در گفتوگوی پانا با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد:
آموزش سواد مالی سطح سواد پایه اقتصادی و اجتماعی دانش آموزان را ارتقا میدهد
تهران (پانا) - در گذشته، سواد تنها به معنای توانایی خواندن و نوشتن متون بود، اما امروزه مفهوم آن گستردهتر شده و شامل سواد رسانهای، سواد دیجیتال، سواد مالی، سواد عاطفی و سواد اجتماعی نیز میشود.دانشهایی که هر یک نیازمند آموزش هستند و در این میان دوران تحصیل در آموزش و پرورش بهترین زمان برای این آموزشها اعلام میشود.

سواد، تنها توانایی خواندن و نوشتن نیست؛ بلکه مجموعهای از مهارتهاست که به انسان کمک میکند تا دنیای پیرامون خود را بهتر درک کند، ارتباط مؤثرتری با دیگران برقرار کرده و در تصمیمگیریهای روزمره آگاهانهتر عمل کند. در دنیای امروز که اطلاعات با سرعتی چشمگیر در جریان است، آموزش سواد به دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است.
در گذشته، سواد تنها به معنای توانایی خواندن و نوشتن متون بود، اما امروزه مفهوم آن گستردهتر شده و شامل سواد رسانهای، سواد دیجیتال، سواد مالی، سواد عاطفی و سواد اجتماعی نیز میشود. هر یک از این مهارتها به دانشآموزان کمک میکند تا در جامعهای پیچیده و پویا، فردی مسئول، منتقد و خلاق باشند.
اگر دانشآموزان از کودکی یاد بگیرند چگونه اطلاعات را تحلیل کنند، منابع معتبر را تشخیص دهند و افکار خود را بهدرستی بیان کنند، در آینده شهروندانی آگاهتر، منطقیتر و مؤثرتر خواهند بود. آموزش سواد، پایه و ستون توسعه فرهنگی و اجتماعی هر کشور است و بدون آن، پیشرفت پایدار ممکن نیست.
بنابراین، نظام آموزشی باید فراتر از آموزش کتابهای درسی حرکت کند و برنامههایی طراحی نماید که در آن مهارتهای سواد چندگانه بهصورت کاربردی، جذاب و متناسب با نیازهای دنیای امروز به دانشآموزان آموزش داده شود.
محمود جامساز، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتوگو با پانا در این باره اظهار کرد:«امروزه اعتبار کشورها را با شاخصهای توسعه اقتصادی آنان مورد سنجش قرار میدهند. علم اقتصاد بسیار پیچیده و مبتنی بر اصول و مسلماتی است که به عنوان یکی از مهمترین رشتههای تخصصی در دانشگاههای جهان تدریس میشود.»
این اقتصاددان افزود: «اما منظور از سواد اقتصادی اطلاعات پایهای و متعارفی است که مجهزشدن به آن کمک میکند تا انسانها در تصمیمگیریها و انتخابهای اقتصادی خود با توجه به منابع محدود، به طور درست و بهینه عمل کنند تا متضرر نشوند.»
جامساز گفت: «سواد اقتصادی به دانشآموزان میآموزد که فرصتهای اقتصادی را از دست ندهند، چگونه درآمد و هزینههای خود را مدیریت کنند و چگونه پسانداز کنند که با زیان ناشی از کاهش ارزش پول خود روبه رو نشوند.»
وی ادامه داد: «امروزه واژههای تورم، نرخ بهره، نرخ ارز به قدری نامآشنا هستند که هر شخص این مفاهیم را به شیوه خود فهم میکند اما افرادی که سواد اقتصادی لازم را دارند، زندگی خود را بر اساس این متغیرها به نحوی تنظیم میکنند که کمترین آسیب را تجربه کنند.»
این اقتصاددان افزود: «لازمه سواد اقتصادی، سوادمالی است و هدف از سوادمالی برقراری موازنه بین دخل و خرج و حفظ دارایی و ثروت است.»
مباحث علوم انسانی مرتبط با محیط پیرامون دانشآموزان جایگزین مباحث پیچیده شود
جامساز گفت: «این موضوع که دانشآموزان درمدرسه سواد اقتصادی را آموزش ببینند، یک مزیت است. باید از حجم آموزههای سنگین و پیچیده در دروسی همچون ریاضی، فیزیک و شیمی کم شود و فقط در حد آشنایی دانشآموزان با مبانی آنها، تدریس شود.»
وی ادامه داد: «در مقطع متوسطه که رشتههای تحصیلی تخصصی میشوند، بسیاری از آموزشهای غیرمرتبط به دلیل فراربودن فراموش میشوند. بهتر است از حجم این دروس کاسته شود و مباحث علوم انسانی که اسباب ارتباط بیشتر دانشآموزان را با دنیای واقعی فراهم میکند، جایگزین شود.»
این اقتصاددان مطرح کرد: «اقتصاد به زبان ساده مفاهیم مالی یا به طور کلی سادهسازی مفاهیم علوم انسانی، سطح سواد پایه اقتصادی و اجتماعی دانش آموز را تا حدی ارتقاء میدهد که بتواند با محیط پیرامونی خود ارتباط مفید و مناسب برقرار کند و در آینده نیز با آگاهی و آمادگی بیشتر با مشکلات احتمالی روبرو شود. همچنین در هر رشتهای از فعالیتهای اقتصادی محتاطتر عمل کند تا در دام کلاهبرداران و سودجویان حرفهای نیافتد.»
ارسال دیدگاه