معلم نمونه کشوری جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری:
تدریس خلاقانه و بازیمحور رمز موفقیت در کلاس درس است
یاسوج (پانا) - معلم جوان و خلاق کهگیلویه و بویراحمدی با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی، تدریس بازیمحور و تولید محتوای درسی، موفق شد در جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری، درس ریاضی رتبه اول کشوری را کسب کند.
اعظم نیازی، معلمی با ۲۱ سال سابقه تدریس و برگزیده رتبه اول کشوری جشنواره اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری در تدریس ریاضی گفت: علاقه عمیق به شغل معلمی باعث شده همواره با جدیت و پشتکار بیشتری در مسیر آموزش گام بردارم
وی افزود: تلاش کردهام تدریسهایم همواره همراه با بازی، نمایش، قصه و دستورزی باشد تا دانشآموزان با علاقه و انگیزه بیشتری مفاهیم درسی را یاد بگیرند و یادگیری برای آنها لذتبخش و ماندگار شود.
این معلم خلاق با بیان اینکه ،همین رویکرد سبب شد تواناییهای خود را در جشنواره تدریس محک بزند، تصریح کرد: خوشبختانه به لطف خداوند موفق به کسب رتبه نخست کشوری شدم و این موفقیت، مسئولیت و حساسیت من را نسبت به آموزش دانشآموزان دوچندان کرده است.
نیازی با اشاره به بهرهگیری از فناوریهای آموزشی گفت: تولید کلیپهای آموزشی و محتوای درسی، یادگیری مفهومیتری برای دانشآموزان ایجاد کرده و نقش مؤثری در درک بهتر مفاهیم، بهویژه در درس ریاضی داشته است.
وی با بیان اینکه فناوری با فراهمکردن ابزارهای تعاملی و شبیهسازیهای آموزشی، به دانشآموزان کمک میکند مفاهیم انتزاعی ریاضی را بهصورت عمیقتر و ملموستر درک کنند بیان کرد: استفاده هدفمند از نرمافزارها و محیطهای یادگیری دیجیتال، فرصت کشف، آزمون و خطا و تقویت تفکر مفهومی در یادگیری ریاضی را افزایش میدهد.
نیازی، کلاسهای مجازی را یکی از چالشهای مهم آموزشی دانست و افزود: هرچند معلمان تمام تلاش خود را میکنند، اما یادگیری هرگز به کیفیت کلاس حضوری نمیرسد و متأسفانه فرهنگسازی لازم برای آموزش مجازی بهطور کامل شکل نگرفته است.
وی افزود: کلاسهای مجازی با وجود فرصتهای آموزشی گسترده، به دلیل کاهش تعامل چهرهبهچهره و محدودیتهای فنی، به یکی از چالشهای جدی در فرایند آموزش تبدیل شدهاست. این شرایط میتواند بر کیفیت یادگیری، انگیزه دانشآموزان و اثربخشی تدریس معلمان تأثیر بگذارد.
این معلم برگزیده کشوری، با قدردانی از تلاش همکاران فرهنگی خود گفت: نخستین گام برای جذب دانشآموز و علاقهمند کردن او به درس، ایجاد تعامل مؤثر بین معلم و دانشآموز است. استفاده از فناوریهای نوین، کانالهای آموزشی، وسایل کمکآموزشی، مطالعه مستمر و شرکت در دورههای توانمندسازی، بهویژه با توجه به تغییر کتابهای درسی، نقش مهمی در موفقیت آموزشی دارد.
نیازی در ادامه، خاطرهای از دوران اوج شیوع کرونا را اینگونه روایت کرد: با وجود شرایط سخت، کلاسها را با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار میکردیم و حتی اولیا تمایل داشتند آموزش حضوری ادامه داشته باشد.
وی افزود: روزی یکی از دانشآموزان با وجود بیماری و تب شدید به مدرسه آمد. زمانی که از او خواستم برای حفظ سلامت دیگران به دفتر برود، در حین تدریس متوجه شدم همان دانشآموز زیر باران شدید پشت پنجره کلاس ایستاده و به درس گوش میدهد. اولیائش بعدها گفتند هرچه اصرار کردند، قبول نکرده و گفته بود «باید بروم، چون خانم نیازی درس دارد». این صحنه برای من بسیار تأثیرگذار و ماندگار بود.
ارسال دیدگاه