آموزگار پایه ششم ابتدایی:
شناسایی و مدیریت فشار روانی، کلید موفقیت تحصیلی است
ساوجبلاغ (پانا) - آموزگار پایه ششم ابتدایی در شهرستان ساوجبلاغ گفت: فشار روانی میتواند ناشی از انتظارات والدین، رقابتهای تحصیلی و حتی فشارهای اجتماعی باشد که شناسایی و مدیریت آن کلید موفقیت تحصیلی است.
حامد رحمانی در گفتوگو با پانا با اشاره به شرایط کنونی آموزش و فشارهایی که بر دوش دانشآموزان قرار دارد، بیان کرد:«فشار روانی میتواند ناشی از انتظارات والدین، رقابتهای تحصیلی و حتی فشارهای اجتماعی باشد.این موارد میتوانند به شدت بر روحیه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان تاثیر بگذارند.»
وی همچنین به نقش معلمان در شناسایی و مدیریت این فشارها تاکید کرد و گفت:«ما باید به عنوان معلم، نه تنها به آموزش دروس بپردازیم، بلکه باید به نیازهای عاطفی و روانی دانشآموزان نیز توجه کنیم.ایجاد یک محیط حمایتی و انگیزشی میتواند به دانشآموزان کمک کند تا با فشارها به طور موثرتری مقابله کنند.»
رحمانی ادامه داد:«باتوجه به افزایش فشارهای تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی بر دانشآموزان، ضرورت شناسایی به موقع نشانههای استرس و اضطراب در محیط مدرسه بیش از گذشته احساس میشود.کارشناسان آموزشی تأکید دارند که معلمان و مشاوران باید به تغییرات رفتاری، افت تحصیلی و علائم اضطراب در دانشآموزان حساس باشند و در همان مراحل اولیه، حمایت روانی و عاطفی لازم را فراهم کنند.»
وی اظهار کرد:«مدرسه به عنوان دومین محیط اثرگذار بر رشد روانی دانشآموزان، نقش مهمی در کاهش تنشهای ذهنی آنان دارد.برگزاری کارگاههای مهارت زندگی، گفتوگوهای گروهی و جلسات مشاوره فردی میتواند به افزایش تابآوری دانشآموزان کمک کند.همچنین، تعامل مثبت میان معلم و دانشآموز و ایجاد فضایی امن و بدون قضاوت، زمینه را برای بیان احساسات و نگرانیهای نوجوانان فراهم میسازد.»
توجه خانوادهها به سلامت روان؛ گامی اساسی در پیشگیری از بحرانهای رفتاری
رحمانی تصریح کرد:«کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت بر این باورند که همکاری خانوادهها با مشاوران مدارس در شناسایی و کنترل فشار روانی دانشآموزان، نقش تعیینکنندهای در پیشگیری از بروز مشکلات رفتاری دارد.آگاهی والدین از شیوههای ارتباط مؤثر با فرزندان و پرهیز از مقایسههای تحصیلی، میتواند میزان اضطراب دانشآموزان را به شکل چشمگیری کاهش دهد و به شکلگیری نسلی سالمتر و باانگیزهتر در فضای آموزشی کمک کند.»
این معلم دلسوز با راهکارهایی مانند برگزاری جلسات مشاوره، تشویق به فعالیتهای گروهی و ایجاد فضایی دوستانه در کلاس گفت:«این اقدامات میتواند به دانشآموزان کمک کند تا احساس امنیت و اعتمادبهنفس بیشتری داشته باشند.»
ارسال دیدگاه