دبیر شیمی در ساوجبلاغ :
فناوری عامل تحولآفرین در آموزش و چهره جدید مدارس آینده است
ساوجبلاغ (پانا) - دبیر شیمی یکی از مدارس شهرستان ساوجبلاغ گفت: با گسترش روزافزون فناوریهای نوین، ساختار سنتی مدارس در حال تغییر است. کارشناسان آموزشی معتقدند که هوش مصنوعی، ابزارهای دیجیتال و آموزش مجازی، نهتنها کیفیت یادگیری را افزایش دادهاند بلکه آینده مدارس را به سوی محیطی پویا، شخصیسازیشده و فناورمحور سوق میدهند.

امین رحمانی در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «نقش فناوری در آموزش دیگر محدود به حضور چند رایانه در کتابخانه مدرسه نیست. این روزها، استفاده از ابزارهای دیجیتال، پلتفرمهای یادگیری آنلاین، هوش مصنوعی، و نرمافزارهای تعاملی به بخشی جداییناپذیر از فرآیند یاددهی و یادگیری تبدیل شدهاند.»
وی افزود: «در آینده نزدیک، مدارس به جای تمرکز صرف بر حفظیات و کلاسهای ثابت، بیشتر به سمت آموزش پروژهمحور، یادگیری تعاملی و استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص نیازهای فردی دانشآموزان خواهند رفت. این تحول فقط در ابزار نیست، در نگرش معلمان و مدیران هم باید اتفاق بیفتد.»
رحمانی با اشاره به نقش فناوری در عدالت آموزشی اضافه کرد:«فناوری این ظرفیت را دارد که دانشآموزان در دورترین مناطق کشور هم بتوانند از محتوای آموزشی باکیفیت بهرهمند شوند. اگر زیرساختها به خوبی فراهم شود، فناوری میتواند فاصله بین مدارس شهری و روستایی را کاهش دهد.»
از سوی دیگر، بسیاری از دانشآموزان نیز نسبت به آینده فناورمحور آموزش، نگاه مثبتی دارند.
محمدمهدی موسوی، دانشآموز پایه دوازدهم رشته ریاضی در این باره به پانا گفت: «با وجود اینکه آموزش مجازی سختیهایی داشت، ولی من توانستم مهارتهای جدیدی در کار با رایانه، جستوجو و یادگیری مستقل پیدا کنم. به نظرم اگر امکانات بیشتری باشد، کلاسها جذابتر و مفیدتر خواهند شد.»
وی افزود: «بر اساس بررسیهای وزارت آموزش و پرورش، در سالهای آینده مدارس نیازمند تجهیز بیشتر به ابزارهای فناورانه، آموزش معلمان در زمینه دیجیتال، و تدوین محتوای متناسب با سبک یادگیری نسل جدید خواهند بود. این فرآیند البته نیازمند حمایت، بودجه و همکاری میان وزارتخانههای مختلف از جمله ارتباطات و فناوری اطلاعات است.»
ارسال دیدگاه