وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز:
«نماز» الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحتهاست
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «نماز» الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحتها است، گفت هدف غایی و نهایی در نماز این است که در وجود صد در صد دانشآموزان نهادینه شود.
به گزارش خبرنگار پانا، علیرضا کاظمی در پنجمین جلسه شورای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز که امروز ۶ آبان ماه با حضور اعضای این شورا برگزار شد، با بیان اینکه برای نماز نقشه راه طراحی کردهایم، گفت: باید یک نگاه یکپارچه و منسجم به نماز داشته باشیم و این بسیار مهم است. هدف غایی و نهایی در نماز این است که در وجود دانشآموزان نهادینه شود.
کاظمی با بیان اینکه ۳ محور را در دستور کار داریم، گفت: محور اول، اقامه نماز است که ۶ یا ۷ فعالیت در آن گنجانده شده است. از جمله این فعالیتها میتوان به تمهید مقدمات اقامه نماز، زنگ نماز و... اشاره کرد. محور دوم اقدامات انگیزشی است که چند محور دارد و اوج آن پیشاجلاسیه نماز دانشآموزی است.
وی افزود: محور سوم اقدامات معرفتافزایی است که در این حوزه ۷ محور تعریف شده است و مهمترین آن محصولاتی است که تولید شده و از طریق امام جماعت مدارس به دانشآموزان انتقال پیدا میکنند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: رصد و پایش اقدامات، ارزیابی لحظه به لحظه و مشارکت معاونتها (که تفاهمنامهای در این راستا به امضا میرسد) و مشارکت تمامی ارکانهای آموزش و پرورش در این امر بسیار مهم است چرا که اساسیترین رکن تربیت، «نماز» است.
کاظمی ادامه داد: نحوه ارزیابی و شاخصهای ارزیابی باید در هیاتهای اندیشهورز ابتدا بازبینی شود و بعد در کمیته نماز وزارت آموزش و پرورش با مشارکت ستاد، نهایی و ابلاغ شود.
وی با بیان اینکه نماز الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحتها است، گفت: هر مقدار که معرفت به خداوند بیشتر باشد، توجه در نماز نیز بیشتر خواهد شد.
وزیر آموزشوپرورش افزود: تولید کتاب در این حوزه خوب است اما محتواهای رسانهای باید تولید و در فضای مجازی یا فضای شاد با ۱۵ میلیون مخاطب دانشآموز، منتشر شود.
کاظمی همچنین از انجام پژوهشهای آسیبشناسانه درباره چرایی کاهش مشارکت برخی دانشآموزان در نماز جماعت مدارس خبر داد و افزود: بر اساس نتایج این پژوهشها، برنامههای تبیینی و معرفتی متناسب با شرایط و ذائقه نسل جدید تدوین خواهد شد.
وزیر آموزشوپرورش از تدوین بسته آموزشی ویژه برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: این بسته در طول سه سال تحصیلی، مهارت دعوت به نماز و تبیین معرفت نماز را به دانشجومعلمان آموزش میدهد.
وی از ضرورت طراحی پویش ملی نماز خبر داد و گفت: در این پویش، مدارس و دانشآموزان برتر در زمینه ترویج اقامه نماز شناسایی و مورد تقدیر شوند تا انگیزه و رقابت مثبت در این حوزه افزایش یابد.
میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت اموزش و پرورش در این جلسه به اقدامات اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شعار ما «مِهر با مُهر» بود اما امسال شعار ما «نماز الفبای تربیت» است. حضور نمایندگان ولیفقیه در استانها و شهرستانها، تهیه و توزیع جزوه روایت جنگ ۱۲ روزه ، ۲ جلد کتاب الفبای تربیت و نقشه راه اقامه نماز آموزشوپرورش ، پخش زنده نماز جماعت ظهر در مدارس از شبکه ۳ سیما و تامین برخی از اعتبارات مورد نیاز، تهیه، تولید و ارسال بسته تبلیغی، ترویجی و معرفتی نماز به مدارس و... از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور نیز اظهار کرد: مطابق با فرمایش وزیر آموزش و پرورش طرح ۳ ساله «معراج» تدوین، ابلاغ و در دستور کار اجرا است. این طرح در راستای ارتقای دانش معرفتی، بصیرتافزایی و توانمندسازی دانشجو معلمان در موضوع نماز، توسعه مشارکت و نقش آفرینی دانشگاهیان بهویژه دانشجو معلمان در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است. همچنین دو واحد از دروس دانشگاه فرهنگیان مرتبط با نماز و مهدویت است.
عبدالرضا فولادوند رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در این جلسه گفت: نماز کلید ایمان و کلید بهشت است، در صورتی که به عمل منتهی شود. باید به دانشجوها تبیین شود که نماز منتهی به عمل ملاک است.
ارسال دیدگاه