معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
آموزش مهارتهای تفکر الگوریتمی و سواد دیجیتال به یکمیلیون و ۸۰۰ هزار دانشآموز ابتدایی و ۳۰ هزار معلم
تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش با اجرای برنامههای نوین آموزشی از جمله آموزش مهارتهای برنامهنویسی، سواد دیجیتال و هوش مصنوعی در مدارس ابتدایی، تقویت علم و فناوری و تحول در روشهای یادگیری را در دستور کار دارد.

رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، اقدامات این وزارتخانه برای تقویت علم و فناوری در مدارس را تشریح کرد.
وی با اشاره به تصویب برنامه آموزش مهارتهای برنامهنویسی و سواد دیجیتال در دوره ابتدایی از سال ۱۴۰۰ گفت: هدف ما این است که دانشآموزان صرفاً مصرفکننده فضای مجازی نباشند، بلکه خالق خلاق برنامهها شوند. بر همین اساس، آموزش مهارتهای تفکر الگوریتمی و سواد دیجیتال باید از سالهای ابتدایی آغاز شود. تاکنون یکمیلیون و ۸۰۰ هزار دانشآموز ابتدایی و ۳۰ هزار معلم تحت آموزش این برنامه قرار گرفتهاند.
حکیمزاده به طرح توانا نیز اشاره کرد و گفت: در راستای اجرایی سازی نگاه تحولی دولت چهاردهم و با هدف اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری در معاونت ابتدایی اجرا میشود. این طرح سه محور اصلی دارد؛ روشهای نوین تدریس، ایجاد محیط یادگیری مثبت و کاربست فناوری و هوش مصنوعی در کلاس درس.
به گفته او، تاکنون ۳۲۰ هزار معلم و مدیر در قالب اجتماعات یادگیری در سراسر کشور آموزش دیدهاند تا روشهای تدریس فعال، تفکر نقادانه، خلاقیت و کار گروهی را در مدارس پیادهسازی کنند.
معاون آموزش ابتدایی همچنین از تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای آموزش سراسری هوش مصنوعی خبر داد و افزود: سند جامع هوش مصنوعی در شورای عالی آموزش و پرورش در حال نهایی شدن است.
او تأکید کرد که برنامههای جدید آموزش و پرورش بر مهارتمحوری و فعالیتهای عملی متمرکز شده است.
حکیمزاده تحقق اهداف سند تحول بنیادین را نیازمند همکاری همه دستگاهها دانست و گفت: برای نخستین بار دولت چهاردهم آموزش و پرورش را در اولویت قرار داده و استانداران موظف شدهاند همه دستگاهها را پای کار بیاورند.
وی همچنین از افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش در سال گذشته خبر داد و ابراز امیدواری کرد این روند با حمایت مجلس ادامه یابد.
معاون آموزش ابتدایی در پایان ضمن قدردانی از رسانهها برای توجه به موضوع علم و فناوری در مدارس، افزود: اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما گامهای مهمی برای تحول در آموزش و یادگیری برداشته شده و این مسیر با حمایت ملی ادامه خواهد یافت.
ارسال دیدگاه