مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی:
مربیان باید از طریق نقشدادن به دانشآموزان، استعدادها و مهارتهای آنها را کشف کنند
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی گفت مربیان باید با دانشآموزان همراه شوند، به خواست و علاقه آنها احترام بگذارند و از طریق نقش دادن و اعتمادسازی، استعدادها و مهارتهای آنها را پرورش دهند

به گزارش خبرنگار پانا؛ نشست مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی و رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی کشور با معاونان پرورشی، تربیتبدنی و مسئولان سازمان دانشآموزی مناطق و نواحی استان آذربایجان شرقی امروز در سازمان دانشآموزی برگزار شد.
علینقی یزدان پناه؛ مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی با بیان اینکه نقطه آغاز هر تغییر در دانشآموز از مربی شروع میشود، گفت: اگر میخواهیم تغییر در دانشآموز ایجاد شود، ابتدا باید مربی تغییر کند. مربی و مدیر مدرسه، متغیرهای کلیدی در آموزش و پرورش هستند و هر تصمیم درست آنها میتواند سایر عوامل را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از مهمترین عوامل موفقیت در کار پرورشی، همراهی مدیران مدارس است. اگر مدیران حمایت نکنند، مربی به تنهایی قادر به ایجاد اثرگذاری کافی نخواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی به اهمیت آموزش چهرهبهچهره اشاره کرد و گفت: مطالعات بینالمللی نشان میدهد هیچ چیزی به اندازه آموزش حضوری و کار مستقیم مربی با دانشآموزان اثرگذار نیست. تجربه نشان داده است آموزشهای صرفاً مجازی تأثیر چندانی ندارد، اما حتی دو تا چهار ساعت حضور مستقیم مربی میتواند بسیار اثرگذار باشد.
وی در ادامه بر اهمیت سازمان دانشآموزی و کار تشکیلاتی تاکید کرد و توضیح داد: تشکیلات سازمان دانشآموزی بر مبنای گروههای هفتنفره طراحی شده و هر دانشآموز نقش و مسئولیت مشخصی دارد. این نقشها موجب تقویت اعتماد به نفس، مشارکت و مهارتهای گروهی دانشآموزان میشود و به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی کمک میکند.
یزدانپناه با بیان نمونههای عملی از این موضوع گفت: تجربههای کوچک مانند واگذاری مسئولیتهای نمادین به دانشآموزان، مثل حمل پرچم یا انجام امور فرهنگی، میتواند حس هویت ملی و مسئولیتپذیری را در آنها تقویت کند. این آموزشها غیرمستقیم و رفتاری است و از طریق عمل، نه حرف، به دانشآموز منتقل میشود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکلهای دانشآموزی همچنین به اهمیت ایمنی روحی و روانی در فعالیتهای پرورشی و اردوها اشاره کرد و گفت: ما موظفیم دانشآموزان را بدون تحقیر یا تنبیه روحی و روانی تربیت کنیم. حتی کوچکترین تحقیر میتواند اعتماد به نفس آنها را نابود کند. رعایت دستورالعملهای ایمنی فیزیکی و روانی در اردوها امری ضروری است.
وی در پایان افزود: مربیان باید با دانشآموزان همراه شوند، به خواست و علاقه آنها احترام بگذارند و از طریق نقش دادن و اعتمادسازی، استعدادها و مهارتهای آنها را پرورش دهند. موفقیت در این مسیر، نیازمند نیت صادقانه و پیوند با خداوند است و در نهایت، تلاشهای صادقانه مربیان به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
در ادامه این نشست هادی کشاورزی؛ رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی کشور با اشاره به ساختار دوره سیزدهم مجلس دانشآموزی گفت: مسیر طی شده از شورای دانشآموزی مدرسه آغاز میشود؛ روسای شوراهای مدارس در سطح منطقه گرد هم میآیند و مجمع منطقهای تشکیل میدهند. در این مجمع انتخابات برگزار و هیئترئیسه منطقه تعیین میشود. در صورت کم بودن تعداد مدارس، رئیس و نایب رئیس شوراهای منطقه مستقیماً وارد مجمع استان میشوند.
رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی کشور درباره چینش هیات رئیسه مجمع استانی و شورای دانشآموزی افزود: در سطح استان، مجمع استانی برگزار و شورای دانشآموزی استان انتخاب میشود. تعداد اعضا بین ۷ تا ۱۵ نفر و بر اساس جمعیت دانشآموزی متغیر است. از بین این اعضا، نمایندگان استان برای مجلس دانشآموزی انتخاب میشوند.
وی با تأکید بر فعالیتهای واقعی و مسئلهمحور دانشآموزان گفت: کمیسیونهای مجلس دانشآموزی بر اساس موضوع مسئلهیابی و حل مسئله طراحی شدهاند. مسائل واقعی وزارت آموزش و پرورش به دانشآموزان ارائه میشود تا در کمیسیونها راهحل ارائه دهند، سپس این راهحلها در صحن مجلس مطرح و مصوب میشوند. هدف این است که حضور دانشآموزان صرفاً نمایشی نباشد و آنها تجربه واقعی تصمیمگیری و مشارکت را کسب کنند.»
کشاورزی درباره دوره زمانی دانشآموزان در مجلس تصریح کرد: مجلس دانشآموزی مسیری برای تربیت مدیران آینده نظام جمهوری اسلامی است. بنابراین، حمایت از شوراهای منطقه و استان و مشارکت فعال دانشآموزان در حل مسائل واقعی اهمیت ویژهای دارد. برای دوره سیزدهم، دانشآموزان پایه هشتم و نهم جذب میشوند تا دو سال فرصت داشته باشند و در پایههای دهم و یازدهم به فعالیت بپردازند. تجربه نشان داده دانشآموزان پایه دوازدهم به دلیل تمرکز بر کنکور، امکان مشارکت فعال در مجلس را کمتر دارند.
رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی کشور در پایان، بر استمرار و اهمیت فرآیند شورای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی تاکید کرد و گفت: هدف ما ایجاد بستری است که دانشآموزان در مدارس، مناطق و استانها بتوانند مهارتهای مشارکت، حل مسئله و مدیریت گروهی را تمرین کنند و به تجربههای واقعی دست یابند.
ارسال دیدگاه