ضوابط و مقررات تبلیغات بازرگانی گمراهکننده
تهران (پانا) - مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی به مطالعه تطبیقی ضوابط و مقررات تبلیغات بازرگانی گمراهکننده (مفهوم، معیارها و ضمانت اجراها) پرداخت.
به گزارش اداره روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز طی گزارشی به بررسی و مطالعه تطبیقی ضوابط و مقررات تبلیغات بازرگانی گمراه کننده پرداخت.
در چکیده این گزارش آمده که امروزه تبلیغات بازرگانی نقش مهمی در ایجاد قدرت تجاری شرکتها یا محصولات و خدمات، تهییج و ترغیب برای خرید یا سفارش کالا و خدمات ایفا می کند. درحالی که تبلیغات با هدف آگاهی از محصول یا خدمت تبلیغ شده و تصمیم گیری نسبت به خرید آن ایجاد شدهاند ممکن است در مظان اتهام به ارائه تبلیغات گمراهکننده، فریبنده، خلاف واقع و... قرار گیرند. بنابراین، امکان فریب و گمراهی مصرف کنندگان در جریان تبلیغات گمراه کننده و راهکارهای مقابله با آن از مسائل مهم در نظام حقوقی و تقنینی امروزی به شمار میرود.
در ادامه این گزارش تصریح شده که یافتههای گزارش حاضر حاکی از این است که در کشورهای پیشگام در حوزه تبلیغات بازرگانی (به ویژه آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس) قوانین و مقررات حاکم با وضع الزامات نسبتاً سخت و دقیق، زمینه مناسبی را به منظور حفظ حقوق مشتریان و مصرفکنندگان بالقوه تبلیغات فراهم آورده است. ازاین رو با وجود حاکمیت اصل آزادی تبلیغات در اغلب نظامهای حقوقی، این اصل مطلق باقی نمانده و اقتضائات زندگی اجتماعی محدودیتهایی را بر آن بار کرده است که از جمله مهمترین آنها، ممنوعیت تبلیغات گمراهکننده است.
در بخش دیگری از این گزارش میخوانیم که در این میان مطالعه تطبیقی قوانین کشورهای مختلف این امکان را فراهم می کند تا با مقایسه تجارب قانونگذاری، نقاط ضعف و قوت مقررات داخلی را شناسایی کرده و در راستای رفع خلأهای موجود و تدوین مقررات کارامد قدم مؤثری برداشت. بدین ترتیب هدف از نگارش این گزارش نیل به راهکارها و راه حلهای مناسب با نظم حقوق کنونی در مواجه با تبلیغات بازرگانی گمراه کننده به لحاظ شناسایی مفهوم، الزامات و بایستهها، نهاد تنظیمگر، ضمانت اجرا و رژیم مسئولیت است. بدین منظور کشورهایی که در گزارش مشخص شده، به منظور بررسی انتخاب شدهاند.
ارسال دیدگاه