روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

مشاوره، راه‌حل علمی برای جلوگیری از افت تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان است

کرج (پانا) - روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: مشاور مدرسه مانند یک سیستم هشدار زودهنگام عمل می‌کند و می‌تواند هم از افت تحصیلی و هم از بروز مشکلات اخلاقی پیشگیری کند.

کد مطلب: ۱۵۷۴۰۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مشاوره، راه‌حل علمی برای جلوگیری از افت تحصیلی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان است

مینو رضوانی در گفت‌و‌گو با پانا عنوان کرد: «از دیدگاه روانشناسی، افت تحصیلی صرفاً یک شکست درسی نیست بلکه نشانه‌ای از چالش‌های عمیق‌تر روانی و اجتماعی است که می‌تواند ریشه در مسائل هیجانی، خانوادگی یا حتی نقص در مهارت‌های یادگیری داشته باشد. مشاوره با ارائه ارزیابی جامع، علل زمینه‌ای مانند استرس، اضطراب امتحان یا ضعف در برنامه‌ریزی را شناسایی می‌کند.»

وی ادامه داد: «مشاوره تربیتی، سنگ بنای پیشگیری است. بسیاری از مشکلات رفتاری نوجوانان مانند پرخاشگری یا انزوا، واکنشی به شکست‌های مکرر تحصیلی یا فشارهای نامتناسب است. مشاور با آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین و تقویت هوش هیجانی به دانش‌آموزان به آن‌ها کمک می‌کند تا هیجانات خود را مدیریت کنند.»

رضوانی تاکید کرد: «مطالعات نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که حمایت عاطفی دریافت می‌کنند، نه‌تنها عملکرد تحصیلی بهتری دارند بلکه در مواجهه با چالش‌های اخلاقی نیز مقاوم‌ترند.»

وی افزود: «مشاوران مدارس، نقش محوری دارند اما این فرآیند نیازمند همکاری سه‌جانبه «مدرسه، خانواده، جامعه» است. مشاور می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های آگاهی‌بخش برای معلمان و والدین، حساسیت آن‌ها نسبت به نشانه‌های هشداردهنده مانند تغییر ناگهانی رفتار یا نمرات را افزایش دهد.»

رضوانی ادامه داد: «مداخلات به‌موقع مشاوره‌ای از تبدیل مشکلات گذرا به بحران‌های مزمن جلوگیری می‌کند. مداخلات شناختی و رفتاری، یکی از موثرترین روش‌های مبتنی بر شواهد است. این روش به دانش‌آموز کمک می‌کند باورهای منفی مانند «من در ریاضی استعداد ندارم» را شناسایی و با الگوهای فکری سازنده جایگزین می‌کند.»

وی تصریح کرد: «تمرین مهارت‌های مطالعه، مدیریت زمان و همچنین آموزش راهبردهای حل تعارض به شکل گروهی، از دیگر ابزارهای علمی مشاوران است که اثربخشی آن در پژوهش‌های متعدد تایید شده است.»

این روانشناس خاطرنشان کرد: «مشاوره یک سرمایه‌گذاری پیشگیرانه است. هزینه‌کرد برای خدمات روانشناختی در مدارس نه تنها افت تحصیلی را کاهش می‌دهد، بلکه با تقویت تاب‌آوری و مهارت‌های زندگی، نسلی مسئولیت‌پذیر و سالم پرورش می‌دهد ، همچنان پیوند زدن مشاوره تحصیلی با مشاوره تربیتی، رویکردی کلی‌نگر است که علم روانشناسی آن را ضروری می‌داند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه‌زهرا تجری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار