معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خبر داد؛

پیشنهاد ایجاد رشته هوش مصنوعی در دوره دوم متوسطه/ تکالیف آموزش و پرورش در سند ملی هوش مصنوعی تشریح شد

آموزش هوش مصنوعی به ۷۳۰ هزار دانش‌آموز آغاز شد

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از آغاز آموزش هوش مصنوعی به ۷۳۰ هزار دانش‌آموز خبر داد و تکالیف آموزش و پرورش در سند ملی هوش مصنوعی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۶۰۷۱۱۸
لینک کوتاه کپی شد
پیشنهاد ایجاد رشته هوش مصنوعی در دوره دوم متوسطه/ تکالیف آموزش و پرورش در سند ملی هوش مصنوعی تشریح شد

سیدمصطفی آذرکیش عصر امروز در مراسم اختتامیه مسابقه ملی هوش مصنوعی و تقدیر از نفرات برتر فصل تابستان طرح ملی ایران دیجیتال که در دانشکده مدیریت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: در سند تحول بنیادین به نقش خانواده‌ها در ارتقای کیفیت آموزش تاکید ویژه‌ای شده است. آموزش هوش مصنوعی در آموزش و پرورش هم با همکاری خانواده‌های دانش‌آموزان در حال اجرا است. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی اظهار کرد: همه ما به اهمیت هوش مصنوعی واقف هستیم. در دنیای امروز، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی فرصتی ارزشمند برای بشریت است تا بتوانیم زندگی بهتری برای فرزندان‌مان فراهم کنیم و کیفیت آموزش را ارتقا دهیم. 

آذرکیش تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امضا کرد که بر اساس این تفاهم‌نامه، هدف‌گذاری اولیه آموزش ۲ میلیون دانش‌آموز بود که از این میان آموزش یک میلیون دانش‌آموز در همکاری با معاونت علمی پیگیری می‌شود. 

وی در ادامه با قدردانی از حمایت‌های دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، معاونت علمی و سایر نهادهای همراه گفت: نقش خانواده‌ها در استفاده از این ابزارها برای آموزش دانش‌آموزان بسیار مهم و اساسی است. 

به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکنون بیش از ۷۳۰ هزار دانش‌آموز در این طرح آموزش دیده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد. 

آذرکیش همچنین به تکالیف تعیین‌شده برای آموزش و پرورش در سند ملی هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین وظایف ما اصلاح و به‌روزآوری رشته‌های تحصیلی در دوره‌های مختلف است. امروز که آمارها را بررسی می‌کردم، دیدم تمام دوره‌های تحصیلی در برنامه‌های تابستانی حضور دارند که بیشترین مشارکت مربوط به دوره اول متوسطه بوده، اما در دوره دوم متوسطه نیز فعالیت‌هایی انجام شده است. 

وی تاکید کرد: بخشنامه‌ای صادر کرده‌ایم تا «ایران دیجیتال» به‌طور گسترده‌تر در دوره دوم متوسطه دنبال شود و این اقدام بسیار ارزشمند است. اعتقاد ما این است که سواد دیجیتال، مهارت خواندن و نوشتن قرن بیست‌ویکم محسوب می‌شود و اهمیت فراوانی دارد. در تحولات بنیادین آموزش و پرورش نیز یکی از تکالیف جدی، توجه متوازن به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت است؛ از تربیت علمی و فناورانه گرفته تا تربیت زیبایی‌شناختی و هنری. ما در کنار خانواده‌ها می‌توانیم دانش‌آموزانی در تراز تربیت کنیم. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در راهکارهای سند تحول نیز برجسته‌تر دیده می‌شود. کارگروه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین با محوریت شورای عالی آموزش و پرورش شکل گرفته و در محتوای درسی نیز از سال‌ها قبل اقدامات مهمی آغاز شده است. در درس «کار و فناوری» آموزش کدنویسی و برنامه‌هایی برای تقویت تفکر الگوریتمی شروع شده و اکنون یکی از پیشنهادهای جدی ما ایجاد رشته «هوش مصنوعی» در دوره دوم متوسطه است. مجموعه این اقدامات کمک می‌کند ظرفیت‌های هوش مصنوعی در آموزش به‌طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار گیرد. 

آذرکیش همچنین با اشاره به سه مسیر کلیدی این حوزه گفت: آموزش عمومی هوش مصنوعی، استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و در نهایت توانمندسازی دانش‌آموزان برای تولید ابزارهای بومی از مهم‌ترین برنامه‌هاست که هر سه مسیر در حال اجراست و در دوره متوسطه نیز برنامه‌هایی برای استفاده معلمان از فناوری در قالب «سفر یادگیری» پیش‌بینی شده تا کیفیت آموزش ارتقا یابد. 

به گفته وی، در برنامه هفتم توسعه نیز تربیت ۵۰۰ هزار نیروی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در نظر گرفته شده است. این برنامه با همکاری وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سایر دستگاه‌ها دنبال می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار