یک روانشناس در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
روشهایی برای پویایی کودکان و نوجوانان در خانواده
تهران (پانا) - یک روانشناس گفت: والدین میتوانند فضای جستوجویی و امنی را برای کودکان خود مهیا کنند. به طور مثال به جای اینکه والدین به فرزندان خود بگویند فلان کار یا فلان بازی را انجام ندهید، میتوانند به آنها بگویند تا با همکاری هم، یک بازی جدید انجام دهند.

شیوا محمودی در گفتوگو با پانا درباره چگونگی ایجاد پویایی در کودکان، اظهار کرد: «پویایی مساوی با افزایش مهارتهایی مانند خلاقیت، کنجکاوی و تابآوری در کودکان است. در دنیای کنونی که فضای خانهها کوچک است و کودکان وقت کمتری را در طبیعت سپری میکنند، خلاقیت و کنجکاوی در کودکان کاهش یافته است. والدین میتوانند فضای جستوجویی و امنی را برای کودکان خود مهیا کنند. بهطور مثال به جای اینکه والدین به فرزندان خود بگویند فلان کار یا فلان بازی را انجام ندهید، میتوانند به آنها بگویند تا با همکاری هم، یک بازی جدید انجام دهند. مورد دیگر این است که والدین فضایی ایجاد کنند تا با فرزندان خود گل و گیاه بکارند. این مورد نیز برای پویایی کودکان بسیار موثر است.»
وی افزود: «با توجه به اینکه کودکان در دنیای امروز به مقدار زیادی از فضای دیجیتال استفاده میکنند، بهتر است والدین برای استفاده از این فضا قانون «۲۰، ۲۰، ۲۰» را بگذارند. به این صورت که بعد از ۲۰ دقیقه بازی یا فیلم، ۲۰ ثانیه چشمهای خود را ورزش دهند یا به مدت ۲۰ ثانیه به نقطه دورتر نگاه کنند سپس در مرحله بعد ۲۰ قدم حرکت کنند. والدین میتوانند از بازیهای نقشهخوانی استفاده کنند به این صورت که والدین یک وسیله را پنهان کنند و سپس شکل آن وسیله را روی کاغذ بکشند تا کودک آن وسیله را پیدا کند.»
این روانشناس گفت: «مورد دیگری که در تمرین مهارتهای زندگی برای کودک و حتی بزرگسالان بر آن تاکید داریم، آموزش تفکر انتقادی است. والدین سوالات باز از کودکان بپرسند؛ بهطور مثال اگر داستانی را برای کودک تعریف میکنند از او بپرسند که اگر جای شخصیت اصلی قرار داشت چه کاری انجام میداد تا اینگونه کودک را به تفکر انتقادی وادار کنند.»
محمودی ادامه داد: «والدین از سنین کم مسئولیتهای کوچک را به کودکان واگزار کنند؛ بهطور مثال مسئولیت آبدادن به گلدانها را به فرزندان خود بسپارند با این کار استقلال کودک خود را تقویت میکنند. مدیریت پول و پسانداز نیز در پویایی کودکان و نوجوانان نقش دارد کتابهای ترجمهشده بسیاری در این زمینه وجود دارد.»
وی خاطرنشان کرد: «والدین توجه کنند موارد ذکر شده به معنای شلوغکاری و برنامهریزی زیاد برای کودک نیست چرا که در این صورت پویایی نتیجه معکوس میدهد. نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که شخصیت هر کودک منحصر به فرد بوده و هیچ الگویی برای خوببودن وجود ندارد. در نهایت هنگامی که از دادن استقلال صحبت میکنیم منظورمان این است که نوجوانان بهجای بیقیدی و آزادیهای بیشرط حد ومرزهای سالم یاد بگیرند.»
ارسال دیدگاه