مشاور دبیرستان نرجس خاتون(س) باقرشهر:
فناوریهای نوین کلید تحول در یادگیری دانشآموزان است
کهریزک(پانا)- مشاور دبیرستان نرجس خاتون (س) باقرشهر به بررسی قدرت شگفتانگیز فناوریهای نوین در تحول یادگیری دانشآموزان پرداخت و بر اهمیت آگاهی از خطرات فضای مجازی تأکید کرد.

الهه زندیانفر به استفاده دانشآموزان از گوشیهای هوشمند جهت دسترسی به منابع آموزشی جهانی پرداخت و گفت: «با استفاده از گوشیهای هوشمند، دانشآموزان میتوانند به سایتهای جهانی متصل شوند و به دنیایی از موزهها، آثار باستانی و ساختار بدن انسان دسترسی پیدا کنند. این برنامهها به آنها کمک میکند تا به طور کامل یاد بگیرند. در حین اجرای این تورهای مجازی، تدریس نیز انجام میشود. اگر دانشآموزی با چالشهایی مواجه شود، میتواند به راحتی با معلم خود از طریق پیامرسانها ارتباط برقرار کند و سوالاتش را مطرح کند. این ارتباط آنلاین میتواند به حل مسائل و حفظ انگیزه دانشآموزان کمک کند.»
زندیانفر در ادامه تصریح کرد: «علاوه بر این، دانشآموزان میتوانند از رباتها و هوش مصنوعی برای پرسش سوالات خود استفاده کنند. این فناوریها میتوانند اطلاعات مفیدی از منابع مختلف مانند عکسها، ویدیوها، کتابها و مقالات در اختیار آنها قرار دهند. همچنین، دانشآموزان میتوانند به بزرگترین کتابخانههای دنیا متصل شوند و چکیده کتابها و مقالات را مطالعه کنند. این ویژگیها از مزایای فناوریهای نوین آموزشی هستند که میتوانند به یادگیری دانشآموزان کمک کنند.»
وی تأثیر حسهای مختلف در یادگیری دانشآموزان را مهم دانست و افزود: «یادگیری میتواند با استفاده از حسهای مختلف مانند بینایی، شنوایی و لامسه همراه باشد. به عنوان مثال، دانشآموزی که در کلاس شیمی از فیلمهای آزمایشگاههای آنلاین استفاده میکند، میتواند همزمان آزمایشهایی را در آزمایشگاه خود با نظارت معلم انجام دهد. این نوع یادگیری، تجربهای عمیقتر و مؤثر تر را فراهم میآورد.»
مشاور دبیرستان نرجس خاتون (س) به ضرورت بهروزرسانی اطلاعات برای بهرهمندی از فناوریهای نوین آموزشی را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد:« برای بهرهمندی از فناوریهای نوین، باید اطلاعات خود را بهروز و منابع و راههای جدید یادگیری را شناسایی کنیم. دانلود اپلیکیشنهای مفید و آشنایی با سایتهای آموزشی میتواند به ما در این زمینه کمک کند. هدف اصلی توسعهدهندگان فناوریهای آموزشی، ارتقاء سطح یادگیری دانشآموزان و کمک به معلمان است. این فناوریها باید به افزایش کیفیت زندگی و رضایت انسانها منجر شوند.»
زندیانفر همچنین تأکید کرد: «با این حال، فناوریهای نوین نیاز به مدیریت دارند. استفاده از این فناوریها باید به گونهای کنترل شود که بر سایر جنبههای زندگی تأثیر منفی نگذارد. مدیریت زمان در استفاده از فناوریهای نوین بسیار مهم است و باید در زمانهایی که مغز در بالاترین کارکردهای یادگیری خود است، از آنها استفاده شود. رعایت ساعت آموزشی و روانشناسی آموزشی نیز باید به دقت کنترل شود تا از حداکثر بهرهوری در یادگیری اطمینان حاصل شود.»
وی فناوری های نوین را بر ارتباطات و یادگیری دانشآموزان مؤثر دانست و بیان کرد: «در دنیای امروز، روانشناسی آموزشی نیازمند کنترل و آموزش دقیق است. استفاده از فناوریهای نوین ارتباطات، فرصتی را فراهم میآورد تا دانشآموزان و دانشجویان با افرادی که در رشتههای مشابه تحصیل میکنند، حتی از خارج از کشور، ارتباط برقرار کنند و از تجربیات آنها بهرهمند شوند. با این حال، این ارتباطات باید تحت نظارت بزرگترها و با مدیریت مناسب انجام شود تا از گرفتار شدن در دام افرادی با نیتهای ناپسند و ناآگاه جلوگیری شود.»
مشاور دبیرستان نرجس خاتون (س) آشنایی با بدافزارها و خطرات فضای مجازی برای کاربران را امری لازم برشمرد و شرح کرد: «آشنایی با بدافزارها و خطرات فضای مجازی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. کاربران باید اطلاعات کافی داشته باشند تا از ورود برنامههای ناخواسته به زندگی خود جلوگیری کنند و استفاده کاربردی از فضای مجازی داشته باشند. بهروز رسانی مداوم اطلاعات در این زمینه ضروری است، زیرا ورود برنامهای بدون آگاهی میتواند به آسیب به دستگاهها، خالی شدن حسابهای بانکی و یا ایجاد سبک زندگی نادرست منجر شود.»
زندیانفر در پایان اظهار کرد: «کنترل و مدیریت آگاهانه در استفاده از فناوریهای نوین آموزشی برای دستیابی به هدف اصلی این فناوریها، که افزایش سطح رضایت و کیفیت زندگی است بسیار حیاتی است. به همین خاطر میبایست مدیریتی وجود داشته باشد که این اهداف را زیر پا نگذارد و به ارتقای کیفیت زندگی مصرفکنندگان کمک کند. با آگاهی و نظارت مناسب، میتوان از مزایای فناوریهای آموزشی بهرهمند شد و در عین حال از خطرات آنها در امان ماند.»
ارسال دیدگاه