رئیس اداره نظارت و بازرسی اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش:
مدرسه باید محل یادگیری، مهارت و آرامش باشد
تهران (پانا) - رئیس اداره نظارت و بازرسی ادارهکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزشوپرورش در جمع مدیران مدارس منطقه ۵ تهران با تأکید بر نقش راهبری مدیران، مدرسه را محل یادگیری، مهارت و آرامش دانست و مدرسه اثربخش را مدرسهای عنوان کرد که زمینه رشد و یادگیری دانشآموز را فراهم میکند.
جمشید برجکی در جلسه عمومی مدیران مدارس منطقه ۵ تهران با محوریت تبیین سیاستها و برنامههای آموزشوپرورش با قدردانی از تلاش مدیران بهویژه در اجرای پروژه مهر، گفت: پروژه مهر یک ابرپروژه ملی است و آغاز درست سال تحصیلی، موتور حرکت نظام تعلیم و تربیت را روشن میکند. امسال با تلاش مدیران، هیچ کلاس بدون معلم نماند و ساماندهی نیروی انسانی با وجود محدودیتها به بهترین شکل انجام شد.
وی مدرسه را «کانون فرصتهای آموزشی برابر» دانست و افزود: مدرسهای اثربخش است که مورد اعتماد اولیا، جذاب برای دانشآموز و محل رشد و یادگیری باشد. مدیر تنها مسئول امور اجرایی نیست؛ مدیر راهبر آموزشی است.
برجکی با اشاره به اینکه مسائل مالی نباید بر فعالیتهای تربیتی و آموزشی سایه بیندازد، گفت: اولویت اصلی مدرسه آموزش، تربیت و مهارتآموزی است. مدرسهای که از نظر مالی ضعیفتر است، اما در حوزه آموزشی و تربیتی فعال است، از مدرسهای با منابع بیشتر اما بدون اثرگذاری، موفقتر است.
وی با اشاره به ورود نیروهای جدید به آموزشوپرورش گفت: مدیر باید نحوه تعامل معلم با دانشآموز، شیوه صحیح کلاسداری و مهارتهای ارتباطی را به معلمان تازهوارد آموزش دهد.
برجکی فلسفه فعالیتهای فوقبرنامه را «مهارتافزایی» دانست و افزود: فوقبرنامه بهمعنای افزایش ساعت درسی نیست؛ بستری برای تقویت مهارتهای هنری، اجتماعی و ورزشی دانشآموز است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی با تأکید بر لزوم رعایت حقوق دانشآموزان گفت: هیچ بند قانونی اجازه توهین، تحقیر یا برخورد فیزیکی با دانشآموز را نمیدهد. اقدامات انضباطی باید مطابق آییننامه و با رویکرد تربیتی اجرا شود.
او همچنین به مدیران توصیه کرد وضعیت سلامت دانشآموزان در ابتدای سال ثبت و مستند شود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگیری شود.
در پایان، برجکی هدف نظارت را کمک به مدیر و همسو کردن فعالیتها با قانون دانست و افزود: بازرسی، شمشیر بالای سر مدیر نیست؛ نظارت ابزار حمایت و همراهی است.
ارسال دیدگاه