مدرس هوش مصنوعی در ساوجبلاغ:
هوش مصنوعی در صورت استفاده نادرست میتواند به تهدید جدی تبدیل شود
ساوجبلاغ (پانا) - مدرس هوش مصنوعی در شهرستان ساوجبلاغ گفت: هوش مصنوعی به عنوان ابزاری تحولآفرین در آموزش شناخته میشود اما در صورت استفاده نادرست میتواند به تهدیدی جدی برای رشد فکری دانشآموزان تبدیل شود.

ابوالفضل مساوات در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «در حالی که هوش مصنوعی به عنوان ابزاری تحولآفرین در آموزش شناخته میشود، کارشناسان آموزشی معتقدند این فناوری در صورت استفاده نادرست میتواند به تهدیدی جدی برای رشد فکری دانشآموزان تبدیل شود.»
وی افزود: «وابستگی بیش از اندازه به سامانههای هوشمند، ممکن است توانایی تحلیل، استدلال و خلاقیت فردی را در میان دانشآموزان تضعیف کند. بسیاری از نوجوانان امروز به جای درگیر شدن با مسئله و تجربه کردن فرآیند کشف پاسخ، تنها به نتایج تولیدشده توسط هوش مصنوعی تکیه میکنند.»
مساوات بیان کرد: «یکی دیگر از نگرانیهای مطرح، کاهش تعامل انسانی در محیطهای آموزشی است.در کلاسهایی که نقش معلم به یک ناظر دیجیتال تقلیل یافته، ارتباطات اجتماعی، همفکری و گفتوگو که از مهمترین بخشهای یادگیری محسوب میشوند، کمرنگتر شده است. آموزش، صرفاً انتقال داده نیست؛ بلکه فرایندی انسانی است که احساس، تجربه و خطا را نیز در برمیگیرد.»
وی گفت: «افزون بر این، موضوع امنیت دادههای شخصی دانشآموزان نیز به دغدغهای جدی بدل شده است. پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی، حجم گستردهای از اطلاعات فردی و تحصیلی را جمعآوری میکنند و در صورت نبود قوانین دقیق، این دادهها میتوانند در معرض سوءاستفاده یا دسترسی غیرمجاز قرار گیرند.آینده آموزش هوشمند، زمانی پایدار خواهد بود که میان نوآوری و مسئولیت، توازن برقرار شود.»
ارسال دیدگاه