جمعه خبر؛ انصراف مجلس از استیضاح بطحایی و فیلم خبرساز کریمی قدوسی در بهارستان

تهران (پانا) - هفته گذشته نیز مانند بسیاری از هفته های اخیر، عرصه سیاسی کشور با خبرهای بسیاری دست و پنجه نرم کرد از دوازدهمین مهر تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اجرای تعهدات ایران بر اساس برجام گرفته تا پس گرفتن امضای 20 نماینده برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش یک روز مانده به استیضاح، حضور جنجالی وزیر امور خارجه در مجلس و پنجمین اجلاسیه خبرگان رهبری که کار را به جوابیه رساند.

کد مطلب: ۸۵۱۷۷۴
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر؛ انصراف مجلس از استیضاح بطحایی و فیلم خبرساز کریمی قدوسی در بهارستان

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از ده رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از دهم تا 16 شهریورماه شاهد تحولات بسیاری در صحنه سیاسی کشور بود ولی بدون شک مهم‌ترین آنها تایید پایبندی ایران به برجام برای دوازدهمین بار، حضور وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به نمایندگان، منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش و پرورش، برگزاری پنجمین اجلاسیه خبرگان رهبری و حمایت مجدد رهبر انقلاب از دولت بود.

آمانو برای دوازدهمین بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرد

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود روند فعالیت‌های ایران در چهارچوب تعهدات برجامی را بررسی و برای دوازدهمین بار به تایید پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق چندجانبه هسته‌ای پرداخت.

این گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام عصر روز پنجشنبه 8 شهریور در اختیار 35 عضو شورای حکام قرار گرفت.

دوازدهمین گزارش مدیرکل به شورای حکام و به موازات آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد (شورای امنیت) در خصوص اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در خصوص موضوعات مرتبط با راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه 2231 (2015) شورای امنیت است. این (گزارش) همچنین اطلاعاتی درخصوص موضوعات مالی، و مشورتها و تبادل اطلاعات آژانس با کمیسیون مشترک ایجاد شده توسط برجام، ارائه داده است.

توضیح علی مطهری درباره حواشی سخنرانی در گلپایگان

پنج‌شنبه هفته‌گذشته هم‌زمان با عید غدیرخم ویدئویی از حواشی سخنرانی علی مطهری، نایب رئیس مجلس در فضای مجازی منتشر شد که سرو صدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. در این فیلم شخصی از مطهری می‌خواهد به جای صحبت در مورد غدیر از علت افزایش قیمت پراید صحبت کند و خطاب به او می‌گوید که وظیفه نماینده مجلس این نیست که از غدیر خم بگوید و باید از قیمت پراید صحبت کند. در مورد این فیلم نکته جالب‌تر از اظهارات شخص مذکور انتشاردهنده فیلم بود. علیرضا رسایی، نماینده سابق تهران در مجلس، آن را منتشر کرد.

به همین منظور علی مطهری روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود توضیحاتی درباره انتشار این فیلم منتشر کرد و انتشار این ویدئو را همراه با شیطنت دانست و از بخش خبری 20 و 30 هم به دلیل تقطیع این فیلم به منظور روشن نشدن حقیقت گلایه کرد.

نایب رئیس مجلس همچنین در نامه‌ای به علی عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما، پخش ویدئوی مربوط به حواشی سخنرانی خود در گلپایگان را مغرضانه و هدفدار توصیف کرد و خواستار اختصاص میزان دو برابر زمان برای جبران آن شد.

منتفی شدن استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش

در حالی که روز چهارشنبه 7 شهریور استیضاح سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، با 20 امضا از سوی علی اصغر یوسف‌نژاد، دبیر هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شد و قرار بود روز سه‌شنبه 13 شهریورماه بطحایی برای استیضاح در مجلس حاضر شود یک روز مانده به استیضاح شماری از نمایندگان امضای خود را پس گرفتند و به این ترتیب استیضاح وزیر آموزش و پرورش از حد نصاب افتاد و از دستور کار روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی خارج شد.

محمد بیرانوندی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در همین زمینه به پانا گفت: «با توجه به بضاعت موجود در وضع کنونی آموزش‌ و پرورش روی ریل است و به‌خوبی حرکت می‌کند و به همین دلیل نیز نیازی به استیضاح وزیر نبود.»

حضور ظریف در مجلس و پخش فیلم کریمی قدوسی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز یکشنبه 11 شهریور به منظور پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه و سوال‌های جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مردم مشهد در مجلس حاضر شد.

ظریف در ابتدا به سوال قاضی‌پور درباره ادای احترام ظریف به پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم تشییع جنازه طالبانی، رئیس‌جمهوری فقید این کشور اظهار کرد: «در اجرای این مراسم همکاران بارزانی در استفاده‌ای آشکار و بر خلاف توافق خود با دولت عراق از پرچم اقلیم کردستان استفاده کردند که همین مسئله موجب تعجب بسیاری از حاضران شد.»

او ادامه داد: «شما دیدید در مراسمی که همه افراد به جنازه طالبانی ادای احترام کردند تنها کسی که سر خم نکرد بنده بودم.»

که نماینده ارومیه از پاسخ ظریف قانع شد و دیگر پاسخ را به رأی نگذاشت.

در ادامه وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال کریمی قدوسی درباره حضور همزمان او در پاریس و مراسم گروهک منافقین گفت: «منافقین از حدود 10 سال قبل که از فهرست گروهک‌های تروریستی خارج شدند هر سال مراسمی را در پاریس برگزار می‌کنند که ما همواره این اقدام را اقدامی خصمانه علیه ایران تلقی کرده‌ایم و می‌کنیم. بنده نیز روز گذشته در تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه فرانسه این موضوع را در میان گذاشتم.»

او افزود: «دیپلماسی به معنی لغو سفر به بهانه برنامه گروهک تروریستی بی‌مقدار نیست. البته منافقین تنها مشکل ما با فرانسه محسوب نمی‌شوند‌. حمایت دولت فرانسه از اسرائیل، حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و حمایت از کودک‌کشی‌های عربستان در یمن از جمله موراد اختلافی ما با آنهاست.»

ظریف با تأکید بر اینکه دیپلماسی به معنی روابط عاشقانه نیست، گفت: «دیپلماسی به معنی گفت‌و‌گو برای حل اختلافات است. امروز هم ما با همین روش توانسته‌ایم آمریکا را در جهان منزوی کرده و نشان دهیم که ملت ما اهل منطق است.»

او با اشاره به سوال دوم نماینده مشهد درباره حضور چهار فرد با تابعیت دوگانه در مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: «جمهوری اسلامی همواره برای پیشبرد اهدافش از همه ابزارها همچون سایر کشورهای جهان استفاده کرده و می‌کند. امروز نیز حضور وکلای فرانسوی و انگلیسی در ماجرای شکایت حقوقی کشورمان از آمریکا مشهود است پس چرا کسی نمی‌پرسد با اینکه این وکلا از مسائل خصوصی ما اطلاع دارند از آنها استفاده می‌کنیم؟»

وزیر امورخارجه ادامه داد: «همه افرادی که در دوران مذاکرات هسته‌ای با ما همراهی می‌کردند را به وزرارت اطلاعات معرفی و اجازه حضور آنها را گرفته‌ایم. ضمن اینکه این افراد یا از سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شده‌اند یا ما آنها را به همکاری فراخوانیدم.»

ظریف درباره افرادی که کریمی قدوسی آنها را جاسوس خواند، گفت: «من اینجا شهادت می‌دهم که جز خدمت از این افراد ندیدم. ضمن اینکه آنها در هیچ یک از جلسات خصوصی ما نیز نبودند.»

او افزود: «آقای کریمی قدوسی شما برجام را شکست‌خورده تلقی کردید ولی برجام از نظر ما نشان‌دهده حقانیت ایران است و این آمریکاست که به واسطه خروج از آن شکست خورده است. تا چند وقت پیش می‌گفتند که آمریکا هرگز از برجام خارج نمی‌شود چون به سود او نوشته شده است ولی آمریکا از برجام خارج شد چون برجام خوب نوشته شده بود.»

جواد کریمی قدوسی، نماینده عضو جبهه پایداری مجلس در بخش دوم اظهارات خود در واکنش به گفته‌های ظریف درباره دری اصفهانی که او را فردی وطن‌پرست خوانده بود مستندی 5 دقیقه‌ای را در صحن علنی مجلس پخش کرد.

نماینده اصولگرای مشهد این مستند را الماس 521 خواند و متذکر شد که فیلم کامل این مستند را که توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تهیه شده است در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

مسعود پزشکیان‌ که ریاست جلسه مجلس را برعهده داشت، پس از اظهارات کریمی قدوسی از محمدجواد ظریف با اشاره به مستند پخش‌شده اظهار کرد: «وزارت اطلاعات طی نامه‌ای که ارسال کردند متذکر شدند که مطالب آورده‌شده در فیلم و اظهارات آقای قدوسی را قبول ندارند.»

نایب رئیس دوم مجلس ادامه داد: «وزیر امور خارجه از مجلس شورای اسلامی درخواست جلسه علنی کردند تا بتوانند به مطالب آقای قدوسی و مستند پخش‌شده در مجلس پاسخ دهند.»

پزشکیان متذکر شد همه افرادی که نامشان در مستند پخش‌شده آمده است بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس حق دارند به آن پاسخ دهند.

نماینده تبریز در پایان تصریح کرد: «موضوع درخواست آقای ظریف برای برگزاری جلسه علنی را در هیأت رئیسه مطرح خواهیم کرد. ضمن اینکه مجلس با رای خود نشان داد سوالات آقای قدوسی را تأیید نکرده است.»

بر خلاف ادعای کریمی قدوسی فیلم در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت و شنیده ها در مجلس نیز حاکی از آن است که سازمان اطلاعات سپاه نیز نسبت به انتشار آن در صحن مجلس معترض بوده است.

سفر ظریف به سوریه و دیدار با بشار اسد

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین دوشنبه درسفری یک روزه در صدر یک هیات سیاسی به دعوت رسمی ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه با هدف گفت‌و‌گو و رایزنی با همتای خود و همچنین دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و عماد خمیس، نخست‌وزیر این کشور و مذاکره و گفت‌و‌گو درباره آخرین تحولات این کشور و مناسبات دوجانبه وارد دمشق شد و فیصل مقداد، قائم مقام وزارت امورخارجه سوریه در بدو ورود به استقبال وزیر امور خارجه کشورمان آمد.

ظریف در تشریح جزئیات و دلایل سفر خود به سوریه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ «بحث پیروزی مقاومت و تلاش‌های نیروهای افراطی و استکبار به منظور ایجاد مشقت برای مردم سوریه، بحث روز جهان است و موردی است که باید همواره بدان توجه کرد.»

او با اشاره به فضاسازی‌های اخیر به سود تروریست‌ها نیز بیان کرد: «باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و همه‌ اقوام و گروه‌ها در این کشور به عنوان مجموعه‌ای واحد تحت پرچم سوریه روند بازسازی این کشور را دنبال کرده تا آوارگان به خانه‌های خود بازگردند و باقی‌مانده تروریست‌ها نیز در بخش‌های باقی‌مانده در ادلب پاک‌سازی شده و منطقه در اختیار مردم سوریه قرار بگیرد.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: «در آستانه‌ی اجلاس سران کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در تهران لازم است در این زمینه‌ها با سوریه صحبت کنیم و سیاست‌های رسیدن به یک راه‌حل نهایی در سوریه را از مسیر سیاسی که در آستانه هم مورد توجه طرف‌ها قرار گرفت را بررسی کنیم.»

ظریف و هیات همراه پس از ورود به دمشق بارگاه حضرت زینب سلام الله علیها را زیارت کردند.

وزیرامورخارجه کشورمان پس از دیدار با ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه و و عماد خمیس، نخست وزیر این کشور با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد که طرفین در این دیدار تاکید کردند: «پس از پیروزی مقاومت و مقابله با تروریسم، ضروری است ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف بویژه اقتصادی همکاری‌های خود را توسعه داده و شرکت‌های ایرانی در دوره بازسازی سوریه حضور و مشارکت فعال داشته باشند.»

همچنین طرفین در خصوص مهمترین مسائل روابط دوجانبه، منطقه‌ای، لزوم بازگشت آوارگان و سایر موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

سفر ظریف به سوریه در حالی انجام شد که امروز تهران میزبان رهبران سه کشور ضامن آتش‌بس در سوریه است. جسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان تا ساعاتی دیگر در حالی دور یک میز می‌نشینند که خروج آخرین باقی مانده‌های تروریست‌های سوریه از ادلب از موضوعات اصلی بحث امروز خواهد بود. در حالی ایران و روسیه اعلام کرده‌اند که حامی دولت سوریه در عملیات ادلب خواهند بود و آمریکا و اسرائیل به دنبال ایجاد جو روانی در این عملیات هستند و آن را فاجعه ای انسانی خوانده‌اند.

روحانی: آرزوی دشمن برای تسلط بر ایران و بازگرداندن وضع به قبل از سال 57 محقق نمی‌شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه برای بازدید و بهره‌برداری از چند طرح جدید و مهم در حوزه پتروشیمی وارد عسلویه شد و در بدو ورود از سوی مسئولان و مقام‌های ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت.

در این سفر با حضور رئیس‌جمهوری سه طرح جدید پتروشیمی شامل فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، واحد متانول پتروشیمی مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند به طور رسمی راه‌اندازی شد.

رئیس‌جمهوری پس از افتتاح این پروژه‌ها طی سخنانی با اشاره به اینکه دشمن فقط زمانی موفق می‌شود که امید و حرکت ما متوقف شود، تصریح کرد: «دشمنان مشکلاتی بر مردم تحمیل می‌کنند، اما محال است بر ایران و ایرانیان مسلط شوند و اینکه ما را به قبل از ۵۷ برگردانند، آرزویی است که محقق نمی‌شود.»

او با اشاره به افتتاح این طرح‌های عظیم پتروشیمی گفت: «اجرای این طرح‌ها گامی در مسیر اشتغال‌آفرینی برای جوانان‌، خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و ارزآوری بیشتر برای کشور و مایه افتخار همه ما است.»

روحانی اظهارکرد: «صنعت نفت علاوه بر تولید، در طول بیش از یکصد سال گذشته در تحولات مهم سیاسی ایران هم تاثیرگذار بوده است و در کمتر حادثه بزرگ و مهمی در کشور است که نقش بسیار ارزشمند کارکنان تلاشگر صنعت نفت آشکار و روشن نباشد ودر سال 57 انقلاب ما وقتی پیروز شد که صنعت نفت در کنار انقلاب و انقلابیون قرار گرفت.»

برگزاری پنجمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری

پنجمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری صبح روز سه‌شنبه 13 شهریورماه در محل مجلس سابق به ریاست آیت الله احمد جنتی آغاز به کار کرد.

موضوع این اجلاسیه میزان تحقق مطالبات رهبری در بهبود وضع اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم است که به همین منظور از روسای قوا برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آمده است.

آیت‌الله احمد جنتی در سخنانی در مراسم افتتاحیه مجلس خبرگان گفت: «یکی از مسائلی که ما با آن روبه‌رو هستیم و سیاستگذاری آن در آمریکا انجام و توسط عده‌ای در داخل دامن زده می‌شود این است که نابه‌سامانی‌‌های موجود در کشور را به پای رهبری می‌گذارند و گویا در همه کارهای اجرایی و مسائل مختلف ایشان همه کاره است و مجلس، دولت و قوه‌ قضاییه هیچ‌کاره هستند که همه این‌ها نقشه شوم دشمن است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «ترامپ مجددا برای فریب مردم اعلام کرده است که حاضر است با مقام‌های ایران بدون پیش‌شرط مذاکره کند و حتی در ادامه شیطنت‌های خود اعلام کرده است که به دنبال آن است در حاشیه اجلاسیه سازمان ملل متحد دیداری بین ترامپ و آقای روحانی صورت گیرد که مقام معظم رهبری در این زمینه فرمودند هیچ کس و هیچ مقامی حق ندارد با اینها مذاکره کند ایشان فرمودند همانطور که امام (ره) مذاکره با آمریکا را ممنوع فرموده بودند من هم این مذاکره را ممنوع می‌کنم. در مقابل، آمریکا اعلام کرده گزینه مقابل مذاکره، جنگ است. رهبری هم گفتند مذاکره نمی‌کنیم، جنگ هم نمی‌شود. این ادعای آمریکا حربه‌ای تبلیغاتی برای فشار به ایران است.»

رئیس مجلس خبرگان یادآور شد:«برخورد صریح با مفسدان به مردم برای تحمل دشواری‌ها روحیه می‌دهد. مردم ناراضی هستند حق هم دارند ولی چراغ سبزی باید باشد که ما سران قوا با شما هم‌درد هستیم. قوه قضائیه می‌تواند برای ریشه‌کن کردن فساد عمل کند.»

افتتاحیه پنجمین اجلاسیه رسمی خبرگان رهبری امروز در حالی برگزار شد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و نائب‌رئیس این مجمع، غایب جلسه بودند.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی که به عنوان میهمان ویژه در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری حاضر شده بود با ارائه گزارش به تشریح اقدامات دستگاه قضائی درباره میزان تحقق «مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی مردم و رسیدگی به مفاسد اقتصادی» پرداخت و بیان کرد: «قوه‌قضائیه در سال‌های متمادی برخورد با مفاسد اقتصادی را در اولویت و دستور کار داشته و در سالهای اخیر با جدیت بیشتر و بدون اغماض به پرونده مفسدین اقتصادی ورود کرده است.»

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز به عنوان میهمان ویژه در پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری حاضر شده بود با ارائه گزارش به تشریح اقدامات مجلس درباره میزان تحقق «مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی، رفع مشکلات معیشتی مردم و رسیدگی به مفاسد اقتصادی» پرداخت.

در اختتامیه نیز رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «امروز دشمن دل بسته است با اختلاف و مشکلات داخلی به ما ضربه بزند. قطعا با تلاش خود و توجه به ظرفیت های داخلی در مقابل دشمنان ایستادگی کنیم. در چهل سال اخیر نیز با لطف پروردگار در تمامی روزهای سخت توانسته ایم پیروزمندانه ظاهر شویم.»

حجت الاسلام عباس کعبی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عصر امروز در اختتامیه اجلاسیه این مجلس با اشاره به اظهارات اخیر محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری کشورمان که گفته بود، روحانی برای میزبانی از اعضای خبرگان و برگزاری ضیافت آمادگی دارد، اظهار کرد: بنای ضیافت شام از دوره سوم مجلس خبرگان منتفی شد؛ فقط یک مورد بود که آن هم برای اتحاد قوا، پادرمیانی کردند.

او با اشاره به حضور پیدانکردن رئیس‌جمهوری در اجلاسیه خبرگان گفت: ای کاش آقای رئیس‌جمهوری در اجلاسیه خبرگان حضور پیدا میکردند.

بعد از پایان اظهارات حجت الاسلام کعبی، قطعنامه پایانی مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

انتقاد واعظی از اظهارت آیت‌الله جنتی درباره سفر نیویورک روحانی

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در حاشیه نشست چهارشنبه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال پانا درباره جزئیات سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «برای سفر آقای رئیس‌جمهوری به نیویورک در حال برنامه‌ریزی هستیم و قرار است در این سفر رئیس‌جمهوری با تعدادی از روسای جمهوری کشورهای مختلف دیدار و گفت‌و‌گو داشته باشند.»

او افزود: «یکی دیگر از برنامه‌های رئیس‌جمهوری در سفر به نیویورک سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد است. این سفر طی چهار، پنج سال گذشته نیز انجام شده است و سعی ما بر اساس هدف‌گذاری‌ای که برای این سفر داریم این است که با کشورهای مختلف ارتباط برقرار کنیم زیرا این ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه است که بتوانیم با تعداد زیادی از روسای‌جمهوری کشورها در مسائل دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صحبت کنیم و با آنها تبادل نظر داشته باشیم.»

واعظی با انتقاد از رئیس مجلس خبرگان گفت: «اینکه روز گذشته رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری مطرح کردند که برخی به نیویورک می‌روند تا با ترامپ ملاقات کنند برای من بسیار عجیب بود. ممکن است که این حرف‌ها را برخی در کوچه و بازار بزنند اما اینکه رئیس مجلس خبرگان رهبری صحبتی بکند که هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ وقت هم مطرح نبوده است، برای ما جای تعجب دارد.»

او ادامه داد: «از همه بزرگان کشور می خواهم وقتی می‌خواهند سخنرانی یا مصاحبه کنند حتما بررسی بیشتری کنند و سوال کنند تا مطالبی که از سوی آنها گفته می‌شود برای مردم باورپذیر باشد.»

در پی اظهارات رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری درباره سخنان آیت‌الله جنتی در زمینه دیدار ترامپ و روحانی در نیویورک، دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری، جوابیه‌ای صادر کرد.

در این جوابیه آمده است: «از رئیس دفتر رئیس‌جمهوری انتظار می‌رود ضمن عذرخواهی و تصحیح مصاحبه خویش، ادب و متانت را در موضع‌گیری‌های سیاسی رعایت کرده و حرمت اشخاص و نهادهای قانونی کشور را رعایت کند.»

واکنش ظریف به سوءاستفاده آمریکا از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت

محمد جوادظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سوءاستفاده آمریکا از ریاست دوره ای بر شورای امنیت، به انحراف کشاندن موضوع این شورا از فلسطین به ایران را وقاحت ترامپ توصیف کرد.

وزیر خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: «شورای امنیت تنها یک قطعنامه درباره ایران دارد و ترامپ آنرا نقض کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم به نقض آن وادار کند. اکنون وی می‌خواهد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت موضوعی را که برای ۷۰ سال به فلسطین اختصاص داشته منحرف کرده و در آن جلسه ایران را برای اوضاع وحشتناکی که او و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده‌اند متهم کند؛ وقاحت!»

دیدار اعضای خبرگان رهبری با مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، صبح روز پنج شنبه 15 شهریورماه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، مهمترین وظیفه مردم و نخبگان را در وضع خطیر کنونی، حرکت در جهت حفظ و تعمیق انسجام مردم با دستگاه‌های دولتی و پرهیز از ایجاد فضای یأس و ناامیدی و احساس بن‌بست دانستند و گفتند که بدخواهان ملت ایران به موازات جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند، بنابراین انتقادها باید با هدف اصلاح و خیرخواهانه باشند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ دولتی بدون کمک و پشتیبانی مردم قادر به فعالیت نیست و نباید اعتماد مردم از دستگاههای دولتی، قضایی و نیروهای مسلح سلب شود، افزودند: «راه علاج مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعالیت دستگاههای مسئول نیست، بلکه راه علاج، ایجاد رابطه سالم بین افکار عمومی و دستگاههای مسئول، سخن گفتن و انتقاد کردن، و در عین حال کمک فکری و عملی کردن است.»

ایشان مسئولان دولتی را به استفاده از نظرات مردم و راه حل‌های متخصصان اقتصادی از جمله در مسئله ارزش پول ملی و هدایت نقدینگی توصیه کردند و گفتند: «وظیفه دولتی ها، استفاده از نظرات کارشناسان و تحرک برای حل مشکلات است.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نگرانی بجای برخی‌ها در قبال گره های فکری افکار عمومی نسبت به کارآمدی و خوشبین بودن به حل مشکلات افزودند: «وظیفه ما، هدایت دولتی ها به سمت استفاده از دیدگاههای کارشناسان و حل مشکلات و خوشبین کردن مردم نسبت به تلاشهای آنها است که در چنین صورتی، گره های افکار عمومی باز می‌شوند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به برخی اظهارنظرها گفتند: «جلسات خصوصی بنده با مسئولان دولتی، قضایی و نظامی ده برابر جلسات عمومی و رسانه‌ای است و در این جلسات مسائل مختلفی بحث می‌شود که عموم از آن جلسات مطلع نیستند.»

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنانکه ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است کار باید به وسیله مسئولان آن، در مجاری قانونی انجام بگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار