به بهانه بیست و دومین سالگرد تاسیس خبرگزاری پانا؛

مروری بر مسیر پرفراز و نشیب تحول در پانا

محمد باجلان*

کد مطلب: ۱۴۷۷۳۳۸
لینک کوتاه کپی شد
مروری بر مسیر پرفراز و نشیب تحول در پانا

از اولین روزهای حضور در خبرگزاری پانا دغدغه‌ام فقط یک چیز بود، که همچنان ادامه دارد. این خبرگزاری خانه اول دانش‌آموزان علاقه‌مند به رسانه است و بس.

تمام هم و غم مجموعه و برنامه‌ریزی‌ها در مسیری قرار گرفت که دانش‌آموزان به علاقه مندی‌های‌شان در حوزه رسانه نزدیک شوند. برای این مهم باید یک تحول عظیم در خبرگزاری پانا اتفاق می‌افتاد. باید از یک خبرگزاری تک بعدی صرفا مبتنی بر نوشتار به سمت چند رسانه‌ای شدن حرکت می‌کردیم و این آغاز پیمودن یک مسیر پرفراز و نشیب بود.

گام اول، آموزش بود. سالها دانش‌آموز خبرنگاران مختلف در خبرگزاری پانا فعالیت می‌کردند و البته که آموزش هایی به آنها داده می‌شد اما، جسته و گریخته بود و عموما دانش‌آموز به صورت تجربی در این عرصه فعالیت می‌کرد.

«مدرسه پانا» سکوی پرش پانا شد. برگزاری اردوی ملی پانا و آموزش حضوری 1500 دانش‌آموز از 723 منطقه آموزش و پرورشی کل کشور در اردوگاه باهنر برای اولین بار اتفاق افتاد. راه‌اندازی سایت «مدرسه پانا» جهت سامان دادن به آموزش‌های رسانه‌ای پانا گام اول تحول در خبرگزاری پانا بود.

برای چندرسانه‌ای شدن و راه‌اندازی رادیو و تلویزیون اینترنتی پانا بستر سایت خبرگزاری پانا پاسخگو نبود و درنهایت ماهیت کلی سایت خبرگزاری پانا را تغییر دادیم تا زیرساخت چندرسانه‌ای شدن این خبرگزاری فراهم شود که این مهم یکی از سخت‌ترین مراحل تحول در خبرگزاری پانا بود.

راه‌اندازی رادیو و تلویزیون پانا و مجله دانش‌آموزی پانا بسیار زیاد مورد اقبال دانش‌آموزان قرار گرفت زیرا توانمندی‌های بیشتری از دانش آموزان که متناسب با حال و هوای نوجوانی آنهاست را شکوفا کرد.

یکی از مهمترین برنامه‌های پیش رو راه‌اندازی «بازارچه‌های دانش‌آموزی» است که هدف از آن، ایجاد فضایی برای عرضه محصولات دانش‌آموزان است. ما قصد داریم فضایی بر پایه عدالت فراهم کنیم تا اگر دانش‌آموزی در گوشه‌ای از این جغرافیای پهناور دارای استعداد بوده و قادر به خلق اثر است، فضایی برای عرضه ایده‌های خود، آثار، اختراعات، طرح‌ها و محصولات خود داشته باشد و حتی منبعی برای ‌کسب درآمد آن‌ها.

خبرگزاری پانا با کمترین امکانات، بیشترین بازدهی و بهره‌وری را از ظرفیت دانش‌آموزان داشته و رشد و پیشرفت دانش‌آموزان را همواره در برنامه کاری خود قرار داده و دانش‌آموزان را با آموزش و توانمندسازی برای حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی در آینده آماده می‌کند.

اکنون زمان به بار نشستن تلاش‌های متحولانه پانا است. خبرگزاری پانا وسعتی به عدد جمعیت آموزش و پرورش دارد و بزرگترین مجموعه رسانه‌ای کشور است.

آنچه دغدغه بزرگان آموزش و پرورش بوده و در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته چراغ راهنمای خبرگزاری پاناست. «توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در راستای تحقق اهداف و ماموریت‌های مندرج در قانون اساسی و سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری» که از اهم اهداف سند تحول بنیادین است را ملاک برنامه های پانا قرار داده‌ایم و دست یاری به سوی تمامی دغدغه‌مندان حوزه آموزش و پرورش و دلسوزان نسل جدید این مرز و بوم بلند کرده‌ایم تا با همراهی های همدلانه‌شان در به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی پانا کمک کننده باشند.

*مدیرعامل خبرگزاری پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار