در صحن مجلس انجام شد

ظریف: دیپلماسی به معنی روابط عاشقانه نیست

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه کشورمان در صحن مجلس درباره حضورش در مراسم تشییع جناره رئیس جمهوری فقید عراق توضیح داد و بار دیگر از تیم مذاکره کننده هسته ای که از سوی نماینده اصولگرای مشهد متهم به جاسوسی شدند، حمایت کرد.

کد مطلب: ۸۵۰۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
ظریف: دیپلماسی به معنی روابط عاشقانه نیست

محمد جواد ظریف امروز (شنبه) برای پاسخ به سوال نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه درباره ادای احترام ظریف به پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم تشییع جنازه طالبانی، رئیس‌جمهوری فقید این کشور اظهار کرد: «در اجرای این مراسم همکاران بارزانی در استفاده‌ای آشکار و بر خلاف توافق خود با دولت عراق از پرچم اقلیم کردستان استفاده کردند که همین مسئله موجب تعجب بسیاری از حاضران شد.»

او ادامه داد: «شما دیدید در مراسمی که همه افراد به جنازه طالبانی ادای احترام کردند تنها کسی که سر خم نکرد بنده بودم.»

وزیر امور خارجه با اشاره به روابط بین ایران عراق تأکید کرد: «حضور ما در عراق همواره حضوری موثر و تاثیرگذار است. در مراسمی که آقای قاضی‌پور به آن اشاره دارد بنده با حضور برادران سپاه شرکت کردم که همین مسئله تأثیر خوبی بر مردم آن منطقه گذاشت.»

ظریف تأکید کرد: «این مراسم پیش از همه‌پرسی استقلال کردستان که یک حرکت غلط سیاسی از سوی بارزانی بود صورت گرفت. ولی همگان دیدند که ارتباط ما با کردستان عراق همواره ارتباط گسترده و تاریخی بوده است البته نگرانی‌ها را نیز در این زمینه فراموش نمی‌کنیم.»

نادر قاضی‌پور از سوالات وزیر امور خارجه قانع شد و پاسخ وزیر را به رأی نگذاشت.

منافقین تنها مسئله بین ایران و فرانسه نیست

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مردم مشهد، درباره حضور همزمان او در پاریس و مراسم گروهک منافقین اظهار کرد: «منافقین از حدود 10 سال قبل که از فهرست گروهک‌های تروریستی خارج شدند هر سال مراسمی را در پاریس برگزار می‌کنند که ما همواره این اقدام را اقدامی خصمانه علیه ایران تلقی کرده‌ایم و می‌کنیم. بنده نیز روز گذشته در تماس تلفنی خود با وزیر امور خارجه فرانسه این موضوع را در میان گذاشتم.»

او ادامه داد: «دیپلماسی به معنی لغو سفر به بهانه برنامه گروهک تروریستی بی‌مقدار نیست. البته منافقین تنها مشکل ما با فرانسه محسوب نمی‌شوند‌. حمایت دولت فرانسه از اسرائیل، حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و حمایت از کودک‌کشی‌های عربستان در یمن از جمله موراد اختلافی ما با آنهاست.»

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه دیپلماسی به معنی روابط عاشقانه نیست، گفت: «دیپلماسی به معنی گفت‌و‌گو برای حل اختلافات است. امروز هم ما با همین روش توانسته‌ایم آمریکا را در جهان منزوی کرده و نشان دهیم که ملت ما اهل منطق است.»

ظریف با اشاره به سوال دوم نماینده مشهد درباره حضور چهار فرد با تابعیت دوگانه در مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: «جمهوری اسلامی همواره برای پیشبرد اهدافش از همه ابزارها همچون سایر کشورهای جهان استفاده کرده و می‌کند. امروز نیز حضور وکلای فرانسوی و انگلیسی در ماجرای شکایت حقوقی کشورمان از آمریکا مشهود است پس چرا کسی نمی‌پرسد با اینکه این وکلا از مسائل خصوصی ما اطلاع دارند از آنها استفاده می‌کنیم؟»

اوو ادامه داد: «همه افرادی که در دوران مذاکرات هسته‌ای با ما همراهی می‌کردند را به وزرارت اطلاعات معرفی و اجازه حضور آنها را گرفته‌ایم. ضمن اینکه این افراد یا از سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شده‌اند یا ما آنها را به همکاری فراخوانیدم.»

ظریف درباره افرادی که کریمی قدوسی آنها را جاسوس خواند، گفت: «من اینجا شهادت می‌دهم که جز خدمت از این افراد ندیدم. ضمن اینکه آنها در هیچ یک از جلسات خصوصی ما نیز نبودند.»

او افزود: «آقای کریمی قدوسی شما برجام را شکست‌خورده تلقی کردید ولی برجام از نظر ما نشان‌دهده حقانیت ایران است و این آمریکاست که به واسطه خروج از آن شکست خورده است. تا چند وقت پیش می‌گفتند که آمریکا هرگز از برجام خارج نمی‌شود چون به سود او نوشته شده است ولی آمریکا از برجام خارج شد چون برجام خوب نوشته شده بود.»

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: «شما ماجرای گرفتن 1/7 میلیارد دلار از آمریکا را به یاد آورید و بیشترین نقش را در این مسئله جناب آقای دکتر دری اصفهانی داشت. دکتر مشهور نیز در تمام مذاکرات حقوقی ما به عنوان یکی از وکلای ایران محسوب می‌شد و عمل کرد.»

ظریف گفت: «من درباره وطن‌پرستی و حمایت این افراد از منافع ملی شکی ندارم. آقای شعبانی نیز هرگز در مذاکرات نبودند و از او به عنوان نیروی کمک در روابط عمومی استفاده شد. ما باید بدانیم ایرانی‌ها بزرگ‌ترین سرمایه ما در خارج کشورر هستند و وضع را برای استفاده از آنها فراهم کرد.»

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال دیگر نماینده عضو جبهه پایداری درباره باند نیویورکی‌ها یادآور شد: «باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در زمان وزارت آقای خرازی در برخی شب‌نامه‌های داخلی علیه وزارت امور خارجه مطرح شد.»

او افزود: «برای اولین بار نیز روزنامه کیهان در مقاله‌ای به باند نیویورکی‌ها اشاره کرد که فردای آن روز در مطلبی به عذرخواهی از مخاطبان خود پرداخت. اگر نمایندگان خواستند می‌توانم هم آن مقاله و هم عذرخواهی کیهان را ارائه کنم.»

طریف در ادامه درباره ارتباط خود با بنیاد جامعه باز گفت: «در زمانی که من به نیویورک رفتم این بنیاد با بخش‌های مختلفی از ایران مثل شهرداری‌ها ارتباط داشت. من به عنوان سفیر این ارتباطات را محدود و منظم کردم و آنها موظف شدند که اقدامات خود را به طور منظم به من گزارش دهند.»

وظیفه ما قربانی شدن برای منافع ملی است

وزیر امور خارجه با اشاره به دوران حضور خود در نیویورک و تقدیر رهبری از عملکرد او یادآور شد: «این یک حقیقت است که بنده به جای خانه‌نشینی در مدت پنج سال حضور خود در نیویورک به شکلی فعال بودم که همه احساس می‌کردند باید اقدامات خود را با من هماهنگ کنند. برای این مسئله بارها و بارها از طرف مقام رهبری مورد تقدیر قرار گرفتم که اگر نمایندگان در این مسئله شک دارند می‌توانند از دفتر رهبری استعلام کنند.»

ظریف با تأکید بر لزوم حفظ منافع ملی خاطر نشان کرد: «اگر شما خانه‌نشینی کنید و دست به عصا بمانید و هیچ حرکتی انجام ندهید هرگز دچار مشکل نخواهید شد ولی وظیفه ما قربانی شدن برای منافع ملی است. ما باید خود را فدای منافع ملت کنیم و از آبروی خود برای ملت مایه بگذاریم.»

ظریف تصریح کرد: «روابطی را که شما اشاره کردید باید بگویم در آمریکا هیچکس علیه‌السلام نیست، شما یا باید در منزل بنشینید و یا باید در گروه‌های مختلف آمریکایی ارتباط برقرار کنید. وظیفه من به عنوان سفیر جمهوری اسلامی با توجه به اختیاراتی که داشتم این بود که با همه افرادی که امکان استفاده آنها در جهت منافع ملی است ارتباط برقرار کنم و با کمال افتخار این کار را انجام دادم، نه اینکه از این کار خوشم بیاید اما خوشحالم که در زمان سفارت بنده دستاوردهای بسیار خوبی در سازمان ملل متحد داشتیم تا جایی که وقتی من نمایندگی را ترک کردم همه گفتند ایران یک سخنگوی بسیار قهار را از دست داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار