در دیدار با معاون پرورشی و فرهنگی و ‌دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش‌ مطرح شد؛

دغدغه‌ها و راهکارهای اعضای مجلس دانش‌آموزی درباره مسائل آموزش‌وپرورش

تهران (پانا) - اعضای هیئت رئیسه دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران‌ در راستای رسالت اصلی خود مبنی بر پیگیری مسائل و مشکلات دانش‌آموزان و ارائه راهکارهای عملی با ‌دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش دیدار و گفت‌وگو کردند.

کد مطلب: ۱۶۱۴۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه‌ها و راهکارهای اعضای مجلس دانش‌آموزی درباره مسائل آموزش‌وپرورش

اعضای هیئت رئیسه دوازدهمین دوره مجلس دانش‌آموزی در راستای رسالت اصلی خود مبنی بر پیگیری مسائل و مشکلات دانش‌‌‌آموزان و ارائه راهکارهای عملی در جلساتی با ‌محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش‌ و ‌صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش‌، ‌دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. آنچه در زیر می‌خوانید چکیده‌ای از مهمترین محورهای این گفت‌وگوهاست.

‌عدالت آموزشی در مناطق محروم

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی، تحقق واقعی عدالت آموزشی در تمامی نقاط کشور، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، مرزی و محروم بوده است. در همین راستا، اعضای هیئت رئیسه در گفت‌وگوی صریح با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، به تبیین جزئیات چالش‌های موجود پرداختند.

چالش‌های مطرح شده به شرح زیر است:

۱. چالش‌ها و راهکارهای آموزشی در مناطق کمتر برخوردار

در گفت‌وگو با دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش‌، عضو هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی به مشکلات آموزشی در مناطق مرزی اشاره کرد. وی با تاکید بر کیفیت پایین تدریس در برخی مدارس این مناطق، وضعیت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را نگران‌کننده خواند.

در پاسخ به این مطالبات، محمود امانی طهرانی با تایید بخشی از مشکلات، به تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود وضعیت آموزشی و کمک‌های مالی به این استان‌ها اشاره کرد‌، اما گفت که این تلاش‌ها هنوز به توسعه پایدار منجر نشده است. وی قول مساعدت برای پیگیری مشکلات این مناطق را به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی  داد.

۲. عدالت تربیتی و پرورشی

عضو دیگر هیات رئیسه مجلس دانش‌آموزی نیز در دیدار با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بر لزوم بسط عدالت تربیتی و پرورشی در مدارس عشایری و کمتر برخوردار تاکید کرد. او با اشاره به استعداد و انگیزه بالای دانش‌آموزان عشایر، خواستار توجه بیشتر وزارت آموزش و پرورش به این حوزه شد. وی همچنین اجرای شعار "هر دانش‌آموز یک تشکل دانش‌آموزی" را در این مناطق ضروری دانست تا دانش‌آموزان از فرصت‌های تربیت اجتماعی بهره‌مند شوند.

۳.مخالفت با افزایش سن در جذب و آموزش معلم

حفظ شرایط سنی کنونی (۲۴سال) برای ورود به دانشگاه فرهنگیان به‌منظور جذب نیروهای جوان و پرانرژی، در کنار ارتقای فرآیند گزینش و آموزش معلمان برای تضمین کیفیت تدریس و پرورش نیروی انسانی توانمند.

۴.تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و پرورشی

به کمبود مراکز فرهنگی مانند پژوهش‌سرا، دارالقرآن، مدارس تیزهوشان و کانون‌های فرهنگی در بسیاری از مناطق به عنوان یک ضعف جدی فرهنگی و تربیتی اشاره شد.

۵.توسعه مهارت‌های زندگی و خدمات   مشاوره‌ای

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیریت استرس، کنترل خشم و ارتباط مؤثر و همچنین تقویت تیم‌های مشاوره متخصص در مدارس، به عنوان راهکاری برای کمک به دانش آموزان در زمینه‌های روانی و اجتماعی مطرح شد.

۶.تقویت نظارت و ارزیابی در نظام آموزشی

طرح‌هایی برای ارتقای کیفیت برگزاری و ارزیابی آزمون‌های نهایی و همچنین اجرای یک طرح جامع برای بهبود نظارت بر مدارس در سطح ملی نیز ارائه شد.

۷.فراهم‌سازی بستر رشد استعدادهای دانش‌آموزی

فراهم کردن زمینه همکاری بین سازمان صدا‌و‌سیما و دانش‌آموزان برای پخش تولیدات آن‌ها (مانند پادکست و ویدئو و...) و همچنین ایجاد نشریه دانش‌آموزی برای انتشار داستان‌ها و اشعار، به منظور شکوفایی استعدادها و ایجاد انگیزه پیشنهاد شد.

۸. چالش‌های ساختاری در زمینه فناوری های آموزشی

شکاف دیجیتالی و فقدان زیرساخت داده‌ای: نبود یک پلتفرم متمرکز داده‌های آموزشی، مانع اصلی شخصی‌سازی آموزش و هوشمندسازی است.

فقدان چارچوب اخلاقی حکمرانی هوش مصنوعی: خطر تبعیض الگوریتمی و نقض حریم خصوصی بدون وجود پروتکل‌های امنیتی و اخلاقی.

روش‌های ارزشیابی سنتی: حافظه‌محوری و ناتوانی در سنجش مهارت‌های کلیدی مانند تفکر نقاد و خلاقیت.

ضعف در توسعه حرفه‌ای مدرسان: عدم تطابق دوره‌های ضمن خدمت با نیازهای معلمان در عصر دیجیتال.

در پایان، رئیس مجلس دانش‌آموزی آمادگی کامل مجلس را برای تشکیل کارگروهی مشترک با شورای عالی آموزش و پرورش به منظور یاری در تدوین، اجرا و نظارت بر این طرح‌ها اعلام و بر این نکته تاکید کرد که حضور مستقیم دانش‌آموزان به عنوان ذی‌نفعان اصلی، ضامن موفقیت هر طرح تحول‌آفرینی خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار