سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با پانا؛
برخی از مشکلات آموزش و پرورش ریشههای چندساله دارد/ضرورت ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش
تهران(پانا)- سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دولت و مجلس تعامل مؤثری داشته باشند میتوان امیدوار بود در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت علمی، تربیتی و افزایش معدل دانشآموزان باشیم.

احسان عظیمی راد در گفتوگو با پانا، درخصوص طرح سؤال از وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: آقای دکتر صباغیان و ۵۳ نفر از نمایندگان مجلس این طرح را امضا کردند. دغدغهی اصلی نمایندگان، افت شدید سطح علمی دانشآموزان در کشور است؛ موضوعی که نمیتوان از کنار آن به سادگی گذشت.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در سه رشته اصلی یعنی ریاضیفیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی، میانگین معدل دانشآموزان به ترتیب حدود ۱۰، بین ۱۰ تا ۱۱ و بین ۱۱ تا ۱۲ است. این آمارها نشان میدهد وضعیت آموزشی کشور مناسب نیست. حتی براساس اعلام مرکز پژوهشهای مجلس، امسال نیز تا این مقطع زمانی معدل دانشآموزان نیم نمره دیگر کاهش یافته است.
عظیمی راد این روند را نگرانکننده توصیف کرد و گفت: این افت تحصیلی شبیه به یک بحران است و اگر برای آن برنامهریزی نکنیم، مانند بحران جمعیت در آینده کشور را دچار آسیب جدی خواهد کرد. البته این وضعیت در یک روز و یک سال ایجاد نشده و ریشههای چندساله دارد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، آموزش مجازی در دوران کرونا را آغازگر این روند دانست و گفت: دانشآموزان دو سال از فضای کلاس و حضور معلم دور بودند و آموزش صرفاً از طریق فضای مجازی انجام شد. این امر آسیب جدی به فرآیند یادگیری وارد کرد و در واقع شروع بحران آموزشی ما از همان دوران بود. متأسفانه پس از آن هم روند نزولی ادامه یافت و اکنون با بیانگیزگی و افت علاقه نسبت به درس روبهرو هستیم.»
وی در ادامه با اشاره به وضعیت معلمان اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت معلمان ما روشن نشود، نمیتوان انتظار آموزش باکیفیت داشت. بسیاری از معلمان در مدارس غیردولتی، پیشدبستانی و طرحهای مختلف با سابقههای بالای ده تا پانزده سال فعالیت میکنند، اما نه حقوق مناسبی دارند، نه وضعیت استخدامی مشخصی. طبیعی است که این بیثباتی باعث کاهش انگیزه شود.
عظیمی راد افزود: من خودم معلم هستم و به خوبی میدانم که بخش زیادی از معلمان با تمام توان و عشق کار میکنند، اما مشکلات معیشتی و نبود امنیت شغلی میتواند بر انگیزهها اثر بگذارد و در نهایت بر کیفیت آموزش دانشآموزان تأثیر منفی بگذارد. امروز فرایند تعلیم و تربیت در مدارس ما با اشکالات جدی روبهروست و این مسئله باید به صورت ریشهای حل شود.
این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به برخی سیاستگذاریهای نادرست گفت: وقتی تصمیمات غیرکارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس گرفته میشود، دانشآموزان آسیب میبینند. تصمیماتی که بدون درنظر گرفتن شرایط واقعی مدارس و خانوادهها اتخاذ میشود، باعث استرس و فشار روانی بر دانشآموزان میشود.
وی یکی از این تصمیمات را «قطعی شدن نمرات» دانست و توضیح داد: این مصوبه باعث شد دانشآموزان و خانوادهها استرس زیادی را تحمل کنند و نگاه مهارتمحور و پرورشی از آموزش حذف شود. تمرکز بیش از حد بر معدل، دانشآموز را از رشد استعدادها و مهارتهای فردی بازداشته است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در ادامه گفت: در حالی که استعداد دانشآموزان ما افزایش یافته، تصمیمات اشتباه در سیاستگذاری و فقدان انگیزه در معلمان موجب شده خروجی آموزشی مطلوبی نداشته باشیم.
وی با اشاره به تبعات این وضعیت افزود: نتیجه چنین بیثباتی، افزایش آسیبهای اجتماعی در مدارس است. ما امروز با آسیبهای اجتماعی جدی در محیطهای آموزشی مواجهایم. حتی در جلسهای با بازنشستگان آموزش و پرورش، بهصورت مفصل درباره این موضوع صحبت کردم. طرحهایی مانند طرح “نماد” نیز با هدف مقابله با این آسیبها اجرا شده، اما نیازمند حمایت جدیتر است.
وی در جمعبندی سخنان خود گفت: ما با مجموعهای از مشکلات روبهرو هستیم؛ از کمتوجهی به معلمان و تصمیمات نادرست درباره دانشآموزان گرفته تا ضعف در مدیریت آموزشی. البته در کنار این چالشها، نقاط قوتی هم وجود دارد؛ مانند موفقیتهای علمی و المپیادهای دانشآموزی، اما با توجه به اهمیت این دستگاه بنیادین، انتظار داریم خروجیها ملموستر و امیدوارکنندهتر باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد: اگر دولت و مجلس تعامل مؤثری داشته باشند میتوان امیدوار بود در آینده نزدیک شاهد بهبود وضعیت علمی، تربیتی و افزایش معدل دانشآموزان باشیم.
ارسال دیدگاه