از بازیهای کودکانه تا افتادن در دام اعتیاد
زاهدان (پانا) - کمتوجهی خانواده و سیستم آموزشی به نیازهای عاطفی دانشآموزان در سنین حساس نوجوانی میتواند زمینهساز شروع مسیری ویرانگر به نام اعتیاد شود که در نهایت جامعه را به سوی نابودی سوق میدهد.

به گزارش پانا؛ اعتیاد، یکی از مسائل مهم اجتماعی است که در صورت کمتوجهی خانواده و محیطهای آموزشی مانند مدرسه در این زمینه می تواند دامنگیر تعداد زیادی از نوجوانان شده و آینده نسل های بعدی کشور را با خطر روبهرو کند.
همانگونه که یک خمیر خام در دستان ماهر یک هنرمند به کوزهای شکیل تبدیل میشود، روح پاک کودکان و نوجوانان ما نیز می تواند با آموزش و مراقبت های درست به اوج تعالی برسد، اما همواره در هر مسیری سنگلاخ هایی وجود دارد که گاه سبب می شود افراد از مسیر اصلی خارج شده و گام در بیراهه بگذارند که یکی از مهمترین این موضوعات ، مسئله اعتیاد است.
نوجوانی یکی از مهمترین گاه شمار های زندگی انسان است که خانواده و محیط های آموزشی در شکل گیری آن نقش بسزایی دارند و توجه کافی به آنان در این بستر می تواند تعیین کند که یک فرد در آینده چه سرنوشتی داشته باشد.
س. ص. یک فرد مبتلا به بیماری اعتیاد است که در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار داشت: «شروع بیماری من از دوران دبیرستان بود و اختلافات خانوادگی بین پدر و مادرم و جداشدن آنان سبب شد به دام این موضوع گرفتار شوم.»
وی ادامه داد: «گرچه مربیان مدرسه تلاش هایی برای راهنمایی ما دانش آموزان انجام میدادند اما بعد از ساعت مدرسه دوستان نابابی داشتم که مرا به سمت مواد مخدر سوق می دادند.»
وی افزود: «اختلافات درون خانه ما سبب شده بود هیچکس متوجه اعتیاد من نشود و در واقع من آزادی کامل برای بیرون ماندن در خانه تا دیروقت را داشتم.»
س. ص. تصریح کرد: «اگر خانواده من کمی بیشتر به من سخت گیری میکرد شاید امروز من نیز فرد سالم و توانمندی در جامعه بودم.»
وی در پاسخ به این موضوع که مدرسه چه نقشی در پیشگیری از اعتیاد دارد گفت: «مدیران مدرسه و مربیان پرورشی می توانند نقش بهسزایی در پیشگیری از اعتیاد افراد داشته باشند ولی متاسفانه من پس از حدود یکسال که درگیر اعتیاد شدم مدرسه را نیز ترک کردم.»
آگاهی عمومی جامعه از یک سو و تلاش نهاد های مختلف از سوی دیگر سبب شده تا کارگاه های مختلفی در این زمینه برای دانش آموزان ونوجوانان برگزار شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: با توجه به جمعیت زیاد جوانان این استان، هدایت صحیح این سرمایه انسانی، ضامن توسعه متوازن و پایدار منطقه خواهد بود.
علیرضا شهرکی ادامه داد: دسترسی گسترده خانوادهها به فناوریهای نوین ارتباطی، فرصت بینظیری برای ارتقای سطح دانش و مهارتهای تربیتی فراهم آورده است.
وی تاکید کرد: آموزشها باید در قالب محتواهای بومی و متناسب با فرهنگ منطقه ارائه شود تا اثربخشی آن افزایش یابد، نقش کارشناسان و اساتید محلی در انتقال دانش و ایجاد گفتمان مناسب، امری حیاتی است که نباید نادیده گرفته شود.
شهرکی به تجربه برگزاری کارگاههای میدانی در استانهای مختلف کشور اشاره و اظهارامیدواری کرد که این اقدامات در سیستان و بلوچستان نیز ادامه یابد و به توسعه پایدار آموزش و تربیت منجر شود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ظرفیتهای فرهنگی و نقش نهادهای محلی همچون بزرگان طایفه را نقطه قوت مهمی برشمرد که میتواند در حل و فصل مسایل اجتماعی موثر واقع شود و از افزایش بار اداری و قضایی جلوگیری کند.
شهرکی همچنین با اشاره به ضرورت احیای پایگاههای اجتماعی و کمک از ظرفیت های این بخش در تقویت مقوله تربیت نسل جوان، بر اهمیت آموزش های بومی و ارتقای مهارتها در این استان تاکید کرد.
وی در عین حال با اشاره به ظرفیت پایگاههای اجتماعی مانند مساجد و محلهها، آنها را بهعنوان کانونهای اصلی هویت و تعامل اجتماعی معرفی کرد که نباید بهدلیل روندهای مدرنسازی فراموش شوند چرا که این پایگاهها نقش مهمی در حفظ و انتقال فرهنگ و ارزشهای بومی دارند.
به گفته وی با وجود محدودیتهای آموزشی، این منطقه توانسته نسلهای مؤثری را تربیت کند و اکنون زمان آن است تا از فرصتهای موجود بهصورت هوشمندانه بهرهبرداری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه اظهار داشت: نقش تربیت صحیح در سلامت جامعه بسیار مهم است و این اداره کل اقدامات گسترده ای در راستای تحکیم بنیان خانواده، ارتقای سلامت روان و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی انجام داده است.
رسول صفرزایی با اشاره به ظرفیت جمعیتی و جوان این استان ادامه داد: تربیت نسل نوجوان زیربنای سلامت جامعه است .
وی افزود: در واقع منابع انسانی هر کشور بزرگترین سرمایه آن است و درصورتی که بتوان از این ظرفیت در مسیر تربیت انسان های خلاق و متعهد استفاده کرد می توان کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار داد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه های تخصصی پیشگیری از ناباروری، حقوق کودک و نوجوان و توانمندسازی مدرسان خانواده و سبک زندگی اسلامی از جمله تلاش های این اداره برای دستیابی به سیاستهای کلی جمعیت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بوده است.
همچنین بر اساس گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان،چندی قبل کارگاه آموزشی «فرزندپروری مثبت نوجوانان» با هدف پیشگیری از مصرف مواد مخدر در نوجوانان، با حضور مشاوران و مربیان پرورشی آموزش و پرورش حوزه شمال و مرکز استان، کارشناسان سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی، جوانان و داوطلبان هلال احمر و با همکاری دفتر یونیسف سازمان ملل و ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شده است.
ارسال دیدگاه