‌های امنیتی و اقدامی محکوم و غیر قابل قبول تلقی می‌شود. جای تاسف دارد که این بار سناریوسازان ضد ایرانی کشور آلبانی که همواره از روابط خوبی با ایران برخوردار بوده است را قربانی نقشه‌های شوم خود قرار داده‌اند‌.»

تیغ استیضاح

صبح چهارشنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی اعلام وصول شد تا او برای دومین بار ظرف 9 ماه گذشته برای اخذ رای اعتماد از نمایندگان در مجلس حاضر شود.

استیضاح حجتی با 44 امضا اعلام وصول شد تا او ظرف 10 روز آینده برای جلب دوباره اعتماد وکلای ملت در بهارستان حاضر شود.

سه فراکسیون سیاسی مجلس شورای اسلامی بر سر استیصاح حجتی هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند ولی به نظر می‌رسد فراکسیون نزدیک به علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس رای به تداوم حضور او در وزارت جهاد دهد که در این صورت تصمیم فراکسیون‌های امید و ولایی سرنوشت حجتی را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز که با 32 محور و 22 امضا در آستانه استیضاح بود، با انصراف نمایندگان سوال کننده شاهد منتفی شدن استیضاح خود بود.

محمود غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات که شاهد 76 امضا پای برگه استیضاح خود بود به اندازه بطحایی خوش اقبال نبود تا استیضاح او همچنان در کمیسیون آموزش مجلس درحال بررسی باشد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که طرح استیضاح غلامی نیز اگر اتفاق خاصی رخ ندهد هفته آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی نیز که بعد از رفتار مامور گمرک با نماینده سراوان و جنجال‌های ایجاد شده بر سر آن، خبر عذرخواهی‌اش از درازهی ابتدا تایید و سپس تکذیب شد، در خطر استیضاح قرار دارد.

نماینده خاش به خبرنگاران گفت که طرح استیضاح او 44 امضا دارد ولی بهروز نعمتی به پانا گفت که به نظر نمی‌رسد این مسئله چندان جدی باشد و احتمال استیضاح وزیر اقتصاد باتوجه به مدت دوماهه حضور او در وزارت اقتصاد بسیار بعید است.

ابتدای هفته جاری نییز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به پانا گفت که نامه منتفی شدن استیضاح محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه به هیات رئیسه مجلس خبرداد تا بازی نمایندگان اصولگرای مجلس با استیضاح او به نقطه پایان برسد.

«ملک» مهندس هم رفت

ملک طباطبایی، همسر مرحوم مهندس مهدی بازرگان، نخست وزیردولت موقت ساعت ۷ بامداد روز یک‌شنبه (۲۵ آذر) دار فانی را وداع گفت و به همسر خود که در طول دوران مسئولیتش با بی‌مهری‌های فراوان مواجه شد، پیسوت.

ملک طباطبایی در خانواده‌ای روحانی متولد شد و پدربزرگ او از طرف مادری آیت‌الله شیخ مرتضی آشتیانی فرزند میرزای آشتیانی بود. او از مراجعی بود که در اواخر رمضان ١٣٢٣ هجری قمری، به امر وی مردم عمارت بانک وابسته به دولت‌های خارجی را خراب کردند که این رخداد از مقدمات انقلاب مشروطیت بود. آیت‌الله سیدمحمد طباطبائی، پدربزرگ مادری ملک طباطبایی و عموی پدر او از مراجع مشروطه‌خواه بود.

ملک طباطبایی پس از محکومیت بازرگان به ١٠ سال زندان در سال ۱۳۴۲ نوشت:

«شوهر عزیزم... مسلم بود این بار هم محکومیت شما قطعی و تردیدناپذیر است. بازهم راهی سخت و دراز و روزهایی ملال‌آور و غمگین درپیش داریم. شاید بعدازاین، روزها و ماه‌ها بگذرد و ما نتوانیم تو را ببینیم. شاید هریک از شما به جا‌و‌مکانی دور از ما منتقل شوید. شاید خلاصی به‌این‌زودی‌ها امکان‌پذیر نباشد. شاید اوضاع و شرایط روزبه‌روز سخت‌تر و درنتیجه تحمل من روزبه‌روز کمتر شود. شاید هزاران گرفتاری و اشکال پیش بیاید؛ اما میل دارم بدانی که با تمام این احوال و با واقع‌شدن تمام این شایدها که به‌قول حتی نزدیکان خودت، تو مسئول آنی، من نه‌تنها از این عمل تو به‌هیچ‌وجه گله‌مند نیستم؛ بلکه سربلند و مفتخرم و با تمام وجودم تو را تحسین می‌کنم.

حالا من هم مثل تو معتقدم که نگران و مأیوس‌شدن با اعتقادی که ما به لطف و مرحمت خداوند داریم، گناه بزرگی است و خوشحالم که تو هرگز نگران ما نخواهی بود؛ همان‌طور که من نگران نیستم و تو را به خدا می‌سپارم و از او می‌خواهم که به من هم توفیق کار نیک و نیروی اداره امور زندگی‌مان را به بهترین‌ نحو مرحمت کند تا شاید ارزش پیدا کنم و بتوانم لایق تو باشم.»

نه به دامادها

مسئله ژن‌های خوب با حمیدرضا عارف، فرزند محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی سر زبان‌ها افتاد و به فرزندان سایر مسئولان کشور نیز رسید ولی رفته رفته نوبت به دامادها رسید. خبر انتصاب کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس سازمان زمین شناسی کل کشور و معاون وزیر صنعت موجی از واکنش‌های منفی کارابران را به همراه داشت.

در نخستین ساعات انتشار این خبر، برخی پایگاه‌های خبری تحلیلی به ویژه صراط و انصاف به نقل از منابعی آگاه نوشتند که رئیس‌جمهوری به محض اطلاع از اقدام وزیر صنعت، او و داماد خود را توبیخ کرده است.

این خبر هرگز از سوی مراجع رسمی و مورد استناد تایید نشد تا اینکه چند ساعت بعد پایگاه اطلاع‌رسانی دولت رسما با انتشار خبری، انتصاب مهدی‌زاده به عنوان معاون وزیر صنعت را تایید کرد.

واکنش‌های مجازی به ویژه در شبکه اجتماعی فیلتر شده توئیتر دوباره اوج گرفت. رمضانعلی سبحانی‌فر، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در همین زمینه به پانا گفت که رئیس‌جمهوری دستور برکناری داماد خود از وزارت صنعت را داده است.

این مسئله نیز جامه عمل به خود نیافت تا اینکه رضا رحمانی، وزیر صنعت دولت روحانی که پیشتر رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بوده است در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری خانه ملت آن را منتشر کرد، گفت که انتصاب داماد رئیس‌جمهوری بر اساس شایسته‌سالاری و با اتکا به کارنامه کاری مهدی‌زاده بوده است.

این اظهارات مثال بنزین روی آتش در شبکه‌های اجتماعی عمل کرد و واکنش‌ها به حدی ادامه یافت تا شخص مهدی‌زاده با انتشار پیامی خطاب به وزیر صنعت اعلام کرد که از مقام خود استعفا داده است.

موج شبکه‌های اجتماعی ولی پایان نیافت و به حدادعادل، رئیس فرهنگستان ادب فارسی نیز رسید. داماد باجناق او (علی فروغی) هم اکنون مدیر شبکه سوم سیما است.

اختلاف بی‌پایان

اختلافات مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر سر اقدامات هیات عالی نظارت این مجمع درباره لوایح چهارگانه FATF آغاز شد و حالا که سه لایحه از این چهار لایحه در انتظار تصمیم مجمع است نیز ادامه دارد.

در هفته‌ای که امروز به پایان می‌رسد محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که به گفته محمدرضا باهنر در روزهای بیماری آیت‌الله هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع همه‌کاره مجمع تشخیص شده است، در نشست خبری از پیش اعلام نشده‌ای، در اظهاراتی گفت که لایحه مقابله با پولشویی را برای رفع ایراد به مجلس می‌فرستند.

این اظهارنظر با واکنش شدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس مواجه شد. او تاکید کرد که این اقدام مجمع تشخیص مغایر قانون اساسی بوده و بدعتی جدید است.

روابط عمومی مجمع تشخیص در اطلاعیه‌ای تقصیر را به گردن رسانه‌های منتشر کننده خبر انداخت و تاکید کرد که منظور محسن رضایی برگرداندن این لایحه به مجلس شورای اسلامی نبوده است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «بدیهی است که اصلاحات مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، عینا به متن مصوبه مجلس شورای اسلامی اضافه و یا جایگزین عبارات متن مصوبه اختلافی شده و سپس توسط رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ می‌شود. بنابراین مجلس نمی‌تواند اصلاحات مجمع تشخیص مصلحت نظام را تغییر دهد.»

این اظهارنظر نیز با واکنش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه محمود صادقی، نماینده مردم تهران در بهارستان مواجه شد. او در صفحه توئیتر خود تاکید کرد که مجمع حق قانون‌نویسی را ندارد و صرفا باید از بین نظرات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان یکی را برگزیند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز پیش‌تر و در جریان نشست مطبوعاتی خود گفته بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام حق قانون‌گذاری ندارد.

میرمحمد صادقی، معاون قوانین مجلس شورای اسلامی نیز به پانا گفت که قانون اساسی تاب تفسیر‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت این مجمع را ندارد.

او همچنین با تاکید بر لزوم اجرای قانون اساسی، خاطرنشان می‌کند: «باید به قانون اساسی برگردیم. به نظر من قانون اساسی خیلی روشن و صریح در زمینه فرایند قانون‌گذاری و دستگاه‌هایی که حق این کار را دارند اظهارنظر کرده و هیچ‌گونه ابهامی نیز در این مورد وجود ندارد.»

تکذیب در صحن

روز سه‌شنبه سید محمود علوی، وزیر اطلاعات برای پاسخ به سوالات جهانبخش محبی‌نیا و کاظم جلالی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

محبی‌نیا در اظهارات خود به مسائل و حوادث تروریستی رخ داده در کشور به ویژه حمله تروریستی اهواز، چابهار و مجلس شورای اسلامی اشاره و عملکرد وزارت اطلاعات را غیر قابل قبول دانست ولی وزیر اطلاعات در پاسخ به اظهارات او تاکید کرد که هیچ کجای دنیا تیمی که 98 گل زده و 2 گل خورده را بازنده نمی‌دانند.

مهمترین بخش این پرسش پاسخ مربوط به موضوع 2500 گرین کارت برجامی که نخستین بار توسط مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری مردم قم مطرح شده بود، اختصاص یافت.

وزیر اطلاعات صراحتا در این نشست وجود چنین مسئله‌ای را تکذیب کرد و گفت که اعطا 2500 حق شهروندی به فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات هسته‌ای صحت ندارد.

او همچنین تاکید کرد: «وزارت اطلاعات بر روند مذاکرات هسته‌ای چه مذاکرات عمومی و چه خصوصی اشراف داشته است، لذا انتظار می رفت که وقتی کانالی دروغ پرداز و ضد انقلابی مطلبی دروغ را مطرح می‌کنند عزیزان ما در آن نقل آن تامل بیشتری داشته باشند که مشخص شود آن موضوع صحت دارد یا خیر.»

اظهارات وزیر اطلاعات در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پایان یافت و در نهایت هر دو نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر قانون شده و موضوع را به رای نگذاشتند.

خبرنگاران در لابی‌های بهارستان در انتظار پاسخ از سوی ذوالنوری ماندند ولی او بازهم فرار را بر قرار ترجیح داد و تاکید کرد که اسنادی در دست دارد که به زمان خود منتشر خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار