آموزگار البرزی درگفت‌وگو با پانا:

روند بازسازی و نوسازی مدارس در کشور در جریان است

کرج(پانا)-یکی از آموزگاران استان البرز گفت:روند بازسازی و نوسازی مدارس در کشور در جریان است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که توزیع امکانات و پیشرفت این طرح‌ها در استان‌های مختلف، متفاوت است.

کد مطلب: ۱۵۹۹۲۳۱
لینک کوتاه کپی شد
روند بازسازی و نوسازی مدارس در کشور در جریان است

سهیلا ریاحی درگفت‌وگو با پانا بیان کرد:«درآستانه بازگشایی مدارس ساخت‌وساز و بهسازی فضاهای آموزشی،همواره یکی از اولویت‌های مهم در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور بوده است.با توجه به فرسودگی بسیاری از مدارس و نیاز مبرم به ساخت فضاهای جدید مطابق با استانداردهای روز،طرح‌های بازسازی و نوسازی با تخصیص بودجه‌های قابل توجهی در سال‌های اخیر در جریان است.»

وی افزود:«اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، عدم توزیع متوازن و یکپارچه این امکانات در سراسر کشور است.گزارش‌های میدانی و تحلیل آمارها نشان می‌دهد که برخی استان‌ها،به ویژه در مناطق برخوردار یا مرکزی،از شتاب و کیفیت بالاتری در روند بازسازی و تجهیز مدارس بهره‌مند هستند، درحالی که در نقاط کمتر توسعه‌یافته یا مرزی،مدارس همچنان با چالش‌هایی نظیر سازه‌های قدیمی،کمبود امکانات گرمایشی و سرمایشی استاندارد، آزمایشگاه‌های ناکافی و حتی نبودسرویس‌های بهداشتی مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند.»

این معلم ادامه داد:«این نابرابری،تبعات گسترده‌ای برکیفیت آموزش و پروش دارد. دانش‌آموزانی که در مدارس مجهز و نوساز تحصیل می‌کنند،فرصت‌های بهتری برای یادگیری و رشد استعدادهای خود خواهند داشت.دسترسی به تکنولوژی‌های نوین آموزشی،فضاهای ورزشی استاندارد و کلاس‌های درس متناسب با جمعیت دانش‌آموزان، همگی می‌توانند در ارتقای سطح علمی و انگیزشی آنها موثر باشند.»

وی اضافه کرد:«در مقابل، دانش‌آموزانی که در مدارس فرسوده و کم‌امکانات درس می‌خوانند،با چالش‌های مضاعفی روبرو هستند که نه تنها بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند در بلندمدت منجر به افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل شود.»

ریاحی در ادامه اظهارکرد:«کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه آموزش و پرورش،عوامل متعددی را در ایجاد این شکاف آموزشی دخیل می‌دانند.از جمله مهمترین این عوامل می‌توان به تفاوت در تخصیص بودجه‌های استانی،نقش و پیگیری مسئولین محلی، و همچنین بوروکراسی پیچیده در روند دریافت مجوزها و اجرای پروژه‌ها اشاره کرد.برخی نیز معتقدند که نبود یک نقشه راه جامع و شفاف برای توزیع عادلانه منابع براساس نیاز واقعی مناطق،این نابرابری‌ها را تشدید کرده است.»

وی خاطرنشان کرد:«برای تضمین آینده‌ای روشن و برابر برای تمامی فرزندان این مرز و بوم،بازنگری در سیاست‌های فعلی و اتخاذ رویکردی عادلانه در توزیع منابع و امکانات بازسازی مدارس،امری ضروری است.این بازنگری باید شامل شفافیت در تخصیص بودجه‌ها،نظارت مستمر برکیفیت اجرای پروژه‌ها، و اولویت‌بندی مناطق محروم‌تر باشد.»

ریاحی در پایان خاطرنشان کرد:«تحقق عدالت آموزشی،تنها با فراهم آوردن فضاهای آموزشی امن و مناسب برای تمامی دانش‌آموزان،فارغ از موقعیت جغرافیایی و اقتصادی آنها،امکان‌پذیر خواهد بود.این مسئولیت جمعی،نیازمند همت و همکاری تمامی نهادهای ذی‌ربط و جامعه است تا هیچ دانش‌آموزی از حق طبیعی خود برای آموزش با کیفیت محروم نماند.»

 

خبرنگار : دانش‌آموز:سوگندمقدم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار