مدیر کل آموزش وپرورش شهر تهران:

سرمایه‌های اجتماعی و دیدن واقعیت‌های نظام تعلیم و تربیت باید تقویت شود

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران، در دوره آموزشی و تبیین فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی، بر ضرورت تقویت سرمایه‌های اجتماعی، واقع‌بینی در تحلیل وضعیت آموزش‌وپرورش و نقش محوری روابط انسانی در اثربخشی این نهاد تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۴۸۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد
سرمایه‌های اجتماعی و دیدن واقعیت‌های نظام تعلیم و تربیت باید تقویت شود

مجید پارسا، در جمع معاونان، مربیان، دست‌اندرکاران حوزه پرورشی و مدیران مناطق نوزده‌گانه، که در سالن همایش‌های هتل محمد رسول‌الله(ص) مشهد مقدس برگزار شد، با نگاهی تحلیلی به وضعیت آموزش‌وپرورش، بر اهمیت سرمایه‌های اجتماعی و نقش روابط انسانی در پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد.

این نشست که با عنوان «دوره آموزشی و تبیین فعالیت‌های معاونت پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران و ادارات مناطق» برگزار شد، در فضایی صمیمی و تعاملی دنبال شد. پیش از سخنان مدیرکل، گرشاسبی، فرمانده بسیج فرهنگیان اداره کل آموزش‌وپرورش شهر تهران، به ایراد سخن پرداخت.

پارسا در سخنان خود، ضمن نقد و تکمیل برخی دیدگاه‌های مطرح‌شده، با تأکید بر جایگاه معلم به‌عنوان یکی از مؤثرترین و مرجع‌ترین عناصر اجتماعی، اظهار داشت: معلم همچنان اثرگذار است، اما میزان پذیرش سخن معلم، مدیر و نهاد آموزش‌وپرورش، امروز بیش از هر زمان دیگری به سرمایه اجتماعی و کیفیت روابط وابسته است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی از دل روابط سالم، مبتنی بر صداقت در گفتار و کردار شکل می‌گیرد، افزود: اگر این روابط تضعیف شود، بسیاری از گزاره‌ها و سیاست‌ها در عمل کارکرد مؤثر نخواهند داشت. آموزش‌وپرورش مجموعه‌ای از روابط میان دانش‌آموزان، معلمان، کارکنان و اولیا است و اعتماد، محور اصلی شکل‌گیری این ارتباطات و عامل پیشرفت محسوب می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران با تأکید بر ضرورت دیدن واقعیت‌های موجود، تصریح کرد: رسیدن به آرمان‌ها بدون شناخت دقیق واقعیت‌های امروز آموزش‌وپرورش و جامعه ممکن نیست. نادیده‌گرفتن واقعیت‌ها منجر به خطا در تصمیم‌گیری می‌شود؛ در عین حال، واقع‌بینی نباید باعث نادیده‌گرفتن افتخارات و دستاوردهای ارزشمند آموزش‌وپرورش شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف، از جمله افتخارآفرینی ورزشکاران دانش‌آموزی در رقابت‌های المپیادی و بین‌المللی، این دستاوردها را نشانه ظرفیت بالای اثرگذاری آموزش‌وپرورش در سطح جامعه و حتی در نگاه جهانی دانست.

پارسا با استناد به دیدگاه‌های انگیزشی، بر اهمیت تمرکز بر عوامل درونی رضایت و انگیزش تأکید کرد و گفت: تمرکز بر داشته‌ها، سرمایه‌گذاری بر ظرفیت‌های موجود و حرکت در دایره نفوذ و کنترل خود، می‌تواند مسیر بهبود وضعیت را هموار کند. نگاه صرف به نداشته‌ها، حال سازمان را تضعیف می‌کند، اما تقویت نقاط قوت، امید و پویایی را افزایش می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش زمانی می‌تواند نقش پیشران خود را در جامعه ایفا کند که کارکنان آن خود را جزئی از یک کل منسجم بدانند و اهداف کلان نظام تعلیم و تربیت را محور کنش‌ها و تصمیمات خود قرار دهند.

خبرنگار : ندا کیایی عکاس : ندا کیایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار