در گفت‌و‌گو با پانا:

اکران آنلاین مستند می‌تواند مکمل چرخه نمایش فیلم باشد

«سینماحقیقت» بازار نمایش را تقویت کند

تهران (پانا) - بیژن عرب عامری کارگردان سینمای مستند معتقد است اکران آنلاین فرصتی است برای دسترسی گسترده‌تر مخاطبان، به‌ویژه در شهرهایی که سالن سینما ندارند.

کد مطلب: ۱۶۰۴۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
اکران آنلاین مستند می‌تواند مکمل چرخه نمایش فیلم باشد

بیژن عرب عامری در گفت‌وگو با پانا درباره قاچاق فیلم‌های مستند گفت: «ریسک قاچاق و کپی غیرقانونی در اکران آنلاین نگران کننده است. به شرطی که پلتفرم‌ها امنیت فنی و تبلیغات جدی داشته باشند، این شیوه می‌تواند مکمل اکران جشنواره‌ای و تلویزیونی باشد. در واقع، اکران آنلاین باید بخشی از چرخه طبیعی توزیع مستند در کشور شود.»

وی بزرگ‌ترین معضل فیلم‌سازان، به‌ویژه در حوزه مستند را فقدان فضای مطمئن برای عرضه و دیده‌شدن اثر دانست و افزود:«بسیاری از فیلم‌سازان انرژی، زمان و سرمایه خود را صرف تحقیق و تولید می‌کنند، اما چرخه توزیع و نمایش ضعیف است و همین باعث سرخوردگی می‌شود. اگر اثری دیده نشود، حتی اگر ارزشمند باشد، در ذهن مخاطب و تاریخ ماندگار نمی‌شود.»

عرب عامری  با اذعان به اینکه بیشتر معرفی‌ها محدود به جشنواره‌هاست، اضافه کرد:«اما اقدامات مغفول شامل ایجاد برنامه‌های تخصصی تلویزیونی و رادیویی ویژه مستند، نقد و تحلیل مداوم در رسانه‌ها و فضای مجازی و برگزاری نشست‌های دانشگاهی و پژوهشی پیرامون هر اثر است.»

کارگردان مستند «چهار ماه و یک روز» همچنین به ضرورت استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برای روایت پشت‌صحنه و فرآیند تولید تاکید کرد و گفت: «این‌ها پلی میان فیلمساز و مخاطب ایجاد می‌کنند.»

وی همچنین تاکید کرد: «جشنواره سینماحقیقت به عنوان یکی از مناسبت‌های نمایش فیلم‌های مستند می‌تواند با تقویت بخش بازار فیلم  برای اتصال فیلم‌سازان به پخش‌کننده‌های بین‌المللی فرصت بیشتری برای دیده شدن فیلم‌ها فراهم کند.»

این فیلمساز معتقد است  پرهیز از تمرکز صرف بر اکران و توجه بیشتر به کارگاه‌های آموزشی، دعوت از منتقدان خارجی برای ایجاد نگاه تازه و حمایت از فیلم‌های برگزیده برای ورود به چرخه اکران عمومی ‌و آنلاین می‌تواند کیفیت این جشنواره را ارتقا دهد.»

بانک ملی اسناد دیجیتال ایجاد شود

وی در خصوص حل و فصل مشکل فیلم سازان برای دستیابی به اسناد معتبر اضافه کرد:«ایجاد «بانک ملی اسناد دیجیتال» که فیلم‌سازان بتوانند با هزینه مناسب به آن دسترسی داشته باشند بسیار کارساز خواهد بود.»

 عرب عامری ادامه داد: همچنین تدوین آیین‌نامه‌ای برای همکاری سازمان‌ها و آرشیوهای دولتی با مستندسازان،  شفاف‌سازی مالکیت معنوی اسناد و تعیین تعرفه‌های مشخص و ترغیب خانواده‌ها و افراد حقیقی به در اختیار گذاشتن آرشیو شخصی در قالب طرح‌های حمایتی نیز موثر خواهد بود.»

این کارگردان گفت: «به شخصه  همیشه «انسان در مواجهه با تغییرات اجتماعی، زیست محیطی وعلمی ‌و‌ تاریخی » برایم مورد توجه بوده است. از مهاجرت گرفته تا فراموشی سنت‌ها.»

عرب عامری با اشاره به اینکه در حال حاضر مشغول تحقیق روی دو پروژه‌ است، افزود: یکی در ارتباط با یک بنای با قدمت ۱۳۰ ساله که محل حوادث و اتفاقهای بسیاری در طول تاریخ از زمان قاجار تا به امروز بوده است و پروژه دیگری با موضوع مافیای سقط جنین و عوارض ناشی از اینکار برای جامعه و خانواده‌ها.»

کارگردان مستند « شوپا» در خصوص این اثر نیز گفت: «پروژه شوپا که تقریباً چهارسال پژوهش و ساختش زمان برد، به چالش مواجه بین انسان و حیوان و مشخصاً خرس قهوه‌ای می‌پردازد.»

وی افزود: «با شروع بهار و بیدار شدن خرس قهوه‌ای و توله خرسها از خواب زمستانی چالش جدی و مهمی ‌بین باغداران و خرسها اتفاق می‌افتد . هر دو برای بقا با یکدیگر مقابله می‌کنند . خرس برای سیر کردن خود و بچه‌هایش و انسان برای فروش محصولات وادامه زندگی. در طول این مسیر مواجهه انسان با خرس جذاب و دیدنی و خطرناک و چالش برانگیز است .  »

وی افزود: «همکاری نهادها برای تولید در شهرستان‌ها به‌طور ناهمگون است. در برخی مناطق فرمانداری‌ها و اداره‌های فرهنگ و ارشاد به‌خوبی همراه می‌شوند، در بعضی دیگر کاملاً منفعل هستند. البته گاهی نهادهای محلی به دلیل نگاه تبلیغاتی صرف، انتظار خروجی‌های یک‌سویه دارند که چالش‌برانگیز است.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار