رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در آیین آغاز سال تحصیلی مدارس استثنایی:
استفاده هوشمند از فناوری حلقههای ضعف در نظام آموزشی را ترمیم میکند/ ضرورت جلوگیری از تضعیف طرح آموزش فراگیر
تهران (پانا) - رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در جمع دانشآموزان و فرهنگیان مدارس استثنایی با اشاره به اهمیت حضور خانوادهها در روند آموزشی فرزندان دارای نیازهای ویژه، استفاده از تجربیات روز دنیا را راهی برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت این دانشآموزان دانست و تاکید کرد آموزش فراگیر، افتخار نظام آموزشی ایران، نباید قربانی چالشهای روزمره شود.

به گزارش خبرنگار پانا، آیین بازگشایی متمرکز مدارس استثنایی سراسر کشور صبح امروز با حضور جمعی از دانشآموزان با نیازهای ویژه، اولیای آنان، مدیران مدارس، معلمان، کارشناسان تعلیموتربیت و مسئولان ارشد آموزشی در فضایی صمیمی و پرشور برگزار شد. در این مراسم سیدمحمد بطحایی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به دانشآموزان و خانوادهها، حضور در فضای مدرسه را «دمیدن روحی تازه» در جان توصیف کرد.
وی با اشاره به تلاشهای ارزشمند فرهنگیان مدارس استثنایی گفت: این همکاران شریف با عشق و تعهد، فراتر از وظیفه و با جان و دل برای رشد علمی و تربیتی دانشآموزان با نیازهای ویژه خدمت میکنند. اینگونه سرمایههای انسانی، ستونهای اصلی آینده روشن کشور هستند.
بطحایی نقش خانوادهها را در تکمیل فرآیند تربیتی کودکان با نیازهای خاص بسیار حیاتی دانست و گفت: آموزش این دانشآموزان تنها محدود به کلاس و مدرسه نیست. خانوادهها رکن اصلی این مسیر هستند و به همان اندازه که مدرسه در یادگیری کودک اهمیت دارد، خانواده نیز باید مجهز به دانش و مهارتهای لازم در زمینه تربیتی و روانی شود تا همراهی اثربخشتری داشته باشند. این نیازمند برنامهریزی و حمایت رسمی آموزش و پرورش در قالب دورههای آموزشی، مشاورههای تخصصی و حتی حمایت مالی برای خانوادههاست.
وی با تاکید بر لزوم بهرهگیری از تجربیات بینالمللی افزود: جهان امروز سرشار از نوآوریها و اختراعات آموزشی است؛ از هوشمندسازی کلاسها تا طراحی تجهیزات ویژه آموزش مهارتهای پایه برای کودکان استثنایی. استفاده هوشمند از این دستاوردها میتواند حلقههای ضعف در نظام آموزشی ما را ترمیم کرده و کیفیت یادگیری را بهصورت پایدار افزایش دهد.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه آموزش فراگیر را «سرمایه ملی» خواند و گفت: ایران جزو پیشگامان آموزش فراگیر در میان کشورهای منطقه و حتی برخی کشورهای جهان بوده است. این مدل آموزشی نه تنها موجب ادغام اجتماعی کودکان استثنایی با سایر دانشآموزان میشود، بلکه زمینه ارتقای همدلی و مهارتهای ارتباطی نسل جدید را فراهم میآورد. اما گزارشهای اخیر نشان میدهد سهم این برنامهها در نظام آموزشی به دلیل فشارهای اجرایی و کمبود منابع، رو به کاهش است. این روند خطرناک است و باید برای جلوگیری از آن عزم جدی در سطح مدیران و تصمیمگیران ایجاد شود.
بطحایی با انتقاد از جداسازی بیش از حد دانشآموزان استثنایی از سایر دانشآموزان گفت: این سیاست، هرچند ممکن است در کوتاهمدت برخی مشکلات اجرایی را حل کند، در بلندمدت با ایجاد فاصله اجتماعی و فرهنگی، مانع رشد طبیعی این دانشآموزان و تضعیف فرهنگ همزیستی میشود.
وی در پایان افزود: هدف نهایی ما باید ایجاد محیطی شاد، امن، مجهز و آموزشمحور باشد تا دانشآموزان با نیازهای ویژه، علاوه بر یادگیری علمی، اعتماد به نفس و توانمندی اجتماعی لازم برای روبهرو شدن با زندگی را کسب کنند.
ارسال دیدگاه