معلم بازنشسته فرهنگی:
معلمان بازنشسته میتوانند الگویی برای معلمان جوان باشند
کرج(پانا)-معلم بازنشسته فرهنگی ناحیه ۴ کرج بیان کرد:تجربه معلمان بازنشسته میتوانند الگویی برای معلمان جوان باشند.توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و شرایط فرهنگی خانوادهها نیازمند تجربه است.
عزیزالله خدابنده، باسابقه بیش از سه دهه خدمت در آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهمیت حضور دوباره معلمان بازنشسته در مدارس، برضرورت رعایت شأن اجتماعی، رفع مشکلات رفاهی و تدوین برنامههای منسجم برای استفاده بهتر از این ظرفیت تأکید کرد.
خدابنده که در سال ۱۴۰۳ با مدرک کارشناسی ارشد جامعهشناسی بازنشسته شده است، در معرفی خود اظهار کرد: «در سال ۱۳۷۳ از طریق آزمون سراسری وارد تربیت معلم شهید بهشتی تهران شدم و پس از گذراندن دوره کاردانی مطالعات اجتماعی، در سال ۱۳۷۵ به استخدام قطعی آموزش و پرورش درآمدم.سالها بهعنوان دبیر مطالعات اجتماعی در مدارس مناطق ۹ و ۱۸ تهران خدمت کردم و سپس در سال ۱۳۸۰ به ناحیه ۴ کرج منتقل شدم. در این ناحیه علاوهبر تدریس، مسئولیتهایی چون معاون آموزشی، کارشناس ارزیابی عملکرد و مدیریت مدرسه ابتدایی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ را برعهده داشتم و نهایتاً با درخواست خود بازنشسته شدم.»
وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث بازگشت معلمان بازنشسته به مدارس میشود، عنوان کرد: «وقتی معلمی سی سال از عمر خود را در محیط آموزشی سپری میکند، علاقه و وابستگی به دانشآموزان و همکاران بهعنوان یک خانواده شکل میگیرد و همین دلبستگی میتواند عامل بازگشت دوباره به مدارس باشد.علاوهبراین، شرایط اقتصادی و رعایت منزلت اجتماعی معلمان نیز در این تصمیم نقش مهمی دارد.»
این معلم بازنشسته درباره تأثیر حضور بازنشستگان برکیفیت آموزش اظهار کرد:«بازگشت معلمان بازنشسته باانگیزه و دارای تجارب موفق در کنار معلمان جوان، از طریق شوراهای معلمان یا گفتوگوهای غیررسمی، میتواند به انتقال تجربه و ارتقای کیفیت آموزشی کمک کند.البته لازم است ساعات تدریس آنان کمتر از معلمان شاغل باشد تا از خستگی و دلزدگی جلوگیری شود.»
خدابنده افزود:«تجربه معلمان بازنشسته میتواند الگویی برای معلمان جوان باشد. توجه به تفاوتهای فردی دانشآموزان و شرایط فرهنگی خانوادهها نیازمند تجربه است و حضور افراد باتجربه در کنار نیروهای تازهکار میتواند از بروز اشتباهات آموزشی و رفتاری جلوگیری کند.»
وی در ادامه عنوان کرد:«مهمترین مانع در استفاده از بازنشستگان، سازوکار اداری است.آموزش و پرورش تنها در زمان کمبود نیرو به سراغ بازنشستگان میرود و برنامه منسجم و مدونی برای بهرهگیری از توانمندی آنان وجود ندارد.مشوقهای لازم نیز تاکنون فراهم نشده است.»
این بازنشسته فرهنگی خاطرنشان کرد:«با بسترسازی مناسب از سوی وزارت آموزشوپرورش، جذب بازنشستگان در مدارس امکانپذیر است.سیاستهای بازنشستگی باید اصلاح شود؛ بهویژه اجرای بازنشستگی تدریجی و استفاده از بازنشستگان توانمند به عنوان راهبر آموزشی و مشاور مدیران مدارس میتواند بسیار مؤثر باشد.»
وی ادامه داد: «به عنوان نمونه، میتوان از مدیران بازنشسته بهعنوان راهبر معین چند مدیر جوان استفاده کرد تا در طول سال تحصیلی آنان را در حل مسائل و مشکلات یاری کنند.این امر نیازمند تدوین قوانین بالادستی و ایجاد سازوکارهای حقوقی و انگیزشی است.»
خدابنده در پایان توصیه کرد: «رعایت شأن و منزلت اجتماعی بازنشستگان و رفع مشکلات درمانی و رفاهی آنان باید در اولویت قرار گیرد.صرفاً افزایش حقالتدریس نمیتواند انگیزه ایجاد کند.آموزشوپرورش باید از سیاستزدگی دور باشد و مسئولان دغدغه اصلی خود را تربیت دانشآموزان تمامساحتی در تراز جمهوری اسلامی ایران قرار دهند.هرگاه این نگاه از ستاد تا صف جاری شود، بسیاری از چالشها از جمله مسائل مربوط به بازنشستگان نیز حل خواهد شد.»
ارسال دیدگاه