در گفت وگوی پانا با دبیرکل مجمع کارافرینان ایران:

شرایط برای تک نرخی کردن ارز فراهم نیست

تهران (پانا ) - دبیرکل مجمع کارافرینان ایران اظهار کرد بستر و سیستم حاکم بر اقتصاد برای ارز تک نرخی فراهم نیست و باید تقاضای ارزی کنترل شود. باید سیستمی در کشور وجود داشته باشد که رصد لازم را از مبدا و هزینه کرد ارز فراهم کند.

لینک کوتاه کپی شد
شرایط برای تک نرخی کردن ارز فراهم نیست

حمیدرضا غزنوی در گفت وگو با پانا  تصریح کرد: «اگر تنها راه نجات کشور تولید است سیاست‌ها نیز باید در جهت تقویت تولید باشند. فاصله ارز نیمایی وآزاد بالا است و منطق چندانی برای این فاصله بالا وجود ندارد.برخی می‌گویند تنها باید یک نرخ ارز وجود داشته باشد و ارز نیمایی برداشته شود اما در وضعیت کنونی امکان این تصمیم فراهم نیست.»

وی بیان کرد: «بستر و سیستم حاکم بر اقتصاد برای ارز تک نرخی فراهم نیست و باید تقاضای ارزی کنترل شود. باید سیستمی در کشور وجود داشته باشد که رصد لازم را از مبدا و هزینه کرد ارز فراهم کند. باید مشخص شود ارز تخصیص یافته به مواد اولیه از گمرکات تا تولید محصول چه فرایندی را طی می‌کند و در این صورت است که تقاضای ارزی نیز کنترل خواهد شد.»

غزنوی درباره آمارهایی که حکایت از کنترل تورم بدون اثرات ضدتولیدی و رکودی دارد، خاطرنشان کرد: «اثرات سیاست‌های اقتصادی به طور معمول با تاخیر زمانی خود را نشان می‌دهد  اینکه نقدینگی با هدف کاهش تورم کنترل می‌شود اثرات خود بر تولید را با یک فاصله زمانی نشان خواهد داد. »

وی افزود: «باید برنامه و راهبردی برای اقتصاد در سال آینده وجود داشته باشد تا بتوان قابلیت برنامه‌ریزی تولیدی را برای فعالان اقتصادی فراهم کرد.»

 اظهار کرد: «درسال 1402 صاحبان تولیدات کارخانه‌ای تلاش کردند تا میزان تولیدات خود را حفظ کنند تا از میزانی که در سال 1401 وجود داشت کمتر نشود.به نظر می‌رسد که سازمان‌های پشتیبان از تولید به وظایف خود به درستی عمل نکردند که از جمله آنها بانک مرکزی است.»

وی افزود: «بانک مرکزی در سال 1402سیاست انقباظی در زمینه نقدینگی در پیش گرفت و با اتخاذ سیاست‌هایی نقدینگی را از جامعه جمع آوری کرد و به همین دلایل تسهیلات‌دهی به تولید درنوعی بن بست درگیر شد.بانک مرکزی در راستای سیاست‌های انقباضی متاسفانه به تولید همانند سایر بخش های کشور نگاه کرد.»

غزنوی گفت: «حتی با وجود سیاست‌های انقباظی بخش‌های دولتی توانستند تسهیلاتی را از بانک‌ها دریافت کنند و بخش خصوصی با مضایق بسیاری درتامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی مواجه شد. این در حالی است که سیاست‌های بانک مرکزی باید درجهت تقویت تولید باشد.»

وی عنوان کرد:« سیستم‌هایی در کشور پیش‌بینی شده تا بتوان به واسطه آن‌ها از تولید حمایت کرد که از جمله آنها اوراق گام است. سرریز منفی این تصمیم‌ها می‌تواند در سال آینده وضعیت تولید را با شرایط بدتری مواجه کند و ریسک تولید  بالا رفته است.»

گفت وگو :‌ناهید شمشیری

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار