نجفی‌سهی، عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت وگو با پانا:‌

شورای رقابت باید به بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کند

بلاتکلیفی قطعه‌سازان ناشی از بلاتکلیفی خودروسازان است

تهران (پانا) - عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید براینکه شورای رقابت باید به بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کند می‌گوید حالا که بحث ورود دوباره شورای رقابت مطرح است خودروسازان باید مدارک و مستندات مالی خود را به این شورا ارایه کنند. منافع ملی در این است که این صنعت تقویت شود بنابراین باید روشهای درست و صحیح قیمت‌گذاری هم دنبال شود.

کد مطلب: ۹۱۷۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
شورای رقابت باید به بحث قیمت‌گذاری خودرو ورود کند

محمود نجفی‌سهی، عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ «هیچ یک از شرکتهای خودروساز نمی‌دانند که در ماههای آینده قادر خواهند بود چه خودروهایی را و با چه تعدادی تولید کنند. به همین دلیل قطعه‌سازان هم نمی‌دانند باید چه تعداد قطعه تولید کنند.»

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌فروشهای گسترده می‌تواند نقشه راهی برای این صنعت باشد گفت:‌ «قطعه‌سازان مشکل نقدینگی دارند و مهمترین دلیل آن عمل‌نکردن شرکتهای خودروساز به تعهداتشان است.»

نجفی‌سهی گفت:‌ «خودروسازان هنگام پیش‌فروش از مشتریان پول نقد دریافت می‌کنند اما پول قطعه‌سازان را با تاخیر زیاد و با حدود 2 سال زمان به قطعه‌سازان پرداخت می‌کنند.»

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: «با تاخیر زمانی در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان خودروسازان قادر خواهند بود بدهی مالیاتی یا معوقات خود را پرداخت کنند.»

وی تاکید کرد:‌ «پرداخت نکردن به موقع تعهدات یکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و قطعه‌سازان است و صنعت کشور از نوعی بلاتکلیفی در رنج است. مشخص‌نبودن نرخ ارز در کنار قیمت مواد اولیه و نبود ثبات نسبی در قیمتها موجب شده است تا شکلی از دست روی دست گذاشتن و تردید گریبانگیر صنایع کشور شود و در این میان، مشکلات صنعت خودرو کشور کمتر از سایر صنایع نیست.»

نجفی‌سهی ادامه داد:‌ «قطعه‌سازان و صنعتگران نمی‌دانند که اگر امروز تولید می‌کنند قادر خواهند بود در ماههای آینده نیز به تولید ادامه دهند یا خیر. به همین دلیل تولیدکنندگان برنامه‌ریزی بلندمدت نمی‌کنند و برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت انها نیز محقق نمی‌شود.»

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت:‌ «خودروسازان به تعهدات قراردادی خود عمل نمی‌کنند. نبود مدیریت مناسب در کنار حلقه فشارهای تحریمی، عرصه فعالیت را برای تولیدکنندگان بخش خصوصی تنگ کرده است اما دولتیها این فشارها را به اندازه بخش خصوصی درک نمی‌کنند.»

نجفی‌سهی با بیان اینکه دولت ازمحل منابع مختلف 4 هزارمیلیارد تومان کمک کرده است تا خودروسازان بتوانند تعهدات خود را به قطعه‌سازان پرداخت کنند، اظهار کرد: « نبود مدیریت مناسب بهره‌وری را در صنعت خودرو کاهش داده است. خودروسازان قادر به کوچک و چالاک‌کردن خود نیستد.دخل و خرجشان به هم نمی‌خورد.وقتی پولی برای کمک به خودروسازان اختصاص می‌یابد قطعه سازان در اولویت آخر هستند.»

وی عنوان کرد:‌ «قطعه سازان با تلاش زیاد و جلسات متعدد تدبیری برای زنده کردن مطالبات خود دنبال می‌کنند تا دولت بدهی قطعه‌سازان را مستقیم به آنها پرداخت کند.»

وی در پاسخ به این پرسش که ایا قیمت تمام‌شده پراید آنطور که در برخی اظهارات عنوان شده است 37 میلیون تومان است، گفت: « ممکن است اظهارات خودروسازان درست باشد اما برای صحت و سقم آن، خودروسازان برای دفاع از قیمت فروش و قیمت تمام‌شده باید تمام مستندات خود را به شورای رقابت ارایه دهند. خودروسازان هنگام بستن قرارداد با قطعه‌سازان تمام مدارک و مستندات انها را برای قیمت مورد بحث و ارزیابی قرار می‌دهد . شورای رقابت نیز برای قیمت‌گذاری خودرو نباید به قیمت حاشیه بازار توجه کنند بلکه مدارک و مستندات خودروسازان را بررسی کند.»

مشخص نیست کدام شرکت‌های خودروساز از ارز 4200 تومانی استفاده کرده‌اند

نجفی‌سهی گفت: با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی به خودروسازان مشخص نیست که کدام یک از خودروسازان موفق شده‌اند از این ارزاستفاده کنند. با وجود تحمیل این هزینه‌ها به کشور مردم از منافع ان بی بهره مانده‌اند.»

عضو انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید براینکه با ورود شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودرو موافق است، گفت: «این در حالی است که برخی از اعضای انجمن قطعه‌سازان با ورود شورای رقابت مخالف هستند.»

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن گفت:« حالا که بحث ورود دوباره شورای رقابت مطرح است باید مدارک و مستندات مالی خودروسازان ارایه شود. منافع ملی در این است که این صنعت تقویت شود باید روشهای درست و صحیح قیمتگذاری هم دنبال شود. خودروسازان اگر نیروی اضافه دارند باید در بحث تعدیل نیز جدی باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار