افتخاری، کارشناس تغذیه: مصرف بیش از حد قهوه موجب بروز چاقی در افراد می‌شود

شیراز (پانا) - با توجه به رشد و افزایش تعداد قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها در شهرهای مختلف در کشور و تغییر ذائقه مردم و خصوصا جوانان در خوردن نوشیدنی روزانه و انتخاب قهوه بجای چای، کارشناسان و متخصصان تغذیه علاوه بر برشمردن مزایای بسیار برای این ماده خوراکی، معایب و ممنوعیت‌های آن را نیز حائز اهمیت می‌دانند.

کد مطلب: ۹۰۷۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
افتخاری، کارشناس تغذیه: مصرف بیش از حد قهوه موجب بروز چاقی در افراد می‌شود

دکتر محمد حسن افتخاری، متخصص تغذیه بالینی و رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در گفت‌و گو با پانا، قهوه را یک ماده گیاهی خوراکی و دارای انواع مختلفی برشمرد که تفاوت در نوع قهوه تُرک، عربی، فرانسه و ... به غظت مواد و ترکیبات شیمیایی آنها برمی‌گردد.

به گفته‌ی این متخصص علم تغذیه، ترکیبات موجود در قهوه سرشار از منیزیم، پتاسیم، ویتامین‌های نیاسین یا ب3 و یتامین "ای" است و علاوه بر این ترکیبات سلونیکی موجود در قهوه نفش مفیدی در سلامتی انسان دارند.

افتخاری، در تعریف قهوه به عنوان یک ماده خوراکی افزود: باتوجه به مطالعات و بررسی‌های بلند مدت علمی برروی تاثیر قهوه بر انسان، امروزه بسیاری از کتب علمی، قهوه را به یک نوع ماده خوراکی فراسودمند تشبیه کرده‌اند.

او ادامه داد: اما مصرف قهوه به طور کل به سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف برمی‌گردد و امروزه مصرف آن در کشور به صورت تقلیدی از دیگر فرهنگ‌ها با ایجاد قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها در سطح شهرها در بین جوانان شایع شده‌است که افراد باید علاوه بر مزایای این ماده خوراکی، به موارد منع و نحوه مصرف این نوشیدنی توجه داشته‌باشند.

این متخصص علم تغذیه، مزایای این ماده خوراکی را شامل، بهبود عملکرد انسولین و کمک به کنترل قندخون، حفظ تمرکز و هوشیاری، کاهش ابتلا به سرطان‌های پروستات، کبد و اندومتریوم (در خانم‌ها) و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر در افراد دانست.

این استاد دانشگاه، مصرف قهوه را در رفع علائم افسردگی و کاهش خستگی عضلات و ماهیچه‌ها و افزایش هوشیاری مغز و اعصاب موثر عنوان کرد.

مصرف بیش از حد قهوه در طول روز موجب بروز چاقی می‌شود

دکتر افتخاری تاکید کرد: مطالعات تاثیر این ماده گیاهی بر سوختن چربی‌ها را اثبات کرده اما این میزان سوخت و ساز به حدی که در تبلیغات لاغری استفاده می‌شود نیست و مصرف بیش از حد آن اثر برعکس دارد.

او ادامه داد: مصرف کنندگان قهوه باید بدانند که مصرف بیش از حد این ماده خوراکی موجب تجمع کلسترول و چربی در بدن می‌شود پس به طورکل نمی‌توان از آن به عنوان یک ماده خوراکی و درمانی برای کاهش وزن استفاده کرد.

این متخصص علم تغذیه، مصرف قهوه را برای جنین و زنان باردار خطرناک عنوان کرد و افزود: مصرف این نوشیدنی در کودکان موجب بروز شب اداری و همچنین مصرف زیاد آن باعث از بین رفتن مینای دندان و تاثیر سوء بر دندان می‌شود.

او اظهار داشت: مصرف این نوشیدنی در برخی افراد نیز موجب ایجاد رفلکس معده و ترشح اسید و آسیب‌های گوارشی در فرد می‌شود.

دکتر افتخاری، نوع قهوه و چگونگی فراوری شدن و صنعتی شدن آن و حتی نحوه طبخ قهوه را در مصرف قهوه و دریافت اثرات آن موثر دانست.

مصرف بیش از 3 فنجان قهوه در روز اعتیادآور است

او تاکید کرد: مصرف مکرر قهوه موجب بروز اعتیاد و نوعی وابستگی در افراد می‌شود در صورتی که در مصرف چای شدت وابستگی علی‌رغم داشتن ترکیبات مشابه کمتر است و مصرف روتین و مرتب قهوه اعتیادآور است.

او با اشاره به شدت اعتیادآوری قهوه گفت: ترک قهوه و وابستگی به آن اگر به صورت یکباره انجام شود موجب بروز بی‌قراری، اختلال در خواب و تاثیرات قلبی عروقی در فرد می‌شود و برای جلوگیری از بروز این مشکلات ترک قهوه باید به آرامی و با کم‌کردن مصرف روزانه همراه باشد.

دکتر افتخاری اضافه کرد: علی‌رغم وجود مزایا و معایب یکسان در نوشیدن قهوه، مسئله اصلی و قابل توجه در میزان مصرف قهوه است که افراد باید برای دریافت تاثیر مثبت از قهوه مصرف خود را حداکثر به 2 تا 3 فنجان در روز محدود کنند.

این متخصص علم تغذیه در پایان مصرف قهوه را با معده خالی در ابتدای صبح و یا در اواخر شب و خصوصا بعد از شام ممنوع دانست و افزود: نوشیدن قهوه بهتر است در میان وعده صبح و ظهر یعنی حدود ساعات 10 صبح و یا 4 عصر باشد و به اواخر شب موکول نشود.

او با اشاره به ترکیبات مشابه در چای و قهوه، تاکید کرد: افراد باید در نظر داشته باشند که نوشیدن چای هم می‌تواند همان تاثیر قهوه را با شدت وابستگی کمتر و دور بودن از خطر اعتیاد داشته باشد.

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار