وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز:

«نماز» الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحت‌هاست

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «نماز» الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحت‌ها است، گفت هدف غایی و نهایی در نماز این است که در وجود صد در صد دانش‌آموزان نهادینه شود.

کد مطلب: ۱۶۲۶۹۲۳
لینک کوتاه کپی شد
«نماز» الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحت‌هاست

به گزارش خبرنگار پانا، علیرضا کاظمی در  پنجمین جلسه شورای توسعه و  ترویج فرهنگ اقامه نماز که امروز ۶ آبان ماه با حضور اعضای این شورا برگزار شد، با بیان اینکه برای نماز نقشه راه طراحی کرده‌ایم، گفت: باید یک نگاه یکپارچه و منسجم به نماز داشته باشیم و این بسیار مهم است.  هدف غایی و نهایی در نماز این است که  در وجود  دانش‌آموزان نهادینه شود.

کاظمی با بیان اینکه ۳ محور را در دستور کار داریم، گفت: محور اول، اقامه نماز است که ۶ یا ۷ فعالیت در آن گنجانده شده است. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تمهید مقدمات اقامه نماز، زنگ نماز و... اشاره کرد. محور دوم اقدامات انگیزشی است که چند محور دارد و اوج آن پیش‌اجلاسیه نماز دانش‌آموزی است.

وی افزود: محور سوم اقدامات معرفت‌‌افزایی است که در این حوزه ۷ محور تعریف شده است و مهم‌ترین آن محصولاتی است که تولید شده و از طریق امام جماعت مدارس به دانش‌آموزان انتقال پیدا می‌کنند.

وزیر آ‌موزش و پرورش تاکید کرد: رصد و پایش اقدامات، ارزیابی لحظه به لحظه و مشارکت معاونت‌ها (که تفاهم‌نامه‌ای در این راستا به امضا می‌رسد) و مشارکت تمامی ارکان‌های آموزش و پرورش در این امر بسیار مهم است چرا که اساسی‌ترین رکن تربیت، «نماز» است. 

کاظمی ادامه داد: نحوه ارزیابی و شاخص‌های ارزیابی باید در  هیات‌های اندیشه‌ورز ابتدا بازبینی شود و بعد در کمیته نماز وزارت  ‌آموزش  و پرورش با مشارکت ستاد، نهایی و ابلاغ شود. 

وی با بیان اینکه نماز الفبای تربیت در همه ابعاد و ساحت‌ها است، گفت: هر مقدار که معرفت به خداوند بیشتر باشد، توجه در نماز نیز بیشتر خواهد شد. 

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: تولید کتاب در این حوزه خوب است اما محتواهای رسانه‌ای باید تولید و در فضای مجازی یا فضای شاد با ۱۵ میلیون مخاطب دانش‌آموز، منتشر شود.

کاظمی  همچنین از انجام پژوهش‌های آسیب‌شناسانه درباره چرایی کاهش مشارکت برخی دانش‌آموزان در نماز جماعت مدارس خبر داد و افزود: بر اساس نتایج این پژوهش‌ها، برنامه‌های تبیینی و معرفتی متناسب با شرایط و ذائقه نسل جدید تدوین خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش  از تدوین بسته آموزشی ویژه برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: این بسته در طول سه سال تحصیلی، مهارت دعوت به نماز و تبیین معرفت نماز را به دانشجومعلمان آموزش می‌دهد.

وی از ضرورت طراحی پویش ملی نماز خبر داد و گفت: در این پویش، مدارس و دانش‌آموزان برتر در زمینه ترویج اقامه نماز شناسایی و مورد تقدیر شوند تا انگیزه و رقابت مثبت در این حوزه افزایش یابد.

میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت اموزش و پرورش  در این جلسه به اقدامات اداره قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شعار ما «مِهر با مُهر»  بود اما امسال شعار ما «نماز الفبای تربیت» است.  حضور نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و شهرستان‌ها، تهیه و توزیع جزوه روایت جنگ ۱۲ روزه ،  ۲ جلد کتاب الفبای تربیت و نقشه راه اقامه نماز آموزش‌وپرورش ،  پخش زنده  نماز جماعت ظهر  در مدارس از شبکه ۳ سیما و تامین برخی از اعتبارات مورد نیاز، تهیه، تولید  و ارسال بسته تبلیغی، ترویجی و معرفتی نماز به مدارس و... از جمله اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

رجبعلی برزویی رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور نیز  اظهار کرد: مطابق با فرمایش وزیر آموزش و پرورش طرح ۳ ساله «معراج» تدوین، ابلاغ و در دستور کار اجرا است. این طرح در راستای ارتقای دانش معرفتی، بصیرت‌افزایی و توانمندسازی دانشجو معلمان در موضوع نماز، توسعه مشارکت و نقش ­آفرینی دانشگاهیان به‌ویژه دانشجو معلمان در توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است. همچنین دو واحد از دروس دانشگاه فرهنگیان مرتبط با نماز و مهدویت است.

عبدالرضا فولادوند  رئیس سازمان نهضت سوادآموزی  در این جلسه گفت: نماز کلید ایمان و کلید بهشت است،  در صورتی که به عمل منتهی شود. باید به دانشجوها تبیین شود که نماز منتهی به عمل ملاک است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار