آموزگار پایه پنجم منطقه ملارد:
تطابق امتحانات با تواناییهای دانشآموزان، کلید کاهش استرس و ارتقای یادگیری است
ملارد (پانا) - آموزگار پایه پنجم منطقه ملارد، تطابق امتحانات با تواناییهای دانشآموزان را کلید کاهش استرس و ارتقای یادگیری دانست.

مریم برجی، آموزگار پایه پنجم منطقه ملارد در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره عملکرد دانشآموزان در امتحانات خرداد به اهمیت تطابق سطح علمی امتحانات با تواناییهای دانشآموزان، مدیریت حجم کتابهای درسی و رویکرد نوین در ارزشیابی اشاره کرد و بر لزوم ایجاد فضایی آرام برای یادگیری تأکید نمود.
برجی در مورد عملکرد دانشآموزان در امتحانات خرداد گفت: «در وهله اول، توجه به سطح علمی دانشآموزان مطرح است. امتحاناتی که معلم تدوین میکند باید با سطح علمی دانشآموزان تطابق داشته باشد. اگر امتحانات کلاس بالاتر از سطح علمی میانگین دانشآموزان باشد، اعتماد به نفس آنها ضعیف شده و باعث استرس و اضطراب و در نتیجه اختلال در یادگیری فراگیران میشود. از سوی دیگر، اگر امتحان بسیار ساده باشد، دانشآموزان از توان بالقوه خود برای یادگیری استفاده نمیکنند و در نتیجه عملاً از این جهت هیچ رشدی نخواهند داشت.»
آموزگار پایه پنجم منطقه ملارد در ادامه اظهار کرد: «تقسیمبندی کتابهای درسی برای امتحانات پایان سال دومین نکته قابل توجه است. در این سن، حجم بالای کتابهای درسی برای فراگیران بسیار سنگین است و معلم باید با توجه به سطح دانشآموزان کلاس، تقسیمبندی درسی داشته باشد تا این بار سنگین، به عنوان یک مانع بزرگ برای دانشآموزان تلقی نشود و آنها تشویق شوند که مطالب کتاب را مطالعه کنند.»
وی افزود: «سومین نکته قابل تأمل در استراتژی نحوه ارزشیابی دانشآموزان است. با توجه به شیوههای نوین آموزشی و ارزشیابی، باید عملکرد دانشآموزان در طول سال تحصیلی مورد توجه قرار گیرد. این امر به دانشآموزان این امکان را میدهد که اگر به هر دلیلی در امتحانی عملکرد مناسبی نداشتند، با آرامش خاطر برای جبران آن تلاش کنند و ناامید نشوند.»
این معلم در پایان صحبتهای خود اظهار کرد: «در نهایت، میتوانیم از دانشآموزانی که حین پاسخدهی به سوالات در حضور معلم دچار استرس میشوند، خواسته نشود که از آنها پرسش و پاسخ داشته باشیم. همچنین نقاط ضعف دانشآموزان در پایان امتحانات، به ویژه امتحانات ماهانه، باید مورد توجه قرار گیرد و تکالیف هدفمند در جهت رفع آنها طراحی شود.»
ارسال دیدگاه