معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران:
توجه به وضعیت روانی و رفتاری دانشآموزان باید به اولویت اصلی مدارس تبدیل شود
تهران (پانا) - در نشست منطقهای طرح «نماد»، معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، با تأکید بر ضرورت مدیریت جامع آسیبهای اجتماعی دانشآموزان اعلام کرد توجه به وضعیت روانی و رفتاری دانشآموزان باید به اولویت اصلی مدارس تبدیل شود و تدوین «نقشه راه» و «اطلس آسیبها» زمینه برنامهریزی دقیقتر در مناطق را فراهم میسازد.
نشست منطقهای طرح «نماد» (نظام مراقبت از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان) با حضور حبیباله قربانیمهر، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، حسین مدامی، سرپرست اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، حسین سنجری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵ و جمعی از کارشناسان در منطقه ۵ برگزار شد. هدف این نشست، بررسی وضعیت موجود، ارائه گزارش عملکرد مدارس و همافزایی بیشتر در مسیر پیشگیری و مداخله هوشمندانه در آسیبهای اجتماعی بود.
در این نشست، حبیب اله قربانیمهر با تأکید بر اینکه سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان بنیادیترین اولویت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: مدیریت آسیبهای اجتماعی نیازمند رویکردی جامع و بینبخشی است و هیچ مدرسهای بهتنهایی قادر به مقابله کامل با این چالشها نیست. او با اشاره به اهمیت همافزایی خانواده، مدرسه و نهادهای حمایتی گفت: شناسایی بهموقع عوامل خطر، توسعه آموزشهای ارتقایی و تقویت مهارتهای زندگی، از محورهای اصلی پیشگیری در مدارس است.
معاون پرورشی شهر تهران همچنین تدوین «نقشه راه» و «اطلس آسیبهای اجتماعی» برای هر منطقه را یک ضرورت دانست و افزود: تا زمانی که وضعیت واقعی هر منطقه بهطور دقیق ترسیم نشود، برنامهریزی هدفمند امکانپذیر نیست. مدارس باید با نگاه مدرسهمحور، ظرفیتهای درونی خود را برای ارتقای هویت فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان به کار گیرند.
در ادامه حسین مدامی با تأکید بر اینکه آموزش خانواده یکی از ستونهای اصلی پیشگیری از آسیبهاست، گفت: هر اندازه سطح آگاهی و مهارت والدین افزایش یابد، امنیت روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز تقویت میشود. او افزایش برنامههای آموزشی، مشارکت مدیران و همکاری معلمان را فرصتی ارزشمند برای پرورش نسلی سالمتر دانست.
همچنین حسین سنجری، مدیر آموزش و پرورش منطقه ۵ ضمن خوشآمدگویی به مدعوین، گزارشی از اقدامات منطقه ارائه کرد. سنجری با اشاره به اینکه طرح نماد در منطقه ۵ با جدیت و دقت ویژه از سوی عوامل پرورشی و مشاوران دنبال میشود گفت: امسال تقریباً تمامی مدارس منطقه از حضور مشاور بهرهمند هستند و این موضوع نقش مهمی در شناسایی مسائل اجتماعی و مداخله بهموقع داشته است.
سنجری افزود: دورههای توانمندسازی، آموزش خانواده و همکاری با بخشهای برونسازمانی نیز با قوت در حال اجراست.
نشست منطقهای طرح «نماد» با ارائه پیشنهادها، بررسی چالشهای موجود، و تأکید بر استمرار برنامههای مشاورهای و پیشگیرانه در مدارس منطقه ۵ به کار خود پایان داد.
ارسال دیدگاه