پانا گزارش می‌دهد؛

از ساختار و شرایط راه‌اندازی تا مخاطبان و نحوه ارزشیابی؛ همه چیز درباره «مدرسه مجازی»

تهران (پانا) - شورای عالی آموزش و پرورش با تصویب اساسنامه «مدرسه مجازی»، شرایط ثبت‌نام برای طیف متنوعی از دانش‌آموزان از جمله ایرانیان خارج از کشور، اتباع خارجی، دختران ازدواج‌کرده، افراد با شرایط خاص جسمی یا درمانی و همچنین بزرگسالانی که به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند را فراهم کرد؛ اقدامی که گامی مهم در مسیر گسترش عدالت آموزشی در کشور به‌شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۶۰۱۵۲۹
لینک کوتاه کپی شد
از ساختار و شرایط راه‌اندازی تا مخاطبان و نحوه ارزشیابی؛ همه چیز درباره «مدرسه مجازی»

به گزارش پانا؛ «اساسنامه  مدرسه  مجازی»‌ مصوبه هزار‌ و‌ پنجاه‌و‌هشتمین (۱۰۵۸) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش است که برای اجرا، تصویب و ابلاغ شده است.  مدرسه مجازی همانند مدرسه عادی کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیت، در هر یک از دوره‌های تحصیلی است که بر‌اساس ملاک‌ها و معیارهای وزارت آموزش و پرورش و در چارچوب مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش‌، اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب، با رویکرد انعطاف‌پذیری در زمان و مکان، تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری و شیوه‌های نوین آموزشی، فناورانه‌محور بودن، شخصی‌سازی آموزش، ارتباط تعاملی، دسترسی برابر و آسان به صورت غیرحضوری(مجازی) در بستر شبکه‌های مورد تایید وزارت آموزش و پرورش ‌راه‌اندازی می‌شود.

افزایش نرخ پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با اولویت بازماندگان از تحصیل ‌در راستای تحقق عدالت آموزشی تربیتی و  ایجاد فرصت های برابر آموزشی با بهره‌برداری و استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین، در راستای تسهیل فرایند آموزش، یادگیری و ارتقای آن از اهداف راه‌اندازی مدرسه مجازی است

‌شرایط تاسیس و راه‌اندازی

تاسیس و راه‌اندازی مدرسه مجازی، به‌صورت غیردولتی مطابق با قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی قانون مزبور ‌خواهد بود. اما در صورت نیاز به ایجاد یک مدرسه مجازی الگو، راه‌اندازی مدرسه مجازی به صورت دولتی به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تایید شورای عالی آموزش و پرورش بلامانع است. همچنین باتوجه به اولویت و اهمیت آموزش‌های حضوری در تحقق تربیت تمام‌ساحتی‌، وزارت آموزش و پرورش از توسعه این‌گونه مدارس جز در موارد ضروری و در حد نیاز جلوگیری خواهد کرد.

تخصیص نیروی انسانی در این مدارس ‌با تاکید بر صلاحیت‌های حرفه‌ای، تخصصی و توانمندی‌های فناورانه و بر‌اساس قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی خواهد بود‌.

افراد زیر مجاز به ثبت‌نام و تحصیل در این مدارس هستند:

*خارجیان علاقه‌مند به تحصیل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران 

*ایرانیان خارج از کشور در صورت عدم امکان دسترسی یا حضور در کلاس‌های درس 

*اتباع خارجی متقاضی داخل کشور

*متقاضیان بازمانده از تحصیل داخل کشور شامل:

‌لازم التعلیم: افرادی که در سن تحصیل هستند (زیر۱۸سال تمام) ولی بنا به دلایل مختلف ذیل از تحصیل بازمانده‌اند می‌توانند پس از اخذ مجوز از کمیسیون خاص آموزش و پرورش محل، نسبت به تحصیل در مدرسه مجازی برابر ضوابط و مقررات مربوط اقدام کنند:

۱. دسترسی نداشتن به واحد آموزشی و عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی حضوری به آنان با تایید آموزش و پرورش محل

۲. داشتن شرایط خاص نظیر معلولیت جسمی‌، بیماری خاص یا صعب‌العلاج که مانع حضور در مدرسه باشد با تایید مراجع ذی‌صلاح  (مدارک مربوط به این دانش‌آموزان باید توسط اداره آموزش و پرورش استثنایی استان ‌یا مرکز جامع سنجش، آموزش‌، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی تایید شود.)

*دختران ازدواج کرده متقاضی تحصیل در مدرسه مجازی

*افراد بزرگسالی که در سن تحصیل نیستند (بالای ۱۸سال تمام) و بنا به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده‌اند.

‌نظام آموزشی مدرسه مجازی

نظام آموزشی این مدارس، مطابق با نظام‌های آموزشی مورد تایید جمهوری اسلامی ایران است و برنامه‌های درسی و تربیتی آن با توجه به شرایط و اقتضائات مدرسه مجازی متناسب‌سازی و به تایید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواهد رسید.

نحوه ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، مشاوره‌ای و ارتقای مهارت‌های اجتماعی 

در مدرسه مجازی کلیه امور از قبیل فرایند ثبت‌نام، تحصیل، خدمات آموزشی، پرورشی، مشاوره‌ایی، ارتقای مهارت‌های اجتماعی، ارزشیابی تکوینی و صدور کارنامه به صورت مجازی با رعایت قوانین و مقرارت مربوط و با استفاده از ابزار و امکانات آموزش الکترونیکی‌‌، با بهره‌گیری از رویکرد‌های جهانی از قبیل یادگیری ترکیبی و یادگیری شخصی‌سازی شده ارائه می‌شود. در صورت فراهم بودن شرایط، اقدام به برگزاری برخی از برنامه‌های فوق به صورت حضوری مورد تاکید است.

‌ارزشیابی در مدرسه مجازی

سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مدرسه مجازی با نظارت مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به صورت حضوری خواهد بود.  اما در شرایط خاص‌، تصمیم‌گیری در‌خصوص نحوه برگزاری ارزشیابی مطابق با ضوابط سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی و مصوبات، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط، با تاکید بر استفاده از روش‌های متنوع و معتبر؛ برعهده کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود.

‌فضا، تجهیزات و فناوری  

متقاضیان تأسیس این نوع مدرسه باید قبل از اخذ مجوز راه‌اندازی، ضوابط مشخص شده توسط دفتر مرکزی برای دسترسی به کلیه عناصر و تجهیزات و امکانات مورد نیاز از جمله سامانه جامع آموزش مجازی (LMS)، سامانه مدیریت مدرسه هوشمند، شبکه ارتباطی (شامل پیام‌رسان دانش‌آموزی، وبگاه، ویدئوکنفرانس و...)، تجهیزات (رایانه‌ها و وسایل جانبی، زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، پهنای باند مناسب، تجهیزات تولید محتوای الکترونیکی، لوازم کمک آموزشی)، نیروی انسانی متخصص، محتوای آموزشی استاندارد و سایر شرایط مربوط را فراهم و مستندات مربوط را برای بررسی و تایید به دفتر مرکزی ارائه کنند.

‌*منابع مالی مدارس مجازی از محل اعتبارات و منابع در اختیار وزارت آموزش و پرورش ‌یا سازمان‌های وابسته تامین و هزینه می‌‌شود.  

*وزارت آموزش و پرورش باید امکان استفاده از این مدارس را برای دانش‌آموزانی که به دلیل شرایط خاص یا محدودیت‌های جغرافیایی، جسمی یا زمانی امکان تحصیل حضوری را ندارند، فراهم کند.  

*‌ارزیابی مدارس مجازی توسط مرکز گسترش آموزش‌های مجازی، فناوری، شورای عالی آموزش و پرورش و با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دیگر مراکز آموزشی و مشارکت‌های ملی و بین‌المللی انجام خواهد شد.  

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار