مشاور اجرایی مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران:

واکسیناسیون دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی با اجرای برنامه‌های خلاقانه امری ضروری است

تهران (پانا) - مشاور اجرایی مدیرکل با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌ای جامع و کارآمد برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، گفت نیاز است دانش‌آموزان را با برنامه‌های خلاقانه در برابر تهدیدات اجتماعی واکسینه کنیم.

کد مطلب: ۱۵۶۸۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
واکسیناسیون دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی با اجرای برنامه‌های خلاقانه امری ضروری است

شهاب روز بهانی در جلسه تبیین نقش مراکز مشاوره در کاهش آسیب‌های روانی - اجتماعی که با حضور مدیران مراکز مشاوره دانش‌آموزی و خانواده (پیوند) و کارشناس مسئولان انجمن برگزار شد، گفت: آموزش و پرورش به عنوان زیربنای توسعه پایدار و رکن اساسی پیشرفت هر کشور، جایگاهی حساس و تاثیرگذار در جامعه دارد. به باور تمامی جامعه‌شناسان، صاحب‌نظران و نخبگان، تربیت و آموزش از جمله مؤلفه‌های کلیدی در تحقق توسعه‌ای همه‌جانبه و متوازن به شمار می‌رود. بنابراین، اگر خواهان جامعه‌ای پویا و بالنده هستیم، ناگزیر از سرمایه‌گذاری بر روی آموزش و پرورشی کارآمد و سرزنده هستیم. لازمه این مهم، تربیت دانش‌آموزانی توانمند، آگاه و برخوردار از سلامت جسمی، روحی و روانی است.

وی ادامه داد: امروزه بیش از هر زمان دیگری، سلامت جسم، روح و روان دانش‌آموزان در معرض تهدید آسیب‌های اجتماعی گوناگون قرار دارد. این آسیب‌ها که ناشی از عوامل مختلفی همچون رشد فزاینده فناوری‌های نوین، گسترش فضای مجازی و تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی هستند، می‌توانند تأثیرات مخربی بر روند تحصیلی، شخصیت و آینده دانش‌آموزان داشته باشند.

روزبهانی خطاب به مدیران و مربیان خاطرنشان کرد: شما معلمان و مربیان در این برهه حساس از زمان، مسئولیت خطیر و ارزشمندی بر عهده دارید. رسالت ما نه تنها آموزش دانش و مهارت‌های لازم به دانش‌آموزان بلکه آماده‌سازی آنان برای زندگی در دنیایی پیچیده و پرچالش است. ما باید با تمام توان خود از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی محافظت کرده و آنان را برای ایفای نقش مؤثر در ساختن جامعه‌ای آباد و سالم آماده سازیم.

مشاور اجرایی مدیرکل با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان امروز رهبران جامعه فردا هستند، اظهار کرد: آنان امانتی گرانبها در دستان ما هستند که باید با تمام وجود از آنان مراقبت کنیم. با رشد علم و تکنولوژی و گسترش فضای مجازی، آسیب‌ها نیز پیچیده‌تر و گسترده‌تر شده‌اند. از این رو ضروری است که دانش‌آموزان را با خودآگاهی و شناخت کافی از خطرات پیش‌رو توانمند سازیم تا بتوانند از خود، افکار، راه و سلامت جسم و روان خود محافظت کنند.

وی افزود: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ای مدون، جامع و کارآمد هستیم که بتواند دانش‌آموزان را در برابر این تهدیدات واکسینه کند. برنامه‌های مختلفی در این زمینه در حال اجرا هستند، اما لازم است با رویکردی جدید و با مشارکت فعال تمامی ذی‌نفعان به تقویت و بهبود این برنامه‌ها بپردازیم. برنامه نماد به عنوان یک طرح ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، گامی ارزشمند در این راستا محسوب می‌شود. اما هدف ما فراتر از اجرای صرف این برنامه است. ما باید با ایجاد فضایی باز و شفاف به بررسی و تحلیل دقیق آسیب‌های موجود پرداخته و با ارائه راهکارهای نوآورانه و خلاقانه به حل ریشه‌ای این مشکلات بپردازیم.

این مقام با اشاره به نقش آموزش و پرورش و سایر نهادها در ارتباط با این موضوع خاطرنشان کرد: برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ای مدون، جامع و کارآمد هستیم که بتواند دانش‌آموزان را در برابر این تهدیدات واکسینه کند. مسئولیت آموزش و پرورش در قبال پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیش از سایر ارگان‌های جامعه است. اگرچه تمامی نهادهای اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای باید در این زمینه به کمک آموزش و پرورش بیایند، اما مردم به دلیل اعتمادی که به این نهاد دارند، انتظار بیشتری از ما دارند.

وی ادامه داد: مدرسه به عنوان سرریز آسیب‌های اجتماعی، محل تلاقی تمامی مشکلات و چالش‌های موجود در جامعه است. از این رو ما باید با تقویت نقش مدرسه به عنوان یک کانون امن و پویا، به حمایت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی بپردازیم. از آنجا که ما در یک فضای آموزشی فعالیت می‌کنیم، ابزارها و امکانات موجود باید به گونه‌ای به کار گرفته شوند که ضمن ایجاد محیطی امن و سالم، زمینه‌ساز رشد و بالندگی دانش‌آموزان نیز باشند. استفاده از تکنولوژی‌های نوین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مشاوره‌های گروهی و فردی، و ایجاد برنامه‌های تفریحی و فرهنگی از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود.

روزبهانی با اذعان به موضوعات مورد توجه در این جلسات گفت: موضوعاتی که باید در این برنامه‌ها مورد توجه قرار گیرد شامل مهارت‌های زندگی، مدیریت استرس، ارتقاء روحیه همکاری و همدلی، و آموزش مهارت‌های اجتماعی است. لازم است به دانش‌آموزان بیاموزیم که چگونه در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات تصمیمات صحیح اتخاذ کنند و از امکانات موجود به بهترین نحو بهره‌برداری نمایند.

وی افزود: در این راستا، ضروری است که با همکاری یکدیگر، برنامه‌ای جامع برای تابستان پیش رو تدوین کنیم. تابستان زمانی است که دانش‌آموزان از فضای آموزشی دور می‌شوند و این فرصت مناسبی است تا با برنامه‌ریزی دقیق، آنان را به سمت فعالیت‌های سازنده هدایت کنیم. این برنامه باید شامل دوره‌های آموزشی، فعالیت‌های ورزشی، کارگاه‌های هنری و فرهنگی باشد تا نه تنها دانش‌آموزان را مشغول نگه داریم، بلکه به رشد شخصیتی و اجتماعی آنان نیز یاری رسانیم.

روزبهانی با تأکید بر همکاری جدی و مستمر تمامی عوامل، تصریح کرد: هر یک از شما به عنوان مشاوران دلسوز و خلاق، نقش بسزایی در طراحی و اجرای این برنامه خواهید داشت. بنابراین، از شما دعوت می‌کنم تا نظرات، پیشنهادات و موانع موجود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. آیا کمبود منابع مالی وجود دارد؟ آیا نیاز به آموزش بیشتر برای معلمان احساس می‌شود؟ آیا امکانات فیزیکی مدارس نیاز به بازنگری دارد؟ این‌ها سوالاتی هستند که باید به آن‌ها پاسخ دهیم تا بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم.

مشاور اجرایی مدیرکل در پایان بیان کرد: جلسه امروز فرصتی مغتنم برای تبادل نظر، هم‌اندیشی و یافتن راهکارهای عملی و مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. امید است با مشارکت فعال و دلسوزانه یکایک شما عزیزان، بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت حفظ سلامت و سعادت جامعه دانش‌آموزی برداشته و آینده‌ای روشن و درخشان برای ایران عزیزمان رقم بزنیم.

 

خبرنگار : عطیه چوپانی عکاس : عطیه چوپانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار