کارشناس گروه‌های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز:

پدیده «فقر آموزشی» پیوندی ناگسستنی با شرایط اقتصادی خانواده‌ها دارد

ساوجبلاغ(پانا)- کارشناس گروه‌های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: پدیده «فقر آموزشی» به عنوان یکی از چالش‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت، پیوندی ناگسستنی با شرایط اقتصادی خانواده‌ها دارد.

کد مطلب: ۱۶۲۰۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
پدیده «فقر آموزشی» پیوندی ناگسستنی با شرایط اقتصادی خانواده‌ها دارد

مرتضی دهقانپور در گفت‌وگو با پانا بیان کرد: «پدیده «فقر آموزشی» به عنوان یکی از چالش‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت، پیوندی ناگسستنی با شرایط اقتصادی خانواده‌ها دارد.بررسی‌ها نشان می‌دهد که محدودیت‌های مالی، به طور مستقیم و غیرمستقیم، دسترسی برابر به فرصت‌های یادگیری را با اختلال مواجه کرده است.»

وی افزود: «دانش‌آموزان در مناطق کمتربرخوردار، نه تنها با چالش‌های اولیه‌ای مانند دسترسی به امکانات آموزشی استاندارد و منابع درسی مکمل روبه‌رو هستند، که دغدغه‌های معیشتی و فشارهای روانی ناشی از آن، ظرفیت یادگیری و انگیزه پیشرفت را در آنان کاهش داده است.»

دهقانپور بیان کرد: «این نابرابری تنها به مسائل مادی محدود نمی‌شود.شکاف دیجیتالی و عدم دسترسی یکسان به ابزارهای آموزشی نوین، باعث شده تا دانش‌آموزان این مناطق در رقابت آموزشی با همسالان خود در مناطق برخوردار، به طور سیستماتیک عقب بمانند. این امر به ایجاد یک چرخه معیوب منجر شده که در آن محرومیت اقتصادی، به محرومیت آموزشی و در نهایت به تداوم چرخه فقر می‌انجامد.»

وی گفت: «تبعات این شکاف، تنها به فرد محدود نبوده و در سطح کلان، به کاهش کیفیت سرمایه انسانی و گسترش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهد انجامید.»

خبرنگار : دانش‌آموز: ایلیا سرفلاح

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار