وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
تدوین برنامه درسی ویژه برای کودکان کار و کودکان خارج از چرخه رسمی آموزش
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه هیچ کودک ایرانی نباید از حق آموزش محروم بماند از شناسایی بیش از ۱۵۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی جاری و تدوین و اجرای برنامه درسی ویژه برای کودکان کار و کودکانی که امکان حضور در ساختار رسمی آموزش را ندارند، خبر داد.

علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در همایش هماندیشی برای توسعه حمایت اجتماعی از کودکان که با حضور احمد میدری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش مردم و نهادهای مدنی در حل مسائل آموزشی کشور، اظهار کرد: مسائل پیچیده اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نمیتوان تنها با ظرفیت دولت حل کرد.
وی افزود: مشارکت مردم، سازمانهای مردمنهاد و خیّران آموزشی میتواند کلید رفع بسیاری از مشکلات از جمله بازماندگی از تحصیل باشد.
کاظمی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به عنوان اولویت نخست دولت است، گفت: در دولت چهاردهم توسعه عدالت آموزشی با رویکرد مشارکتی در دستور کار است که با همت مردم و خیرین شاهد احداث گسترده مدارس بودهایم.
به گفته وی؛ تاکنون ۲۴۰۰ پروژه آموزشی آماده افتتاح است و مجموع پروژههای در حال ساخت به ۷۷۰۰ مورد رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش بازماندگی از تحصیل را یکی از دردناکترین چالشهای نظام تعلیم و تربیت دانست و تصریح کرد: آموزش حق طبیعی و بنیادی هر انسان است و حتی محرومماندن یک کودک برای ما قابل پذیرش نیست.
وی ادامه داد : در سال تحصیلی ۱۴۰۳ بیش از ۱۵۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شدهاند که بیشترین میزان آن در مقطع ابتدایی و بهویژه دوره اول ابتدایی است.
کاظمی با تشریح جزئیات این آمار، خاطرنشان کرد: از مجموع این کودکان، حدود ۱۳۸ هزار نفر از طریق تماس مستقیم مدارس شناسایی شدند.
به گفته وزیر آموزش و پرورش ؛ بررسیها نشان میدهد حدود ۱۲ هزار کودک به دلیل مهاجرت به خارج از کشور در آمار ثبت شدهاند، در حالی که عملاً نباید جزو بازماندگان محسوب شوند.
کاظمی افزود: همچنین نزدیک به پنج تا شش هزار کودک به دلیل تصمیم خانواده برای گذراندن یک سال پیشدبستانی هنوز وارد چرخه آموزش نشدهاند و چند هزار کودک دیگر نیز به دلیل معلولیت جسمی قادر به حضور در مدارس عادی نیستند.
وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: دلایل اقتصادی و فقر فرهنگی از دیگر عوامل مؤثر در بازماندگی از تحصیل هستند و برای مقابله با آنها نیازمند همکاری فراگیر همه نهادها هستیم. هدف ما دستیابی به تصویری دقیق از وضعیت بازماندگان برای برنامهریزی مؤثر و هدفمند است.
کاظمی از تدوین برنامه درسی ویژه برای کودکان کار و کودکان خارج از چرخه رسمی آموزش خبر داد و گفت: این برنامه آموزشی جدید که برای پاسخ به شرایط خاص این گروهها طراحی شده، به تصویب دولت رسیده و هماکنون در حال اجراست.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد : با اجرای آن، حتی کودکانی که به دلایل مختلف قادر به حضور در مدارس نیستند، میتوانند از آموزشهای رسمی بهرهمند شوند.
کاظمی بر ضرورت ایجاد ائتلاف ملی با محوریت سازمانهای مردمنهاد برای حل معضل بازماندگی از تحصیل تأکید کرد و افزود: هیچ کودک ایرانی نباید به دلیل فقر، معلولیت یا شرایط خانوادگی از حق آموزش محروم بماند.
کاظمی تصریح کرد: وظیفه همه ماست که با همکاری، همافزایی و برنامهریزی دقیق، مسیر دستیابی به آموزش عادلانه و فراگیر را هموار کنیم
ارسال دیدگاه