در گفت‌وگو با روانشناس مطرح شد؛

تکنولوژی درکلاس درس؛ تحول آموزشی یا تهدید تمرکز؟

کرج(پانا)-روانشناس امور تربیتی در البرز گفت:ابزارهای دیجیتال در کلاس‌های درس هم‌زمان با فرصت‌ها،نگرانی‌هایی را نیز به‌همراه دارد واقعا تکنولوژی درکلاس درس؛ تحول آموزشی است یا تهدید تمرکز می‌باشد.

کد مطلب: ۱۶۰۹۶۴۲
لینک کوتاه کپی شد
تکنولوژی درکلاس درس؛ تحول آموزشی یا تهدید تمرکز؟

معصومه محمدی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:«با آغاز سال تحصیلی جدید،استفاده از ابزارهای دیجیتال در کلاس‌های درس رسمی شده؛اما این تحول آموزشی،هم‌زمان با فرصت‌ها،نگرانی‌هایی را نیز به‌همراه داشته است.»

وی افزود:«برخی روان‌شناسان آموزشی هشدار می‌دهند که استفاده بیش‌ازحد از ابزارهای دیجیتال می‌تواند تمرکز دانش‌آموزان را کاهش دهد.  وقتی دانش‌آموز به‌جای نوشتن،فقط پیمایش می‌کند و گوشی را دست‌کاری می‌کند،فرآیند یادگیری مختل می‌شود.در این صورت دانش آموز دیگر تولیدکننده‌ دانش نیست،بلکه صرفاً مصرف‌کننده‌ اطلاعات می‌شود.»

محمدی ادامه داد:« البته در مناطق محروم،ابزارهای دیجیتال می‌توانند شکاف آموزشی را کاهش دهند.کلاس‌های آنلاین، منابع چندرسانه‌ای و آموزش از راه دور،امکان یادگیری را برای دانش‌آموزانی فراهم کرده‌اند که پیش‌تر از آن محروم بودند.  بر‌اساس گزارش مرکز فناوری آموزشی، بیش از ۴۰٪ مدارس مناطق کم‌برخوردار در سال گذشته به آموزش مجازی دسترسی پیدا کرده‌اند.»

این روانشناس بیان کرد:«بسیاری از معلمان هنوز آموزش کافی برای استفاده مؤثر از تکنولوژی ندیده‌اند.درعین حال، والدین نگرانند که فرزندانشان به‌جای یادگیری،درگیر بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی شوند.  »

اکرم رضایی مادر یکی از دانش‌آموزان پایه نهم در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد:  «وقتی دخترم می‌گوید دارم درس می‌خوانم، نمی‌دانم که واقعاً دارد درس می‌خواند یا سرگرم فضای مجازی‌است. تکنولوژی در کلاس درس، مثل چاقوی دو لبه است؛ اگر با آموزش کافی، نظارت دقیق و فرهنگ‌سازی همراه باشد،می‌تواند آموزش را متحول کند.اما در غیاب این موارد،ممکن است به تهدیدی برای یادگیری عمیق تبدیل شود. »

محمدی در پایان گفت:«شاید زمان آن رسیده باشد که به‌جای «دیجیتالی کردن آموزش»،به «آموزش دیجیتال‌محور» فکر کنیم.»

خبرنگار : دانش‌آموز:نادیا محمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار