بررسی وضع فیلم کودک در سینمای ایران (۳)

رهبر قنبری: سالن‌های سینمایی فیلم‌های کودک در خدمت آثار تجاری و مبتذل‌ هستند

سینمای کودک در ایران مرده است/ سینمای کودک واقعاً قابل احیا نیست

تهران (پانا) - «رهبر قنبری» کارگردان و تهیه‌کننده، سینمای کودک در ایران را مرده خطاب کرد و عنوان کرد که چطور سالن‌های سینمایی که مخصوص پخش فیلم‌های کودک هستند این روزها به فکر پخش فیلم‌های تجاری هستند و از مسئولین درخواست کرد که 12 سالن سینمایی فیلم‌های کودک را بازگردانند.

کد مطلب: ۱۱۹۶۴۹۲
لینک کوتاه کپی شد
رهبر قنبری: سالن‌های سینمایی فیلم‌های کودک در خدمت آثار تجاری و مبتذل‌ هستند

«رهبر قنبری» مستندساز و تدوین گر و کارگردان و تهیه‌کننده در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مرگ سینمای کودک در ایران عنوان کرد: «سینمای کودک مرده محسوب می‌شود و چیزی از آن باقی نمانده است. بعد از کرونا و آسیب‌هایی که سینمای بزرگ‌سالان متحمل شد، سینمای کودک هم که در حال احتضار بود دیگر نایی برای تکان خوردن ندارد و تقریباً هیچ کاری پیش نمی‌رود.»
در حوزه کودک به سینمای تجاری فکر می‌شود و بس
قنبری که برای فیلم «پرنده‌باز کوچک» در فستیوال المپیای یونان جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده است به سوداگری در حوزه سینمای کودک اعتراض کرده و افزود: «مسئولین امر و کسانیکه مسئولیت امور سینمایی را در دست دارند، سوداگر شده‌اند و همه به سینمای تجاری فکر می‌کنند. من وقتی فیلم‌نامه می‌برم، می‌گویند به لحاظ تجاری چه باری برای سینما دارد! سینمای کودک و نوجوان به‌عنوان اصیل‌ترین رکن سینمای هر کشوری است. فرهنگی‌ترین رکن است و لازم است حمایت شود. درواقع کودکان و نوجوانان به‌عنوان مجموعه انسان‌هایی که برای آینده نزدیک پرورش پیدا می‌کنند، وقتی جوان شدند قرار است در چرخه اجتماعی به‌عنوان یک عامل اجتماعی قرار بگیرند. سینمای کودک و نوجوان قرار است زمینه رشد و آگاهی بخشی و توسعه فکر و خیال و اندیشه و عقل و حکمت را در کودک و نوجوان برانگیزد.»
سالن‌های سینمایی فیلم‌های کودک در خدمت آثار تجاری و مبتذل‌اند
قنبری اظهار کرد: «کشورهای صاحب سینما همین‌گونه نگاه می‌کنند و بدین ترتیب ارکان حکومتی مخصوصاً گروه‌های مرجع مانند وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت و درمان و چند وزارتخانه دیگر که مرتبط با موضوع تعلیم و تربیت هستند، به‌عنوان عوامل پشتیبان در خدمت این فیلم‌ها هستند اما به نظر می‌رسد همین جنس سینما هم مورد طمع گروه‌های سوداگر قرارگرفته است. سالن‌های سینمایی که پخش‌کننده آثار کودک و نوجوان بودند، امروزه در خدمت آثار مبتذل و تجاری هستند. سالن‌هایشان تسخیرشده و به همین ترتیب بودجه‌هایشان هم حذف‌شده و تقریباً چیزی از آن‌ها باقی نمانده است.»
شورای صنفی به فکر فیلم‌های حوزه کودک نیست
رهبر قنبری با اشاره درباره فیلم‌های اعلامی شورای صنفی و حضور یک فیلم کودک در گروه اعلامی گفت: «شورای صنفی نمایش باید بخشی از فیلم‌های اعلامی‌اش را به بخش کودک و نوجوان اختصاص دهد اما این عقلانیت را ندارد چون اصلاً فکری در این رابطه ندارد و صرفاً به بخش تجاری فیلم فکر می‌کند.»
وی اظهار کرد: «این مهم وظیفه دولت و ارگان‌هایی مانند آموزش‌وپرورش است. فیلم‌هایی مانند «کلید» و «کیسه برنج» و «خانه دوست» ساخته نمی‌شود.»
رهبر قنبری، کارگردان فیلم «او» درباره شرایط بازگشت سینمای کودک به حالت عادی عنوان کرد: «سینمای کودک واقعاً قابل احیا نیست مگر اینکه سینماهایی که نمایش‌دهنده فیلم کودک و نوجوان بوده بازگردانند و واقعاً بودجه‌های رشد کودک نوجوان به‌درستی هزینه شود. فیلم‌های کودکی هم اگر ساخته شد فقط برای اهداف و مقاصد خاصی بود. برای بچه‌ها می‌توان قهرمان‌پروری از جنس سرگرم‌کننده آفرید. برای مثال فیلمی با موضوع تیم فوتبال نوجوانان دل‌انگیز است زیرا نوجوان دغدغه‌اش این است که فوتبال چه شد و در دل آن فوتبال می‌توان نکات آموزشی بسیاری را به کودک آموخت. قهرمانی و پهلوانی باید برای کودک و نوجوان شیرین منتقل شود اما سرمایه‌ها را به فیلمی مثل «یدو» می‌دهند که سراسر غم و اندوه است.»
12 سالن سینمای کودک و نوجوان را برگردانید
قنبری از مدیران سیاست‌گذار در حوزه سینما می‌خواهد که شجاع باشند و 12 سالن سینما که فیلم‌های کودک و نوجوانان نمایش می‌دادند، بازگردانند و بودجه‌های سینمایی را برای سرگرمی و خوشحالی کودک و نوجوان خرج کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار