معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در بازدید از خبرگزاری پانا و به مناسبت روز خبرنگار :

پانا تنها مرجع پرورش نسل آینده خبرنگاری کشور است / ضرورت تبیین اهمیت اوان کودکی برای خانواده‌ها

تهران (پانا) – معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در بازدید از خبرگزاری پانا و گفت‌وگو با خبرنگار این رسانه، پانا را فرصتی بی‌نظیر برای پرورش نسل آینده خبرنگاران دانست و بر لزوم تبیین و نهادینه‌سازی اهمیت دوره اوان کودکی برای همه خانواده‌ها تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۵۹۴۸۸۴
لینک کوتاه کپی شد
پانا تنها مرجع پرورش نسل آینده خبرنگاری کشور است / ضرورت تبیین اهمیت اوان کودکی برای خانواده‌ها

حامد صبوری، معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تبریک روز خبرنگار ، خبرگزاری پانا را مجموعه‌ای ارزشمند و منحصر‌به‌فرد در کشور جهت تربیت نیرو برای عرصه بزرگ و تاثیرگذار خبری از مقاطع دانش‌آموزی دانست و گفت: دانش آموز خبرنگاران پانا با عشق، علاقه و پشتکار وظیفه خطیر اطلاع‌رسانی را به‌خوبی انجام می‌دهند و نقش مهمی در آینده رسانه‌ای کشور خواهند داشت.  

صبوری با اشاره به نبود الگوی آموزش محور خبری مشابه شیوه پانا در کشور، افزود: پانا بستری فراهم کرده است تا کودکان و نوجوانان از دوران مدرسه با کار حرفه‌ای خبر، شیوه صحیح بیان و فرآیند تبیین‌گری حقایق آشنا شوند. وی گفت: از همه مسئولان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت می‌خواهم این فرصت را قدر بدانند و برای تقویت آن تلاش کنند.  

وی درباره شکل‌گیری سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: پایه و اساس این سازمان در سال ۱۳۹۹ و بر اساس تأکیدات و دغدغه های مقام معظم رهبری برای ساماندهی مهدهای کودک شکل گرفته است. در آن سال حضرت آقا تاکید فرمودند؛ مهدهای کودک مراکز خدماتی نیستند بلکه از مهم ترین مراکز آموزشی و پرورشی هستند. لذا پیرو آن دیدگاه بلند و حکیمانه اساسنامه سازمان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و تصویب گردید. 

معاون نظارت سازمان در ادامه گفت: در دو تا سه سال گذشته، سازمان در مرحله استقرار قرار داشت و در دوره جدید مدیریتی تمرکز ما بر نهادینه‌سازی نقش اساسی تربیت و یادگیری در دوره اوان کودکی و نظارت بر اجرای صحیح این فرایند در مراکز می باشد.

صبوری یکی از اهداف اصلی سازمان را، «گفتمان‌سازی» درباره اهمیت نقش تربیت و یادگیری در سنین صفر تا شش سال عنوان کرد و گفت: از خبرنگاران و اهالی رسانه و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت می‌خواهیم در آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها و جامعه برای اهمیت دادن به این دوره حساس با ما همراهی و همکاری داشته باشند. وی افزود؛ تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که دوره‌های پیش‌دبستانی یک و دو را گذرانده‌اند، هنگام ورود به دبستان از نظر یادگیری وضعیت بهتری دارند.  

وی تحقق عدالت آموزشی را از اهداف سازمان برشمرد و گفت؛ برای گسترش این دوره در سطح کشور و افزایش نرخ پوشش نوآموزان امسال قریب به ۹ هزار مجوز تأسیس کودکستان صادر شد و این مراکز نیز بهمراه مراکز قبلی ما آماده فعالیت در سال تربیتی یادگیری آتی هستند.

معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: کودکستان‌ها در مدل‌های متنوع از جمله در فضای مدارس دولتی یا غیر دولتی، مدارس دولتی مناطق کم‌برخوردار و کلاس‌های چندپایه، مراکز وابسته به سازمان‌ها و ادارت و مراکز مستقل ایجاد می‌شود تا این تنوع حداکثر امکان دسترسی را برای همه کودکان فراهم سازد.

صبوری از آغاز فرایند متناسب‌سازی و شفاف‌سازی شهریه کودکستان‌ها در سال جاری خبر داد و گفت: از اول خردادماه مراکز موظف به ثبت مستندات شدند و از ابتدای مرداد استان‌ها فرایند ارزیابی و ابلاغ شهریه ها را آغاز کرده‌اند تا والدین پیش از ثبت‌نام از هزینه‌ها و شرایط هر مرکز مطلع باشند.

وی گفت: در سال تربیتی یادگیری جدید فعالیت مراکز کودکستانی تنها با دریافت ابلاغیه شهریه و نصب آن در معرض دید خانواده ها و مراجعه کنندگان بلامانع خواهد بود.  

وی آموزش نیروی انسانی کودکستان‌ها را از اولویت‌های مهم سازمان برشمرد و گفت: سرفصل‌های آموزشی مؤسسان، مدیران و مربیان با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و اساتید و متخصصان این حوزه تدوین و تصویب شده است و از اواسط شهریورماه، اولین دوره تربیت مدرس استانی بر اساس این سرفصل ها آغاز خواهد شد تا پس از آن این مدرسان آموزش مربیان سراسر کشور را برعهده گیرند.  

صبوری همچنین بر ثبت نام‌ کودکان توسط خانواده‌ها در مراکز دارای مجوز تأکید و افزود: با مراکز غیرمجاز بر اساس قانون برخورد خواهد شد و آنها بر اساس قانون اجازه فعالیت در این حوزه تا اخذ مجوز تاسیس از سازمان را نخواهند داشت.

معاون سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک کیفیت‌بخشی در سه بعد محتوا، نیروی انسانی و فضا و تجهیزات بهمراه پایش مستمر مراکز را از اهداف اساسی سازمان برشمرد و تخصیص کد واحد سازمانی به مراکز کودکستانی در سامانه سیدا را از جمله اقدامات مهمی خواند که موجب شناسایی استعدادهای کودکان برای پرورش و شکوفایی این استعدادها و توانمندی ها در دوره های بعدی خواهد شد.

 وی همچنین تأکید کرد که محتوای تربیتی و یادگیری مورد استفاده در مراکز باید استاندارد و بر پایه ضوابط بوده و دارای تأییدیه سازمان باشد. لذا هم اینک بسته‌های مختلف آموزشی که از سراسر کشور طی فراخوانی برای سازمان ارسال شده است در حال داوری متخصصان جهت انتخاب آثار واجدشرایط و معرفی آنها به مراکز جهت بهره مندی در سال تربیتی یادگیری جدید می باشد.

معاون نظارت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در پایان، ضمن قدردانی از همکاران خود در سراسر کشور و همراهی اصحاب رسانه ابراز امیدواری کرد که با انسجام و عزم ملی، سال پیش‌رو سال شکوفایی و ارتقای کمی و کیفی کودکستان‌های کشور در دو بعد تربیتی و یادگیری برای کودکان میهن عزیز اسلامی‌مان باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار