در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
بررسی مزایا و معایب فناوری هوش مصنوعی در فرایند تحصیلی دانشآموزان
تهران (پانا) - یک کارشناس هوش مصنوعی گفت: فناوری هوش مصنوعی میتواند با شخصیسازی آموزش و تسهیل ارزیابی، به معلمان و دانشآموزان کمک کند تا فرآیند یادگیری تعاملیتر و جذابتر شود.

مجید خلخالی درباره ضرورت استفاده معلمان از هوش مصنوعی در سال تحصیلی جدید گفت: «هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک دستیار آموزشی هوشمند، هم به معلمان و هم به دانشآموزان کمک کند. این کمکها را میتوان در دو بخش اصلی تقسیم کرد؛ بخش اول شخصیسازی آموزش و بخش دوم کمک به فرآیند یادگیری و ارزیابی.»
وی بیان کرد: «در بخش شخصیسازی، معلمان میتوانند با استفاده از هوش مصنوعی محتوای آموزشی خود را سریعتر طراحی کنند که شامل تولید اسلاید، تمرین و آزمون میشود. به عنوان مثال، یک معلم ریاضی قادر است تمرینهایی با سطوح مختلف برای دانشآموزان در سطوح متنوع طراحی کند.»
خلخالی افزود: «در بخش ارزیابی، معلمان میتوانند با بهرهگیری از هوش مصنوعی عملکرد دانشآموزان را بررسی کنند. هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که برگههای امتحانی تستی یا تمرینهای آنلاین را سریعتر ارزیابی کند و گزارشهای دقیقی از میزان پیشرفت، نقاط ضعف و قوت دانشآموزان ارائه دهد.»
وی افزود: «هوش مصنوعی قلب شخصیسازی آموزش به شمار میرود، زیرا میتواند برای هر دانشآموز یک مسیر آموزشی منحصر به فرد طراحی کند. اگر دانشآموزی با سرعت بیشتری یاد میگیرد، تمرینهای چالشبرانگیزتر برای او فراهم میشود و در صورتی که دانشآموز نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، تمرینها و توضیحات سادهتر در اختیار او قرار میگیرد.»
خلخالی ادامه داد: «هوش مصنوعی همچنین قادر است سبک یادگیری هر دانشآموز را شناسایی کند؛ برخی افراد با متن بهتر یاد میگیرند و برخی دیگر با تصاویر یا ویدیوها. این فناوری میتواند محتوا را مطابق با سبک یادگیری هر فرد تنظیم کند.»
این کارشناس هوش مصنوعی افزود: «هوش مصنوعی در بهبود زمانبندی یادگیری نیز نقش موثری ایفا میکند؛ اگر دانشآموزی نیاز به مرور مطالب داشته باشد، سیستم به صورت خودکار یادآوری انجام میدهد و جلسات تمرینی کوتاه اما مستمر برای وی تدارک میبیند.»
خلخالی تأکید کرد: «در نتیجه، هوش مصنوعی میتواند معلمان را از بسیاری از کارهای زمانبر رها کند تا آنها بتوانند انرژی و تمرکز خود را روی آموزش عمیقتر و ارتباط انسانی با دانشآموزان بگذارند. همچنین دانشآموزان تجربهای شخصیسازی شده و جذابتر از فرآیند یادگیری خواهند داشت.»
وی گفت: «اگرچه هر فناوری مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما باید بگویم که بیش از ۹۰ درصد کاربردهای هوش مصنوعی برای معلمان و دانشآموزان سودمند است.»
خلخالی درباره نگرانیها درباره استفاده از هوش مصنوعی گفت: «یکی از دغدغهها این است که استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی ممکن است باعث شود دانشآموزان به جای تفکر و پژوهش، پاسخهای خود را به راحتی و بدون تلاش از هوش مصنوعی دریافت کنند و این امر میتواند به تنبلی آنها منجر شود.»
ارسال دیدگاه