مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد:
پدافند غیرعامل هوشیاری فرهنگی در برابر آسیبهای اجتماعی است
ناحیه دو یزد ( پانا) - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد گفت: پدافند غیرعامل فقط به معنای مقابله با تهدیدهای فیزیکی نیست، بلکه تقویت روحیه ایستادگی، هوشیاری فرهنگی و مصونسازی ذهن و رفتار کودکان در برابر آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل میشود.
نشست مشترک کارشناسان و رابطان «کانون یاران» با محوریت نقش ارتباطی میان مدارس و مراکز فرهنگی، جمعی از مدیران و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد برگزار شد و در این نشست به بررسی راهکارهای گسترش فعالیتهای فرهنگی و هنری در مدارس پرداختند.
عالیه قوامی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد، با گرامیداشت روز پدافند غیرعامل، این روز را یادآور ضرورت آگاهی، آمادگی و مسئولیتپذیری در برابر تهدیدهای مختلف دانست.
وی گفت: پدافند غیرعامل فقط به معنای مقابله با تهدیدهای فیزیکی نیست، بلکه تقویت روحیه ایستادگی، هوشیاری فرهنگی و مصونسازی ذهن و رفتار کودکان در برابر آسیبهای اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل میشود.
قوامی همچنین به جایگاه کانون یاران اشاره کرد و افزود: کانون یاران، حلقهی ارتباطی مؤثر میان مدارس و مراکز فرهنگی است و میتواند در انتقال پیامهای تربیتی، فرهنگی و هنری به نسل کودک و نوجوان نقشی تعیینکننده داشته باشد.
در ادامه، محمدرضا آخوندی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان، با تأکید بر لزوم درک دقیق از تفاوتهای نسلی گفت: امروزه فرزندان ما در دنیایی زندگی میکنند که سرعت تغییرات آن بسیار بیشتر از دوران کودکی والدینشان است. در چنین شرایطی، خواستهها و نیازهای نسل جدید با نسلهای گذشته تفاوتهای بنیادینی پیدا کرده است.
آخوندی با اشاره به نقش مربیان و کانون یاران در این میان اظهار داشت: ما باید نیازهای واقعی کودکان را بشناسیم، نه فقط خواستههای آنی آنها را. کانون پرورش فکری میتواند با بهرهگیری از ابزارهای فرهنگی، هنری و آموزشی، پلی باشد میان دنیای ذهنی کودکان و دنیای برنامهریزی بزرگسالان.
وی افزود : نه تنها بزرگسالان باید به فکر نیازهای فرزندانشان باشند بلکه در اصل این مسئولیت خود آنهاست که با شناخت تفاوت بین نیاز و خواسته ، ضرورت های خود را شناخته و خواسته هایشان را فدای نیازهایشان نکنند.
در پایان، شیرین چراغی، کارشناس هنری کانون، با تکمیل توضیحات مدیرکل و معاون فرهنگی، به معرفی حوزههای پرورشی و هنری کانون پرداخت و گفت: رابطان فرهنگی میتوانند در معرفی و توزیع اخبار، برنامهها و کتابهای کانون در مدارس نقش بسزایی داشته باشند.
وی با اشاره به برخی از کتابها و فعالیتهای شاخص همچون قصهگویی و فضاسازی به سبک کانون افزود: این آثار و برنامهها به شکلی طراحی شدهاند که خلاقیت و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان را تقویت کرده و فضای آموزشی مدارس را پویاتر میکنند.
این نشست با هدف گسترش تعاملات فرهنگی میان مدارس و کانون و تبیین نقش اثرگذار «کانون یاران» در پرورش نسل خلاق، آگاه و مسئول و همچنین گفتگوهای سازنده نوجوانان و مسئولان با حضور گرم مربیان دلسوز ، والدین ، دانش آموزان و مسئولان برگزار شد.
ارسال دیدگاه