معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور:

بازماندگی از تحصیل دغدغه جدی دولت است

حل مسئله بازماندگی از تحصیل با رویکرد محله‌محوری دنبال می‌شود

تهران(پانا)- معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت آموزش برای همه کودکان گفت: هر کودک بازمانده از تحصیل برای ما اهمیت دارد و دولت با تقسیم کار دستگاهی و همکاری جامعه مدنی به دنبال بازگرداندن این کودکان به چرخه آموزش است.

کد مطلب: ۱۶۱۹۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
بازماندگی از تحصیل دغدغه جدی دولت است

زهرا بهروزآذر در حاشیه همایش توسعه حمایت‌های اجتماعی از کودکان گفت: نشستی که امروز داشتیم به مناسبت روز جهانی کودک بود اما با محوریت بازماندگی از تحصیل.ما در آستانه شروع سال تحصیلی هستیم و یکی از دغدغه‌هایی که همیشه در کشورمان داشتیم، بحث تحصیل دانش‌آموزان است. ما، پوشش تحصیلی بسیار بالایی در کشور داریم و شکاف جنسیتی در این حوزه بسیار کم است؛ ما تقریباً حدود ۳ درصد شکاف جنسیتی در کشورمان در این حوزه داریم. اما هر یک نفر برای ما مهم است و بازماندگی از تحصیل برای ما بسیار اهمیت دارد. این موضوع مورد تأکید آقای رئیس‌جمهور است و این نشست به این موضوع ارتباط داشت.

وی با بیان اینکه موضوع بازماندگی از تحصیل از حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، افزود: روندی که طی می‌شود به این صورت است که هر سال سازمان ثبت احوال داده‌های متولدین را در اختیار آموزش و پرورش می‌گذارد و می‌گوید این تعداد دانش‌آموز طبق آمار متولد این سال، امسال باید وارد مدرسه می‌شدند و شما ببینید آیا وارد شدند یا نه. این دیتا معمولاً وقتی منتشر می‌شود و مشخص می‌شود که تعدادی از دانش‌آموزان نتوانستند وارد مدرسه شوند، نگرانی بسیار زیادی، اول از همه برای خود ما ایجاد می‌کند و بعد برای شهروندان و سازمان‌های غیردولتی که در این حوزه فعال و دغدغه‌مند هستند. این نگرانی، نگرانی مهمی است.

بهروزآذر ادامه داد: این جلسه این موضوع را بررسی می‌کرد که چرا این کودکان بازمانده‌اند. ما برخی از دلایل را می‌دانیم. یک بخش عمده این است که اصلاً این دیتای ما دیتای کاملاً درستی نیست، به این دلیل که بخشی از این متولدین به دلیل مهاجرت از کشور خارج شده‌اند، برخی‌شان متأسفانه بیماری‌های صعب‌العلاجی گرفته‌اند و اصلاً نمی‌توانند وارد چرخه تحصیل شوند، هرچند تعدادشان کم است. همچنین، کودکانی با معلولیت‌های خیلی شدید وجود دارند که توانایی یادگیری ندارند و حتی در مدارس استثنایی نیز شامل کودکان استثنایی ما نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: بخش زیادی هم ممکن است به خاطر مسائل اقتصادی و فرهنگی از تحصیل بازبمانند. تمام این‌ها به تفکیک بررسی می‌شود. آموزش و پرورش روندی که دارد این است که به داده‌هایی که در دسترس دارد مراجعه می‌کند و بر مبنای شماره تماس‌هایی که آن موقع ثبت شده، با خانواده‌ها تماس می‌گیرد و این کودکان را پیدا می‌کند که خب، این خودش دچار نقص اطلاعات است. امیدواریم با تقسیم کار دستگاهی که الان شده، بتوانیم اطلاعات به‌روزتری از این خانواده‌ها پیدا کنیم و کمک کنیم که این کودکان برگردند.

بهروزآذر گفت: اما بخش‌هایی مانند مباحث فرهنگی و اقتصادی را باید حتماً با کمک مردم، خیرین و بخش‌های دیگر حل کنیم. نگاهمان نگاه محله‌محوری است. خواهش ما این است که افرادی که در محله‌ها حضور دارند و اطلاع دارند که کودکی به هر دلیلی وارد فرایند مدرسه نشده، حتماً اطلاع دهند.

وی افزود: یکی از موارد این است که پدر و مادر فکر می‌کنند بچه‌شان جثه‌اش ظریف است یا به خاطر اینکه متولد نیمه اول سال است، مثلاً متولد مرداد یا شهریور، بسیاری از پدر و مادرها بچه‌هایشان را مدرسه نمی‌فرستند و این باعث می‌شود آمار بازماندگی از تحصیل بالاتر برود.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده تأکید کرد: همه این موارد برای ما اهمیت دارد. در این نشست از این زوایا صحبت شد تا ببینیم چطور می‌توانیم با کمک جامعه مدنی این مشکلات را حل کنیم و کودکانمان بیایند و از حق ابتدایی آموزش خود استفاده کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار